SAMKiin avautuu Peliselli!

Peliselli on peli- ja elämyslabra, teknologia(tieto)pankki ja palvelumuotoilutehdas. Ennen kaikkea se on kohtaamispaikka, josta voi saada tukea ja apua hyötypelien, elämysteknologian, pelillisyyden sekä tarinallisuuden käyttöön ja kehittämiseen.

Kolme henkilöä tuulettaa ja poseeraa sohvalla.
Peliselliä suunnittelemassa ovat tutkijayliopettaja Sari Merilampi (vas.) sekä hankkeen projektipäällikkönä toimiva tutkija-opettaja Janika Tommiska (kesk.). Projektitutkija Kari Marttila tulee varmasti käyttämään Pelisellin tiloja.

Mistä on kyse? Peliselli palvelee laajasti eri toimijoita – tekniikan alan näkökulmasta se on peli- ja elämyslabra, sosiaali- ja terveysalalle se on teknologia(tieto)pankki ja sidosryhmätoimijoille palvelumuotoilutehdas. Ennen kaikkea se on kohtaamispaikka, josta voi saada tukea ja apua hyötypelien, elämysteknologian, pelillisyyden sekä tarinallisuuden käyttöön ja kehittämiseen.
– Sanoisin sen olevan toimialojen sulatusuuni, kertoo hankkeen projektipäällikkö Janika Tommiska. Peliselliä suunnittelemassa ovat tutkijayliopettaja Sari Merilampi (vas.) sekä hankkeen projektipäällikkönä toimiva tutkija-opettaja Janika Tommiska (kesk.). Projektitutkija Kari Marttila tulee varmasti käyttämään Pelisellin tiloja.

Toiminnan näkökulmasta Peliselli tarkoittaa tekniikan opiskelijoille ”uusia leluja” ja mahdollisuutta kehittää opiskelijaprojekteina prototyyppejä oikeisiin tarpeisiin ja toisaalta uusia verkostoja laajasti eri toimialoille. Muiden toimialojen opiskelijoille Peliselli tarjoaa kontakteja, tukea ja ideoita teknologian ja uusien tapojen kokeilemisiin, testaamiseen ja soveltamiseen omalle toimialalle. Opettajille tämä tarkoittaa uutta varattavaa tilaa, jossa teknologiaa voidaan hyödyntää omassa opetuksessa tai mahdollisuuksia projektioppimisen hyödyntämiseen omassa työssä. Tärkein funktio on kuitenkin tarjota sidosryhmillemme paikka, jossa pääsee kokeilemaan konkreettisesti pelillisyyden ja elämysteknologian eri mahdollisuuksia ja pohtimaan yhdessä niiden hyödyntämistä omassa työssä.

– Peliselliin voi tulla ongelman, tarpeen tai toimeksiannon kanssa. Yhdessä pohditaan, miten tästä lähdetään liikkeelle. Kaikki hyötyvät, kun monipuolistamme verkostojamme sekä opimme monialaista tuotekehitystä ja roolejamme osana sitä, Tommiska täsmentää.

Pelisellin idea on lähtenyt liikkeelle kentän tarpeesta ja omasta innostuksesta. Korona on pakonomaisesti vauhdittanut digiloikkaa ja erilaisten etäpalveluiden käyttöä, mutta pelkkä etäyhteys ei välttämättä riitä asiakkaan houkuttelemiseksi, sitouttamiseksi ja motivoimiseksi palvelun piiriin. Pelisellin ideana on kehittää ja jakaa osaamista, jota tarvitaan pelillisyyden, elämysten, hyötypelien ja tarinallisuuden hyödyntämiseksi erilaisissa palveluissa. Perimmäinen tarkoitus on palveluiden laadun ja asiakkaiden sitoutumisen ja kokemusten parantamisessa sekä monialaisessa oppimisessa. Pelisellin ideaa on ollut alusta asti rakentamassa hyvin monialainen joukko. Mukaan mahtuu laajasti eri tekniikan alojen edustajia, hyvinvointialan asiantuntijoita sekä kulttuurialan osaajia. Tarkoituksena on tehdä tästä mahdollisimman laajasti hyödynnettävä kokonaisuus. Kevään aikana järjestetään myös aiheeseen liittyviä koulutuksia. Pysythän kuulolla!

