Opinnäytetyö: Instagramin aakkoset matkailuyrittäjille

Restonomiksi (AMK) kesäkuussa valmistunut Vertti Kypärä teki opinnäytetyönään Instagram-oppaan matkailualalle ja piti webinaarina kaksi koulutusta alan yrittäjille.

Vertti Kypärä istuu ravintolassa ruskealla nahkasohvalla.

Instagram sopii matkailualan tuotteiden ja kohteiden markkinointiin Vertti Kypärän mielestä erittäin hyvin.

Vertti Kypärä kertoo olevansa kiinnostunut markkinoinnista ja melko luova tyyppi, joten opaskirjan tekeminen oli hänelle luontevaa.
– Oli selvää, että haluan tehdä opinnäytetyön juuri somemarkkinointiin liittyen, sillä haluaisin tulevaisuudessa työllistyä digimarkkinoinnin tai viestinnän kentälle. Instagram aiheena kiinnosti, ja Sata matkaa maalle -hanke oli aiheeseen liittyvän oppaan tarpeessa. Koronakevään myötä pystyin keskittämään lähes koko aikani opinnäytetyön tekemiseen, joten päätin tehdä aiheesta laajan opaskirjan, hän kertoo. Vertti Kypärä kuvaa Instagramin olevan on käyttäjille viihteellinen paikka, jossa halutaan inspiroitua uusista asioista.
– Näin myös Instagram itse itsensä määrittelee. Se haluaa yhdistää käyttäjät mielenkiinnon kohteisiinsa ja toisiin käyttäjiin. Sisällön keskiössä on visuaalisuus. Instagram siis elää ja hengittää hienoista kuvista sekä viihteellisistä videoista. Se on mielestäni palveluna suurilta osin visuaalista tarinankerrontaa. Instagram sopii matkailualan tuotteiden ja kohteiden markkinointiin Vertti Kypärän mielestä erittäin hyvin. Ihmiset etsivät Instagramista inspiraatiota esimerkiksi uusille matkakohteille tai ravintoloille.
– Oikeastaan koko matkailun elämys, eli uusien hienojen paikkojen kokeminen ja kauniiden maisemien näkeminen kulkee käsi kädessä Instagramin pohjimmaisen idean kanssa. Uskon että tulevaisuudessa Instagram on todella merkittävä paikka ihmisille löytää uusia, mielenkiintoisia kohteita koettavaksi ja nähtäväksi. Yksi hieno kuva voi johtaa matkapäätöksen syntymiseen johonkin tiettyyn kohteeseen.

Keskiössä laadukkuus ja tunnelma

Ei ole olemassa mitään kaavaa siihen, mitä Instagramiin pitäisi tuottaa. Vertti Kypärän mukaan tärkeintä on kuvien laadukkuus ja tunnelmallisuus. Kuvien pitää herätellä katsojassa tunteita, matkailualalla sitä kautta myös matkustushaluja.

Yritysprofiilin täytyy näyttää paitsi ammattimaiselta myös aktiiviselta. Tulee ilmaista selkeästi yrityksen toimiala ja tuoda esiin, mitä yritys tarjoaa. Myös yhteydenottopainikkeet ja sijaintitiedot on tärkeää määrittää. Bioon voi antaa pienen lupauksen siitä, millaista sisältöä tili seuraajilleen jakaa.
– Esimerkiksi Viking Line kertoo Instagraminsa biossa välittävänsä tunnelmia mereltä. Tiliä seuraamalla käyttäjä pääsee Viking Linen matkassa merellisiin tunnelmiin. Tämä on tavallaan lupaus siitä mitä tililtä voi odottaa.

Maksettua markkinointia ammattimaisesti

Myös maksetussa Instagram-markkinoinnissa tärkeää on mainoksen visuaalinen näyttävyys sekä viihteellisyys.
– Instagramissahan käyttäjä ei ole pakotettu katsomaan yhtäkään mainosta kuten esimerkiksi YouTubessa, vaan epäkiinnostavat mainokset ohitetaan nopeasti. Instagramin selailu on nopeatempoista, huomiota on vaikea napata. Esimerkiksi videona tuotetun tarinamainoksen pitäisi pystyä kaappaamaan huomio välittömästi.

