Rakennusinsinöörikoulutus vei uralla eteenpäin

Rakennusala oli Sami Korhoselle jo ennestään tuttu, mutta rakennusinsinöörikoulutus tarjosi mahdollisuuden edetä uralla. Kun työsopimus päättyi eikä jatkosta ollut varmuutta, Korhoselle avautui tilaisuus toteuttaa pitkäaikainen haave opiskeluista.

Mies seisoo rakennustyömaalla.
Rakennusala oli Sami Korhoselle tuttu jo aiemmin, mutta hän halusi kehittyä ja edetä urallaan. Insinöörikoulutus antoi siihen erinomaiset valmiudet.

Opinnot alkoivat avoimen AMK:n kautta noin 40-vuotiaana, ja matka jatkui päiväopiskelijana.

– Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Opiskelu aikuisiällä oli haasteellista, mutta motivaatio vei maaliin, Korhonen sanoo.

Vaikka rakennusinsinöörikoulutuksen tavoiteaika on neljä vuotta, Sami päätti alusta asti valmistua kolmessa vuodessa. Tämä onnistui hyvän suunnittelun ja tehokkaan opiskelutahdin ansiosta. Sami suoritti kursseja myös kesäisin ja harjoittelujen ohessa.

– Päätin heti alussa, että valmistun kolmessa vuodessa, ja pidin siitä kiinni. Hyödynsin verkkokursseja ja yhdistin eri vuosikurssien kursseja tehokkaasti, Korhonen kertoo.

Tärkein vinkki tehokkaaseen opiskeluun on selkeiden tavoitteiden asettaminen ja aktiivinen asenne. Arjen haasteet, perhe ja harrastukset vaativat oman aikansa, mutta vahva motivaatio auttoi saavuttamaan tutkinnon. Opiskelu ei ollut pelkkä muodollisuus, vaan se antoi aidosti eväitä työelämään ja oman osaamisen kehittämiseen.

Luonteva siirtymä työelämään

Opiskeluaika antoi vankan teoriapohjan ja syvensi aiemmin työelämässä karttunutta osaamista. Erityisen hyödylliseksi osoittautui Projektin johtaminen ja sopimustekniikka -kurssi, josta saatu tieto on ollut Samille arvokasta myöhemmissä työtehtävissä. Tärkeintä oli kuitenkin se, että teoriatieto ja käytännön kokemus tukivat toisiaan, sillä alalla tarvitaan monipuolista osaamista.

Valmistuminen sujui luontevasti, ja erityisen hienoa oli saada vakituinen työpaikka juuri sieltä, missä hän oli suorittanut harjoittelun, kesätyön ja opinnäytetyön. Jo opintojen aikana saadut kontaktit ja työkokemus helpottivat siirtymistä työelämään. Verkostoituminen osoittautui tärkeäksi osaksi työllistymistä, sillä opiskeluaikana luodut työelämäkontaktit edesauttoivat harjoittelu- ja työpaikan saamista.

– Verkostoituminen on tärkeää! Kukaan ei tule hakemaan kotoa töihin, vaan oma aktiivisuus ratkaisee. Omat kontaktini auttoivat työpaikan saamisessa, Sami toteaa.

Jaa tämä sivu

Kuvassa SAMKin promoottoriopiskelijoita

OpenSAMK toi kampukselle kuhinaa

OpenSAMK eli SAMKin avoimien ovien päivä järjestettiin tuttuun tapaan Agora-salissa. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua koulutustarjontaan, osallistua erilaisiin aktiviteetteihin ja keskustella SAMKin opiskelijoiden sekä opettajien kanssa koulutusaloista ja opiskelusta yleisesti.

Sopimus allekirjoitettiin Rauman Meriverkostopäivän yhteydessä. Kuvassa Heikki Haaparanta, Tanja Vaitiniemi ja Sami Sohlberg.

RMC ja SAMK vahvistavat yhteistyötään merenkulun ja merilogistiikan koulutuksessa ja tutkimuksessa

Rauma Marine Constructions (RMC) ja SAMK ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen, joka syventää yhteistyötä merenkulun ja merilogistiikan koulutuksen sekä tutkimuksen alueilla.

12 ammattikorkeakoulua: Suomi tarvitsee työelämäsuuntautuneen ammatillisen tohtoritutkinnon

12 ammattikorkeakoulun muodostama ryhmä ehdottaa ammatillisen tohtorikoulutuksen pilotoimista seuraavalla hallituskaudella. Ehdotuksen taustalla on huoli Suomen kilpailukyvyn rapautumisesta, innovaatiokyvykkyyden heikentymisestä sekä jäämisestä takamatkalle eurooppalaisesta kehityksestä.