 

Kahdella henkilöllä hauska pipo ja naamari.

Hyötypeli – Peli, jonka tarkoituksena on tuottaa pelaajalle viihteen lisäksi muuta hyötyä, esimerkiksi oppimista tai liikkumista.

Pelillisyys – Peleistä tuttujen elementtien hyödyntäminen muussa kontekstissa, tyypillisesti motivaatiokeinona.

Elämyksellisyys – Elämys viittaa positiiviseen usein moniaistilliseen kokemukseen.

Tarinallisuus – Tarinankerronnan avulla voidaan saavuttaa syvempää ymmärrystä tai välittää fiilistä.

Aistiesteettömyys – Tärkeiden virikkeiden ja rentoutumisen tasapainoa, ärsykkeiden vähentämistä, virikkeiden monipuolistamista.

Onko sinulla kiinnostusta tulla vaikuttamaan, mitä Pelisellissä tehdään? Nappaa talteen työpaja-ajat ja tule mukaan:

TYÖPAJA 1. Opetus ja ohjaustyön ammattilaiset
21.3.2023 klo 8.30-10.30
SAMK Pori kampus, A504 (a&b)
TYÖPAJA 2. Opiskelijat ja ohjauspalveluiden käyttäjät
29.3.2023 klo 13-14.30
SAMK Pori kampus, A504 (a&b)
TYÖPAJA 3. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
29.3. klo 15-16.30
SAMK Pori kampus, A504 (a&b)
TYÖPAJA 4. Kaikille avoin paja
3.4.2023 klo 13.30-15.30
SAMK Pori kampus, A504 (a&b)

Englanninkielinen paja tullaan järjestämään loppukeväästä 2023.

Ilmoittaudu työpajaan!

Lisätiedot:

Sari Merilampi
p. 044 710 3171
sari.merilampi@samk.fi Janika Tommiska
p. 044 710 6332
janika.tommiska@samk.fi

 

Peliselli-hankkeen tavoitteena on sosiaali- terveys-, hyvinvointi- ja ohjausalan palveluiden saavutettavuuden, asiakaslähtöisyyden, monipuolisuuden ja houkuttelevuuden parantaminen elämys- ja peliteknologian sekä monialaisen kehitystoiminnan ja osaamisen vahvistamisen kautta. Monipuolistuneiden palveluiden myötä pitkän aikavälin tavoitteena on palveluiden asiakkaiden tavoittaminen, sitouttaminen sekä heidän toimijuutensa ja hyvinvointinsa edistäminen. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

RoboAI-logo.kuvituskuva

Jaa tämä sivu

Kolme SAMKin opiskelijaa poseeraa violetin seinän edessä.

Vuoden 2023 menestystarinat julkaistu – Uusi Agora-lehti ilmestyi

Vuoden 2023 menestystarinat on julkaistu SAMKin sidosryhmälehti Agoran uusimmassa numerossa. Agora on ilmestynyt painettuna ja sen voi lukea myös verkossa.

SAMKin Youtube-kanava.

SAMK mukana TKI-kärjet 2024 -kilpailussa kahdella videolla

Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen TKI-kärjet-kilpailu järjestetään jälleen maaliskuussa 2024. SAMK osallistuu kilpailuun kahdella kilpailuvideolla, joilla esitellään tutkimustoimintaamme.

Henna Kyhä istuu keltaisella tuolilla.

Tutkimuspäällikkönä työikäisten hyvinvoinnin asialla

SAMKissa toimii nyt Ihmisen toimintakyvyn tutkimuskeskus. Keskuksen toiminta keskittyy satakuntalaisten työntekijöiden hyvinvointiin ja sen myötä maakunnan työvoiman saatavuuden haasteisiin. Ihmisen toimintakyvyn tutkimuskeskusta vetää tutkimuspäällikkö ja kasvatustieteen tohtori Henna Kyhä.