Tärkeää maksetussa mainonnassa on myös määrittää tarkkaan kohderyhmä, jolle mainosta näytetään sekä se, mitä mainoksella varsinaisesti tahdotaan saada aikaan. Onko tarkoituksena nostaa yrityksen näkyvyyttä paikallisten ihmisten silmissä vai halutaanko edistää myyntiä jollakin tietyllä tarjouksella? Mitä tarkemmin mainonnan tarkoitus ja kohde on määritelty, sitä paremmin sen voi odottaa saavan aikaan tulosta. Sitä, minkälaista liikennettä mainos on saanut aikaan, on myös hyvä seurata, ja markkinoida uudelleen käyttäjille, jotka ovat mainosta klikkaamalla osoittaneet kiinnostustaan.

Tutustu Vertti Kypärän opinnäytetyöhön Opas

Vertin TOP 3 vinkkiä Instagramiin

  1. Instagramiin lisätään paljon hyvin samanlaista sisältöä, esimerkiksi brunssikuvia tai boomerang-videoita viinilaseista. Jos joukosta haluaa erottua, on pyrittävä luomaan erottuvaa sisältöä, esimerkiksi mielenkiintoisista paikoista tai vaikka vanhoista esineistä. Inspiroi, anna ihmisille uusia kokemuksia kuvien muodossa.
  2. Kuvan saatetekstiin kannattaa kirjoittaa sanomaa täydentävä viesti, muutakin kuin pelkkä emoji ja jokin epämääräinen tunniste. Jos kuva on herättänyt huomion, käyttäjät lukevat saatetekstiä mielellään. Instagramin algoritmi tarkkailee julkaisuissa vietettyä keskimääräistä aikaa, joten kirjoittamalla mielenkiintoisia saatetekstejä nostatat julkaisusi suosiota.
  3. Vain tekemällä ja käyttämällä sovellusta oppii mikä siellä toimii.

Jaa tämä sivu

Sopimuksen allekirjoitustilaisuuteen osallistuivat Satakunnan Osuuskaupasta HR- asiantuntija Marika Smrha (vas.) sekä henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa ja SAMKista osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala sekä kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi.

Sopimuskumppanit Satakunnan Osuuskauppa ja SAMK: Sydämen asiana Satakunnan tulevaisuus

Satakunnan Osuuskauppa ja SAMK ovat solmineet kumppanuussopimuksen, joka vahvistaa jo pitkään jatkunutta yhteistyötä. Sopimuksen myötä syvennetään erilaisia hyötyjä opiskelijoille sekä tuetaan koko Satakunnan elinvoimaisuuden edistämistä.

Taidemaalari Juhani Tarna kukitettiin tilaisuudessa. Kukittajana oli Kankaanpään Taideyhdistyksen puheenjohtaja Saija Mustaniemi.

Kankaanpää juhlii taiteen monipaikkaista ja vaikuttavaa historiaa – juhlavuoden kohokohtana Sidos-seminaari

Kankaanpää viettää vuonna 2025 taiteen ja kulttuurin juhlaa. Kaupunki ja sen taideyhteisö juhlistavat 60 vuotta täyttävää Kankaanpään Taideyhdistystä sekä SAMKin Taidekoulun kampusta.

Syksyllä haussa olevat koulutukset alkavat vuoden 2026 alussa. Arkistokuvassa opiskelutilanne Porin kampukselta.

Syksyn yhteishaku alkaa maanantaina – SAMKissa tarjolla monipuolisia tutkinto-ohjelmia suomeksi ja englanniksi

Korkeakoulujen syksyn haut järjestetään 1.–11.9.2025. SAMKissa on haettavana monipuolinen valikoima tutkinto-ohjelmia niin suomeksi kuin englanniksi. Opinnot käynnistyvät vuoden 2026 alussa.