Polkuopiskelu ponnahduslautana uraan

Loimaalta kotoisin oleva Eveliina Uusitalo päätyi parin mutkan kautta SAMKiin. Hän päätyi opintoihin polkuopintojen kautta, joiden jälkeen hän anoi tutkinto-opiskelijan paikkaa.

Eveliina Uusitalo

SAMKin polkuopinnoilla opintonsa aloittanut Eveliina opiskelee nykyään Jyväskylän yliopiston maisteriohjelmassa.

Alunperin logopediaa ja kasvatustieteitä opiskelemaan hakenutta Eveliinaa kiinnostivat myös liiketalous ja tradenomiopinnot. Näihin opintoihin hän päätyikin loppujen lopuksi polkuopintojen kautta, joiden jälkeen hän anoi tutkinto-opiskelijan paikkaa.

Viimeisimmän työpaikkansa Eveliina nappasi SAMKin harjoittelusivustolta, jossa haettiin harjoittelijaa markkinointitoimistoon. Harjoittelun aikana Eveliina rakensi pääasiassa nettisivuja. Tämän lisäksi työtehtäviin kuului muun muassa some-markkinointia, uutiskirjeiden luontia ja videoeditointia. Onnistunut harjoittelu johti työpaikkaan, jossa nettisivujen rakentamisen lisäksi Eveliina auttoi esimerkiksi tapahtumamarkkinoinnissa.

Töistä lomaa opinnäytetyötä varten

Työn ja opiskelun ohella mukaan liittyi myös uusi harrastus, Porin Nuorkauppakamari. Näiden kolmen yhdistäminen elämään oli aikaa vievää, mutta palkitsevaa.

– Opinnäytetyötä tehdessä piti ottaa töistä hieman lomaa, Eveliina toteaa. Hän sai lopulta opinnnäytetyönsä valmiiksi ja valmistui tradenomiksi.

– SAMK tarjoaa pohjan muun muassa asiakasymmärrykseen ja markkinoinnin teorioihin, mutta harjoittelussa ja työelämässä pääsee toteuttamaan opittua käytännössä, Eveliina muistelee.

Eveliina päätti vielä jatkaa opintojaan, ja opiskelee tällä hetkellä Jyväskylän yliopistossa Digital Marketing and Corporate Communication -koulutusohjelmassa maisteriksi, koska nykyaikainen markkinointi vei mielenkiinnon ajankohtaisuudellaan.

Mikä sinusta tulee isona ja mikä on unelmatyöpaikkasi?

– Nyt kun maisteriopinnot ovat vasta alkaneet yritän ottaa irti kaiken mahdollisen tiedon. Näen itseni työskentelemässä kansainvälisen markkinoinnin tai viestinnän uralla, joka on enemmän strategia- ja datapainotteinen. Unelmatyöpaikka olisi ehkä jokin terveysteknologiayritys, jossa painottuu tuotteiden ja markkinoinnin eettisyys, tai ehkä jokin suomalainen yritys, joka tekee kauppaa ulkomaille, Eveliina kuvailee.

Tuleville opiskelemaan hakijoille Eveliina haluaa muistuttaa, että vaihtoehtoja ja polkuja opiskelijaksi on monia, ja kaikista eri vaihtoehdoista kannattaa ottaa selvää.

Eveliina Uusitalo

Polkuopinnot

  • Polkuopinnoissa opiskellaan pääsääntöisesti tutkintoryhmän mukana ensimmäisen vuoden AMK- ja YAMK-opetussuunnitelmien mukaisia opintoja.
  • Polkuopintojen suorittamisen jälkeen voi hakeutua erillishaussa tutkinto-opiskelijaksi, ja jatkaa opintoja tutussa opiskeluryhmässä.

Lue lisää polkuopinnoista

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana OP Länsi-Suomen pankinjohtaja Jani Raukko (vas.), SAMKin osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi, OP Länsi-Suomen henkilöstöjohtaja Anna Tomula ja OP Länsi-Suomen toimitusjohtaja Matti Kiuru.

SAMK ja OP Länsi-Suomi vahvistavat yhteistyötään – tavoitteena opiskelijoiden taloustaitojen tukeminen ja työllistyminen

SAMK ja OP Länsi-Suomi ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Sopimus syventää jo vuosia jatkunutta yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden taloustaitoja, työllistymismahdollisuuksia sekä finanssialan opetuksen kehittämistä.