Sonjan Vuorisen matka matkailuliiketoiminnan pariin

Miltä tuntuu pakata laukut, jättää tuttu kotikaupunki taakse ja aloittaa opiskelu uudessa ympäristössä? Matkailuliiketoiminnan opiskelija Sonja Vuorinen kertoo, miten hän löysi oman paikkansa ja ystäviä uudessa opiskelukaupungissaan Porissa.

SAMKin tiloissa voi esimerkiksi pelata biljardia.
SAMKin tiloissa voi esimerkiksi pelata biljardia.

Sonja oli jo pitkään haaveillut opiskelusta, mutta opinnot vaativat muuton toiselle paikkakunnalle. Vaikka päätös oli jännittävä, se tuntui oikealta.

– Halusin opiskella alaa, jota ei ollut kotipaikkakunnallani, ja samalla kokea itsenäistymistä sekä uusia seikkailuja.

Ensimmäiset viikot uudessa kaupungissa menivät nopeasti. Oli paljon uutta opittavaa: miten löytää oikeat luentosalit, mistä saa edullisinta ruokaa ja mitä reittiä pääsee parhaiten kampukselle.

 – Kaikki tuntui aluksi vähän sekavalta, mutta onneksi opiskelukaverit olivat samassa tilanteessa, ja yhdessä selvisimme alkukankeudesta.

Ystäviä ja opiskelijaelämää

Aluksi Sonjaa jännitti, miten hän löytäisi uusia ystäviä.

– Ensimmäisinä viikkoina olin aika ujo enkä tiennyt, mihin tapahtumiin mennä. Sitten päätin rohkaistua ja lähdin mukaan opiskelijabileisiin – ja se oli paras päätös.

Pikkuhiljaa hän alkoi tutustua muihin opiskelijoihin myös ryhmätöiden ja opiskelijajärjestöjen kautta.

– Kannattaa sanoa kyllä uusille mahdollisuuksille, vaikka vähän jännittäisikin. Vain menemällä mukaan löytää oman porukkansa.

Arki omillaan

Itsenäistyminen toi mukanaan myös uudenlaisia haasteita.

– Yhtäkkiä piti itse huolehtia kaikesta – ruoanlaitosta, laskuista ja siivoamisesta. En ollut aiemmin tajunnut, miten nopeasti jääkaappi tyhjenee.

Vaikka aluksi arki tuntui työläältä, Sonja huomasi pian, että siitäkin tulee rutiinia.

– Pikkuhiljaa opin suunnittelemaan kauppareissut ja budjetin paremmin. Ja onhan se myös aika siistiä, kun voi päättää itse aikataulunsa ja elämänsä.

Vinkkejä uusille opiskelijoille

Sonja ohjeistaa niitä, jotka pohtivat muuttoa opiskelujen takia.

– Ole avoin ja anna itsellesi aikaa sopeutua. Alussa voi tuntua yksinäiseltä, mutta pian huomaat, että kaikki muutkin etsivät kavereita.

– Ja muista: vaikka välillä olisi koti-ikävä tai opiskelu tuntuisi vaikealta, se kuuluu asiaan. Lopulta kaikki asettuu kohdalleen, ja saat kokea ehkä elämäsi parhaita vuosia.

Sonjan tarina on hyvä muistutus siitä, että uusi alku voi olla pelottava mutta samalla täynnä mahdollisuuksia. Muutto uuteen kaupunkiin ei tarkoita yksinäisyyttä – päinvastoin, se voi olla juuri se askel, joka tuo elämään uusia ystäviä ja unohtumattomia kokemuksia.

—————

Sonja Vuorinen

Ikä: 21

Tutkinto-ohjelma: Matkailuliiketoiminta

Tutkinto: Restonomi (AMK)

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana OP Länsi-Suomen pankinjohtaja Jani Raukko (vas.), SAMKin osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi, OP Länsi-Suomen henkilöstöjohtaja Anna Tomula ja OP Länsi-Suomen toimitusjohtaja Matti Kiuru.

SAMK ja OP Länsi-Suomi vahvistavat yhteistyötään – tavoitteena opiskelijoiden taloustaitojen tukeminen ja työllistyminen

SAMK ja OP Länsi-Suomi ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Sopimus syventää jo vuosia jatkunutta yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden taloustaitoja, työllistymismahdollisuuksia sekä finanssialan opetuksen kehittämistä.