TuotekehitysPaja törmäyttää opiskelijat ja yritykset

TuotekehitysPajassa opiskelijatiimit etsivät ratkaisuja yrityksiltä tuleviin toimeksiantoihin. Yritykset saavat toiminnan kehittämiseen ulkopuolista näkemystä ja mahdollisuuden verkostoitua tulevien ammattiosaajien kanssa. Opiskelijat puolestaan oppivat projektityöskentelyn taitoja, joita työelämässä tarvitsevat.

Ronja Putaala auringonkukkapellossa

Tradenomi Ronja Putaala valmistui Yrittäjän koulutuksesta keväällä 2021.

Ronja Putaala osallistui opintojaksolle vuonna 2021 osana Yrittäjän koulutuksen opintoja. Putaalan tiimi sai yhteistyökumppanikseen Hyvinvointi ja Elämyskeskus Helmirannan Raumalta.

– Tiimin toimeksiantona oli ideoida toimia, jotka lisäisivät tietoisuutta Helmirannasta ja tämän myötä kasvattaisivat kävijämäärää ja toisivat lisää kassavirtaa. Lähtökohtamme suunnitteluun oli ”vain taivas on rajana”, joten aloimme ideoimaan elämyspuistoa Helmirantaan. Korona toi omia haasteita tiimin työskentelyyn, esimerkiksi tutustuminen kohteeseen ja tiimitapaamiset piti järjestää etänä. Yhteistyö sujui yrityksen kanssa hyvin. Saimme vapaat kädet, joten suunnittelu eteneni melko itsenäisesti.

TuotekehitysPajassa opiskelijatiimit muodostetaan hakemusten perusteella. Jokaisessa tiimissä on projektipäällikkö. Tiimintyönjako tapahtuu kunkin opiskelijan osaamisen ja vahvuuksien mukaan. Putaala toimi oman tiiminsä projektipäällikkönä.

– Tiimissäni työskenteli lisäkseni neljä henkilöä. Tiimin kesken valitsimme projektipäällikön ja rooli valikoitui minulle, niinpä otin projektipäällikön hatun itselleni. Tehtävänäni oli pitää kaikki langat käsissäni ja ohjata projektin etenemistä. Tehtävät tiimissä jakautuivat osaamisen mukaan; yhden henkilön vastuulla oli visuaalinen suunnittelu, toinen vastasi asiakas- ja yrityskyselyjen toteuttamisesta. Lisäksi yksi henkilö vastasi mainosvideon toteuttamisesta.

Opintomatka projektin suunnitteluun, työstämiseen ja toteuttamiseen

TuotekehitysPajaa Putaala kuvaa opintomatkana projektin suunnitteluun, työstämiseen ja toteuttamiseen.

– TuotekehitysPajassa päästään yhdessä tiimin kanssa toteuttamaan käytännön projekti, jonka tarkoituksena on luoda ratkaisu toimeksiantajan ongelmaan. Tämä ratkaisu voi olla hyvinkin monipuolinen, luova sekä erilainen muiden tiimien toteutuksiin nähden. Projektin aikana oppii ymmärtämään tuotteen tai palvelun synnyn ja näkee millaista projektillinen työskentely on – alusta loppuun asti.

Putaala kokee oppineensa paljon. Päällimmäisenä hänelle nousee mieleen tiimin jäsenten huomioiminen, aikataulutustaito ja organisointikyky.

– Meillä oli TuotekehitysPajan isoin ryhmä. Välillä koin haasteita esimerkiksi kaikkien tasapuolisessa huomioimisessa. Projektin edetessä aikataulutuksen merkitys, kuten myös organisointitaidon tärkeys, nousi esiin. Nämä opit olivatkin parasta antia työelämän kannalta. Opintojakso kasvatti myös ryhmässä työskentelyn taitoja. Projektipäällikkönä on oltava topakka, mutta ei halua vaikuttaa liian ankaralta. Tasapainottelemista siis.

TuotekehitysPaja-opintojakso käynnistyy joka syksy. Putaala kannustaa opiskelijoita osallistumaan opintoihin.

– Suosittelen ehdottomasti. Hyppäsin tuntemattomaan projektipäällikön tehtävässä, mutta tämä opintojakso on turvallinen ympäristö kokeilla millaista työskentely päällikkönä projektitiimissä on. Opintojaksosta oppii valtavasti ja se antaa eväitä työelämään. Näin ainakin kävi itselläni.

Lue lisää TuotekehitysPajasta

Jaa tämä sivu

Lavalla kolme juontajaa ja etualalla juhlaan osallistujat istuvat.

Fysioterapian koulutus juhli 70-vuotista taivaltaan – Katso kuvagalleria

SAMKin Fysioterapian koulutus juhlii tänä vuonna 70 vuoden virstanpylvästä. Koulutus järjesti tämän kunniaksi juhlaseminaarin. Katso kuvakooste juhlista.

Kalle Männistö talvimaisemissa.

Samkilainen kasvo: Kalle Männistö kehittää GEO-oppimisympäristöä SAMKin leivissä sekä tutkii perhosia

Kalle Männistö työskentelee asiantuntijana SAMKin vetämässä Pohjois-Satakunta vihreän siirtymän aalloilla -hankkeessa. Muuten hän toimii biologian ja maantieteen lehtorina Honkajoen yhtenäiskoulussa ja lukiossa, ja sai juuri vuoden opettajapalkinnon ansioistaan näissä oppiaineissa.

Valtakunnallisena Lapsi mukaan töihin -päivänä SAMKin Porin kampuksella oli tutustumassa viitisenkymmentä työntekijöiden lasta.

Työntekijöiden lapset valtasivat SAMKin

Valtakunnallisena Lapsi mukaan töihin -päivänä SAMKin Porin kampuksella oli tutustumassa viitisenkymmentä työntekijöiden lasta. Iältään lapset olivat 2–14-vuotiaita.