Insinööriksi joustavasti monimuotototeutuksista

Yksi SAMKin strategisista tavoitteista on tarjota kattavasti työelämälähtöisiä ja monimuotoisia koulutuskokonaisuuksia. Teknologia-osaamisalueella on tehty laaja suunnitelma monimuotototeutusten aloittamiseksi.

Marika Seppälä ja Jussi Törmälä istuvat pyöreän pöydän ääressä ja katsovat toisinsa päin.
Satakunnan AMK, Marika Seppälä

Opetuspäällikkö Jussi Törmälä ja osaamisaluejohtaja Marika Seppälä kertovat, että uudistettu koulutustarjonta lisää myös ristiinopiskelun mahdollisuuksia eri korkeakoulujen välillä.

Osaamisalueen suunnitelman mukaan monimuotototeutukset alkaisivat puolen vuoden välein.

– Taustalla ovat suomalaisen yhteiskunnan näkemykset, että meidän pitää kouluttaa lisää ihmisiä ja antaa mahdollisuuksia oppimiseen myös työn ohella, kertoo osaamisalueen johtaja Marika Seppälä.

Osaamisalueen perusalat, joilta tutkintoja voi SAMKissa monimuotototeutuksina suorittaa, ovat konetekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, energia- ja ympäristötekniikka sekä tietotekniikka.

Tutkintoalat vastaavat maakunnan tarpeisiin

Marika Seppälä kertoo, että edellä mainitut tutkintoalat ovat nousseet erityisesti maakunnan tarpeista. Osa tutkinto-ohjelmista alkaa syksyllä, osa tammikuussa.

Erityisesti tekniikan alalla on koettu, että koulutuksen vieminen verkkoon on vaikeaa. Viimeistään korona-aika opetti, että opetusta ei tarvitse pysäyttää, vaikka kaikki eivät olisi samassa tilassa.

Monimuotototeutus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki opinnot suoritetaan verkossa. Joskus kokoonnutaan kampukselle suorittamaan yhdessä jotakin pedagogisesti tärkeää asiaa

– On toivottu, että tekniikan pätevyyksiä voisi suorittaa joustavasti avoimen ammattikorkeakoulun kautta. Nyt tämäkin on helpompaa, kun opintoja voi tehdä enemmän verkossa, Seppälä sanoo.

Aktiivisesti mukaan eurooppalaisiin korkeakouluverkostoihin

Uudistettu tarjonta lisää myös ristiinopiskelun mahdollisuuksia eri korkeakoulujen välillä. Kaikkien ei kannata tarjota kaikkea. Esimerkiksi insinöörikoulutuksessa eri ammattikorkeakoulujen kannattaa vahvistaa erilaisia painotuksiaan.

– Tekniikan alalla opettajien löytäminen ei ole koko Suomen tasolla kovin helppoa. Tuotamme korkeakouluissa opintopaketteja ristiin toisillemme. Opiskelija voi siten saada syvempää osaamista jostain sellaisesta, mitä meillä ei ole suoraan tarjota, Seppälä sanoo.

Mitä näköpiirissä on seuraavaksi?
– SAMK on lähtenyt aktiivisesti hakeutumaan eurooppalaisiin korkeakoulualliansseihin. Ne avaavat modernien työelämätaitojen ja kansainvälisyyden lisäämisen mahdollisuuksia valtavasti, Seppälä valottaa. Lue SAMKin muut vuoden 2022 menestystarinat Agora-lehdestä

 


Monimuoto-opiskelu sopii opiskelijalle, joka on jo työelämässä tai ei voi muuten osallistua kokopäiväiseen opetukseen. Työpaikka ei ole edellytyksenä monimuoto-opinnoille. Opinnot sisältävät lähi- ja etäopetusta sekä itsenäistä opiskelua.


Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.