Sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörin opintoihin siirtyminen oli luonteva ratkaisu

Severi Heiska muutti Säkylästä Poriin opiskelemaan sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi. Pori on hyvän kokoinen opiskelijakaupunki, koko kaupungin voi kiertää ilman autoakin.

Severi Heiska kävelee ulkona kohti Porin kampuksen pääovea.

Severin mielestä Pori on juuri sopivan kokoinen kaupunki opiskelijalle.

Severi on kotoisin Säkylästä ja tämä olikin yksi Severin syistä valita SAMK. Säkylä sijaitsee Porin lähellä, joten ei ole pitkä matka tapaamaan sukulaisia ja vanhempia. Severi on opiskellut sähkö- ja automaatiotekniikan insinööriksi kolme vuotta. Hän pitää alaa mielenkiintoisena.

– Opiskelin ammattikoulussa sähkö- ja automaatioasentajaksi, joten koin luontevaksi suorittaa korkeakoulututkintoni liittyen siihen.

Severi kuvailee Poria kivana kaupunkina opiskelijoille.

– Pelkkää positiivista sanottavaa, kivan kokoinen, kaikki on lähellä, Porin ympäri pääsee kävellen alle tunnissa.

Severi kertoo, että Porin antimet riittävät hyvin. Porista myös tahtoessaan pääsee helposti junalla Tampereelle, sillä rautatieasema sijaitsee kampuksen vieressä. Severin mielestä opiskelupaikkakunnan on hyvä olla pieni, sillä sitten jää aikaa itse opiskellulle enemmän.

Harjoittelusta hyviä kokemuksia

Severi on pitänyt opiskelusta Porissa ja erityisesti kertoi SAMKin olevan viihtyisä.

– Onhan upouudella kampuksella mukava opiskella.

Harjoittelusta Severi kertoi innostuneesti. Harjoitteluissa Severi näki ja oppi paljon. Kaksi ensimmäistä harjoittelua Severi oli alan käytännön töissä, eli sähkö- ja automaatioasentajana ja nythän on päässyt insinööripuolelle opiskelun ohella työskentelemään Kankaanpäähän sähkösuunnittelijaksi. Tulevaisuudelta Severi kertoi odottavansa todennäköisesti työskentelyä nykyisessä työpaikassa.

Severille yllätyksenä tuli koronan myötä yleistynyt etäopetus. Hän kertoo, kuinka näin neljäntenä vuotena opetuksesta on noin 75 % etäopetusta. Severi kokee etäopetuksen olevan sekä hyvä että huono asia. Hyvänä hän kokee joustavuuden, jonka etäopetus sallii. Huonoa kuitenkin on, etteivät kaikki mahdollisesti pysty keskittymään etäluennoilla. Tähän on kuitenkin auttanut, kun kaikkia pyydetään pitämään kamerat luennon ajan auki. Luennoitsija kiinnittää näin enemmän huomiota opiskelijoihin ja pysyy itsekin enemmän hereillä mistä keskustellaan. Käytännön asioita toki on vaikea opettaa tai opiskella etäluennoilla.

Lempiopiskelijatapahtuma on Severin mielestä ollut Kurnajaiset. Severi on myös nauttinut Pata-approista, joka on siis Ässien peliin liitetty approkierros, sillä kyllä Porissa Ässiä pitää kannattaa.

Severi Heiska istuu pöydän ääressä.

Severi Heiska

  • Opiskelee sähkö- ja automaatioinsinööriksi
  • Kotoisin Säkylästä

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana OP Länsi-Suomen pankinjohtaja Jani Raukko (vas.), SAMKin osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi, OP Länsi-Suomen henkilöstöjohtaja Anna Tomula ja OP Länsi-Suomen toimitusjohtaja Matti Kiuru.

SAMK ja OP Länsi-Suomi vahvistavat yhteistyötään – tavoitteena opiskelijoiden taloustaitojen tukeminen ja työllistyminen

SAMK ja OP Länsi-Suomi ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Sopimus syventää jo vuosia jatkunutta yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden taloustaitoja, työllistymismahdollisuuksia sekä finanssialan opetuksen kehittämistä.