YAMK-opinnäyte: Lapset puheeksi -menetelmästä on tulossa osa Sastamalan varhaiskasvatuksen arkea

Ennaltaehkäisevä, pärjäävyyttä edistävä työ on välttämätöntä myös varhaiskasvatuksessa. Sosiaalialan YAMK-opiskelija Sari Viljanen on vastannut Sastamalan kaupungin toiveeseen saada Lapset puheeksi -menetelmä osaksi vanhemmille tarjottavaa tukea varhaiskasvatuksessa.

Pieni tyttö kuvattuna selin, hän pitää kädestä kahta aikuista.
Pixabay/Pexels

Keväällä 2022 tutkimuksellisessa kehittämistyössään Viljanen valmisti käyttöönottosuunnitelman Lapset puheeksi -menetelmän juurruttamiseksi Sastamalan varhaiskasvatukseen, jossa itsekin työskentelee vastuuopettajana.

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmänä Viljanen käytti implementointia. Kirjallisuudesta hankitun teorian lisäksi tietoa Lapset puheeksi -menetelmästä ja sen käytöstä Viljanen hankki muun muassa haastattelemalla Oulun, Porin ja Huittisten kaupunkien lapsi- ja perhepalveluiden asiantuntijoita sekä tekemällä yhteistyötä Mieli ry:n ja PirSOTE-hankkeen asiantuntijoiden kanssa.

Sastamalan kaupunki sai käyttöönottosuunnitelman, jonka mukaisesti Lapset puheeksi -menetelmä on mahdollista ottaa osaksi varhaiskasvatuksen arjen työtä. Suunnitelmasta käy ilmi muun muassa menetelmän käyttöön vaadittava koulutustarve, kustannukset, johdon vastuu, tiedottamisen tärkeys sekä yhteistyön tulos kaupungin varhaiskasvatuksen Lapset puheeksi -menetelmäosaajien kanssa. Implementoinnin kehyksen (EPIS) kaksi viimeistä vaihetta, menetelmän juurruttaminen ja seuranta, jäivät kehittämistyön ulkopuolelle organisaation jatkotyöksi. Käyttöönotto tulee aloittaa Sastamalan varhaiskasvatuksessa mahdollistamalla henkilöstön laajamittainen Lapset puheeksi -menetelmäkoulutus.

Lapset puheeksi -menetelmätyöskentely on kehitetty lasten ja perheiden pärjäävyyden tueksi pienissä ja isoissa arjen muutoksissa ja haasteissa. Tutkimukset ovat osoittaneet Lapset puheeksi -menetelmän olevan näyttöön perustuva vaikuttava vanhemmuuden tuen menetelmä. Varhaiskasvatuksessa Lapset puheeksi -keskustelun avulla luodaan yhteistä ymmärrystä lapsesta ja hänen arkeensa vaikuttavista asioista. Tämän avulla perhe ja varhaiskasvatus voivat yhdessä löytää keinoja arjen sujumiseksi ja tukea lapsen kasvua parhaalla mahdollisella tavalla.

Lisätiedot:
Sari Viljanen
040 5549741
sari.viljanen@student.samk.fi
sari.viljanen@sastamala.fi Lapset Puheeksi

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.