YAMK-työnä hävikkiruoan myynnin konseptointia

Satu Tuoriniemi, Hanna Lavi ja Elina Tiensuu opiskelevat Johtamisen ja palveluliiketoiminnan YAMK-koulutusohjelmassa. He tekivät opintojaksolla ryhmätyönä ruokahävikkiin liittyvän palvelukonseptin osallistavalla menetelmällä.

Vihreäpukuinen henkilö pitelee edessään ruokalautasta.

Tehtävään haluttiin saada kaikkia ryhmäläisiä helposti lähestyttävä aihe, sillä ruokailu ja hävikki koskevat meistä jokaista alasta riippumatta. Työ tehtiin Arkea Oy:lle, missä Hanna työskentelee suunnnittelijana.
– Hävikki on tärkeä ja ajankohtainen aihe ja sain siitä hyötyä omaan päivätyöhöni, Hanna painottaa. Aluksi haastateltiin potentiaalisia palvelun käyttäjiä. Haastattelujen perusteella kehitettiin hävikkiruokaan liittyvä palveluprototyyppi.
– Prototyyppivaiheessa testasimme erilaisia sovellusvaihtoehtoja hävikkiruoan myymiseen, joista valikoimme yhden pilotoitavan malliin. Tämän jälkeen teimme toimintasuunnitelman palvelun pilotointiin. Suunnitelma sisälsi käytännön resurssit, markkinointiviestintäsuunnitelman, SWOT-analyysin ja konseptin menestyksen mittareiden määrittelyn, Satu kertoo.

Hävikkiruokaa sovelluksella ravintoloista ja kouluista?

Työssä on lähdetty miettimään, miten ihmiset saataisiin innostumaan hävikkiruoan ostamisesta.
– Ennen koronaakin monet ravintolat myivät hävikkiruokaa, mutta mahdollisuutta hyödyntävä asiakaskunta on aika suppea. Kurssin tulosten avulla saatiin tietoa, miten asiakkaiden ostopäätös tapahtuu ja miten he toivoisivat ostotapahtuman etenevän. Koronan jälkeisessä elämässä on hyvä miettiä, mitä hävikkiruokaa valitaan ja millä sovelluksella sitä lähdetään myymään Arkealla. Tulevaisuudessa voidaan myös miettiä, miten hävikkiruokaa voitaisiin myydä esimerkiksi myös kouluista, Hanna kertoo. Konkreettisena tuotoksena syntyi hävikkiruoan myynnin konsepti.
– Käyttäjien osallistaminen toi meille aidosti uusia näkökulmia palvelun kehittämiseen. Heille tärkein kriteeri hävikkiruoan ostamisessa on arjen helpottaminen, se että voi syödä ”kotiruoan omaisesti” joutumatta kokkaamaan päivittäin itse. Myös mielipiteet pakkauksesta ja markkinointi- ja myyntikanavista toivat meille lisää arvokasta tietoa, Satu selvittää.

Ympäristö ja ekologisuus eivät nousseet päällimmäisiksi syiksi hävikkiruoan ostamiselle, vaan arjen helpottaminen.

– Juuri mielipiteet hävikkiruoan ostamisesta yllättivät. Ympäristö ja ekologisuus eivät nousseet päällimmäisiksi syiksi hävikkiruoan ostamiselle, vaan arjen helpottaminen. Palvelulta toivottiin myös helppoutta ja koko ruoan osto- ja noutoprosessin toivottiin toimivan vaivattomasti, Hanna lisää.

Lue lisää Johtamisen ja palveluliiketoiminnan YAMK-opinnoista Ruoka-annos ja aterimet sekä lasi ovat pöydän päällällä.

Tekijät:

Satu Tuoriniemi, Pori, työskentelee rekrytointisuunnittelijana Satasairaalassa.

Hanna Lavi, Turku, työskentelee Arkealla suunnittelijana.

Elina Tiensuu, Sastamala, työskentelee Teknikumilla asiakaspalvelussa vientikoordinaattorina.

Satu ja Hanna aloittivat opinnot vuonna 2018 ja suuntautuvat johtamiseen, Elina aloitti syksyllä 2019 ja suuntautui asiakaslähtöiseen palveluliiketoimintaan. Satu ja Hanna puurtavat jo opinnäytetyön kimpussa, Elina aloittelee juuri omaansa.

Jaa tämä sivu

Toni Aaltonen palvelinhuoneessa.

Innovaatio SAMKissa – Tekoälypalvelin vauhdittaa oppimista

SAMKin uusi tekoälypalvelin avaa ovia opiskelijoiden syvemmälle oppimiselle. SAMKissa rakennettu ainutlaatuinen tekoälypalvelin on suunniteltu erityisesti opetuksen ja tutkimuksen käyttöön. Mistä oikein on kyse, lehtori Toni Aaltonen?

Maisemakuva Kroatiasta

Eemil suoritti tradenomiopintojen harjoittelun Kroatiassa

Eemil Kaappa aloitti tradenomiopinnot SAMKissa vuonna 2022, koska opinnot tukevat hänen toimintaansa yrittäjänä. Eemilin yritys suunnittelee tarrasarjoja, ja yritys on työllistänyt opiskelijoita SAMKista. Eemil opiskelee yrittäjän tutkinto-ohjelmassa.

Opiskelijoita istuu sohvilla.

SAMKista ennätysmäärä opiskelijoita työelämään

SAMKista valmistuu vuosittain merkittävä joukko uusia osaajia vahvistamaan varsinkin Satakunnan elinvoimaa. Viime vuonna valmistui ennätykselliset 1232 opiskelijaa, joista 226 suoritti YAMK-tutkinnon. Mitä kaikkea on tehty, jotta tähän hienoon tulokseen päästiin?