Harjoittelu ulkomailla lisäsi rohkeutta ja itsenäisti

Sosionomiopiskelija Hanna Rinta-Hoiska pakkasi syyskuussa 2018 laukkunsa ja lähti kolmeksi kuukaudeksi harjoitteluun Espanjaan Fuengirolaan. Paikaksi valikoitui suomalainen päiväkerho.

Hanna Rinta-Hoiska seisoo kallion kielekeellä auringon paisteessa.

Vapaa-ajallaan Hanna kävi muun muassa Gibraltarilla ja Marokossa ja kiersi Espanjaa. Kuvassa Hanna on Gibraltarin maisemissa.

Perinteisen opiskelijavaihdon lisäksi SAMKin opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa ulkomailla myös harjoittelujaksonsa. Kansainvälistä harjoittelua suorittavalla opiskelijalla on mahdollisuus apurahaan.

Espanjan kiireettömyys houkutti

Alkuvuodesta 2018 Hanna alkoi selvitellä mahdollisia harjoittelupaikkoja ja otti yhteyttä Fuengirolassa sijaitsevaan päiväkerhoon.

– Ajankohta ja elämäntilanne sattuivat olemaan sopivat lähteä harjoitteluun ulkomaille ja koska opiskelijavaihdot ovat kestoltaan pidempiä, kolme kuukautta harjoittelua tuntui turvalliselta vaihtoehdolta.

Kun Hanna oli saanut hyväksynnän harjoitteluun päiväkerholta, alkoi itse hakuprosessi, johon kuului lomakkeiden ja hakemuksien täyttämistä ja muita käytännön asioiden hoitamista. Kaiken tarvittavan avun Hanna kertoo saaneensa SAMKin kv-toimiston henkilökunnalta. Loppukeväästä lähtö Espanjaan varmistui. Kolmen muun suomalaisen tytön kanssa jaettava soluasunto löytyi netistä.

Hanna halusi nähdä uudenlaista kulttuuria ja ympäristöä ja millaista elämä muualla on. Espanjassa kiinnosti rento elämäntapa ja kiireettömyys.

– Espanjalaisilla ei ole kiirettä eikä stressiä aikatauluista. Jos sovitaan lounastreffit kello 14, paikalle saatetaan saapua 14.45, eikä siitä loukkaannuta, koska se on täysin normaalia heille.

Partion ohjaus toi vaihtelua harjoitteluun

Koska päiväkerholla ei ollut tarjota riittävästi tunteja, he ehdottivat, että Hanna toimisi myös suomalaisten 5–­­­­­­17-vuotiaiden lasten partiolippukunnan vetäjänä muutaman muun ohjaajan kanssa kaksi kertaa viikossa.

– Olin pienimpien lasten, sudenpentujen, ohjaajana ja opettelimme esimerkiksi solmujen tekemistä ja rinkan pakkaamista. Lapset pääsivät myös viikonloppuleirille.

Ulkomaille lähtö on kasvattanut ja tuonut lisää rohkeutta.

SAMK tukee hyvin harjoitteluun lähtöä ja on joustava.

– Kynnys kokeilla uusia asioita ei ole enää niin suuri, enkä enää mieti, että mitä jos epäonnistun, vaan lähden rohkeasti kokeilemaan. Kun menee yksin vieraaseen maahan ja mukavuusalueen ulkopuolelle, kehittyy ja itsevarmuus kasvaa. Nykyään on ollut helpompaa mennä esimerkiksi työhaastatteluihin ja muihin jännittäviin tilanteisiin ja luotan itseeni enemmän.

Opiskelijavaihtoon tai kansainväliseen harjoitteluun lähtöä Hanna suosittelee lämpimästi:

– Jos vain elämäntilanne antaa myöden niin kannattaa ehdottomasti lähteä! En keksi mitään huonoa sanottavaa kokemuksesta.

Tutustu sosiaalialan koulutukseen Hanna Rinta Hoiska 1.. 1

Kuka? Mitä? Missä?

Kuka?
Hanna Rinta-Hoiska, 23, sosiaali- ja terveysalan opiskelija Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Mitä?
Suoritti kansainvälisen harjoittelun Espanjan Fuengirolassa. Missä?
Suomalaisessa päiväkerhossa syksyllä 2018.

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.