Robotiikka Akatemia on jatkossa RoboAI-akatemia

Robotiikka Akatemia, joka on viimeiset kuusi vuotta tarjonnut opiskelijoilleen korkeatasoista koulutusta robotiikan alalla, uudistuu ja vaihtaa nimensä RoboAI-akatemiaksi tulevana keväänä.

Kaksi opiskelijaa katsoo robotin ohjainta.
Akatemian opiskelijat Aku Pohjola ja Mari Nylund RoboAI-laboratoriossa.

Tämä muutos ei ole pelkästään nimen vaihtumista, vaan se tuo mukanaan laajennuksen tekoälyyn, opiskelijaryhmän kokoon sekä projektien sisältöihin. Robotiikka Akatemiassa opinnot ovat keskittyneet automaatioon, robotiikkaan, konenäköön ja esimerkiksi simulointiin. RoboAI-akatemiassa kaiken tämän rinnalle tulevat tekoäly, data-analytiikka, neuroverkot ja monipuolinen ohjelmoinnin osaaminen.

Akatemian uudistukset sisältävät opiskelijamäärän kasvattamisen nykyisestä 20 opiskelijasta 30 opiskelijaan, mikä mahdollistaa 10 uuden opiskelupaikan tarjoamisen akatemiaopinnoista kiinnostuneille. Tämä muutos on vastaus kasvavaan kysyntään robotiikan ja tekoälyn tekemällä oppimisen myötä saavutetulle insinööriosaamiselle. Lisäksi uusi opiskelijakokoonpano tarjoaa mahdollisuuden monialaiselle oppimiselle, jossa sähkö- ja automaatiotekniikan ja tekoälyn opiskelijat voivat oppia toisiltaan ja saada arvokasta kokemusta toistensa erikoisaloista. Tämä lähestymistapa valmistaa opiskelijoita paremmin nopeasti kehittyvälle teknologia-alalle, jossa monialainen ohjelmointi- ja tekoälyosaaminen laiterajapinnoilla ovat avainasemassa.

Opiskelija ohjaa robottia ohjaimella.
Opiskelija Roope Hannula ohjaa robottia ohjaimella.

Toinen merkittävä muutos on englannin kielen käyttöönotto akatemian pääasiallisena toimintakielenä, mikä edistää akatemian kansainvälistymistä ja valmistaa opiskelijoita globaaleille työmarkkinoille. Vaikka aiemminkin projekteissa hyödynnetty teknologiatieto on ollut laajasti englanninkielistä, tämä muutos tekee kielestä keskeisen osan RoboAI-akatemian arkea ja lisää opiskelijoiden valmiuksia kansainvälisessä ympäristössä.

RoboAI-akatemian painopisteet, kuten monipuolinen käytännön teknologiaosaaminen, tiimityöskentely, projektioppiminen, innostus ja tilanteeseen sopiva ratkaisuosaaminen, pysyvät ennallaan. Näiden avulla pyritään tuottamaan työelämälle ennakkoluulottomalla ongelmanratkaisuosaamisella ja vaikeisiinkin asioihin pureutuvalla ajattelutavalla varustettuja opiskelijoita. Tämä lähestymistapa varmistaa, että uudet insinöörit ovat valmiita ottamaan vastuuta ja ratkaisemaan monenlaisia tehtäviä työelämässä.

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulemaan lisää RoboAI-akatemian tarjonnasta 28. maaliskuuta SAMK:ssa, luokassa C213 kello 9. Hakuaika akatemiaan on auki 25. maaliskuuta – 14. huhtikuuta, tarjoten loistavan mahdollisuuden osallistua tulevaisuuden teknologiakoulutukseen.

Jaa tämä sivu

SAMK on järjestänyt SuomiAreena-keskusteluja myös aiempina vuosina.

SAMK on mukana SuomiAreenassa

SAMK osallistuu 24.–27.6.2025 järjestettävään SuomiAreenaan. SAMKilla on Kansalaistorilla teltta, jossa on päivittäin vaihtuvia teemoja. Lisäksi SAMK on mukana järjestämässä keskustelua "Suomi elää Länsirannikosta".

SAMKissa on tällä hetkellä kymmenen laillistujaa, joille on tehty henkilökohtaiset opetussuunnitelmat. Artikkelissa haastateltu Getrude Kamamba on kuvassa "tutkittavana".

Kansainvälisille sairaanhoitajille sujuvampi tie suomalaiseen työelämään

Suomalaisen terveydenhuollon osaamista vahvistetaan uudenlaisella yhteistyöllä. SAMK on mukana hankkeissa, joissa kehitetään toimintamalleja EU/ETA-maiden ulkopuolella sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneille henkilöille.

Allekirjoitustilaisuuteen osallistuivat Boliden Harjavallan toimitusjohtaja Antti Kontiainen (vas.), Talent Acquisition Partner Noora Jönkkäri sekä SAMKista osaamisaluejohtaja Heikki Haaparanta ja kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi.

Yhteistyöllä uusia mahdollisuuksia: Boliden Harjavalta ja SAMK syventävät kumppanuuttaan

Boliden Harjavalta ja Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen. Sopimus vahvistaa pitkään jatkunutta kumppanuutta, joka keskittyy erityisesti prosessi- ja materiaalitekniikan korkeakoulutukseen ja sen kehittämiseen.