Opinnäytetyö: Ratkaisuja poliittisen järjestötoiminnan osallistamisen kehittämiseen

Toukokuussa 2021 julkaistussa SAMKin liiketalouden tutkinto-ohjelman opinnäytetyössä selvitettiin Keskustanuorten paikallispiirien johtokunnan jäsenten osallistamisen nykytilaa, haasteita ja kehittämistä.

Johtokunnan jäsenten osallistamisessa on havaittu haasteita, joihin tarvitaan ratkaisukeinoja. Valtaosa piirien puheenjohtajista, varapuheenjohtajista ja toiminnanjohtajista vastasi opinnäytetyöhön liittyvässä kyselyssä kohdanneensa haasteita johtokunnan jäsenten osallistamisessa. Tulokset antavat hyödyllistä tietoa osallistamisesta ja sen kehittämisestä piireissä ja ne voivat hyödyttää myös muita poliittisia nuorisojärjestöjä.

Motivoituneet johtokunnan jäsenet tärkeitä

Vapaaehtoispohjalta toimivat johtokunnan jäsenet ovat tärkeitä monipuolisen toiminnan takaamiseksi paikallispiireissä. On olennaista, että toimijat ovat motivoituneita ja heidän osallistamiseensa kiinnitetään riittävästi huomiota sekä heitä tuetaan vaikuttajapolulla. Motivaatio voi syntyä eri tekijöistä. Yhtä toimijaa voi kiinnostaa vaikuttaa enemmän asioihin konkreettisesti ja joku toinen voi haluta kasvattaa verkostojaan.

Osallistamisen nykytilassa haasteita

Tulosten perusteella piireissä käytetään melko monipuolisesti erilaisia osallistamisen keinoja. Moni osallistamisen keino kumpuaa vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden edistämisestä. Piireissä järjestetään matalan kynnyksen tapahtumia ja kiinnitetään huomiota ryhmäytymiseen sekä innostavaan johtamiseen. Yhdessä tekeminen ja vaikuttaminen nivoutuvat yhteen. Kannanottoja, aloitteita ja tapahtumia suunnitellaan yhdessä ja oma-aloitteiseen tekemiseen kannustetaan. Vastuun antaminen ja kehittymisen tukeminen näyttäytyvät myös siten, että jäsenille tarjotaan erilaisia tehtäviä kuten viestintävastaavana toimiminen.

Havaitut osallistamisen haasteet olivat hyvin erilaisia keskenään. Haasteita aiheuttavat esimerkiksi johtokunnan jäsenten ajoittainen passiivisuus ja motivaation katoaminen sekä oma-aloitteista vaikuttamista tukevien ohjeiden ja tuki- ja palautekeskustelujen puute. Koronapandemia on tuonut myös haasteita vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden kokemiseen etätoiminnassa. Etätapahtumiin voi osallistua helpommin, mutta haasteena on saada niistä riittävän kiinnostavia.

Haasteita voidaan ratkaista johtamisella ja aktiivisella kokeilu- ja palautekulttuurilla

Haasteisiin voidaan puuttua tunnistamalla paremmin johtokunnan jäsenten motivaation lähteitä ja tarjoamalla toimintaa, joka palvelee eri elämäntilanteissa olevia. Haasteisiin voidaan puuttua myös kokeilemalla uusia asioita, aktiivisella palautekulttuurilla sekä johtajuudella, joka tukee jäseniä yksilöinä ja vaikuttajina. Jäseniä voidaan tukea esimerkiksi keskusteluilla, mentoritoiminnalla ja tarjoamalla oppaita kirjallisten tekstien ja tapahtumien suunnittelun helpottamiseksi.

Lisätietoja:
Jade Myllykangas
0451304533 Tutustu Jade Myllykankaan opinnäytetyöhön

Jaa tämä sivu

Kumppanuussopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana vasemmalta LähiTapiola Länsi-Suomen henkilöasiakkuuksien liiketoimintajohtaja Markus Suominen, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi ja osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala sekä LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Jussi Seppälä.

LähiTapiola Länsi-Suomi ja SAMK aloittavat kumppanuuden alueen osaamisen vahvistamiseksi

LähiTapiola Länsi-Suomi ja SAMK ovat solmineet kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on lisätä vuoropuhelua ja vahvistaa yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välillä.

Elisabet Vuorinen löysi sosiaalialan opintojen aikana intohimonsa luoviin menetelmiin.

Väyläopinnot johdattivat Elisabet Vuorisen luoviin menetelmiin

Elisabet Vuorinen työskenteli Porin kaupungilla kunnossapidon tehtävissä, kun työyhteisöön tuli määräaikaisia tukityöllistettyjä työntekijöitä erilaisista elämäntilanteista. Hän huomasi, ettei kohtaamisen ja ohjauksen tuki aina riittänyt.

Andrea Kovalova löysi opintojen aikana kiinnostuksensa datan ja teknologian parista.

Kansainväliset osaajat vahvistavat Satakunnan työelämää

SAMKissa on systemaattisesti lisätty kansainvälisten tutkintojen määrää pian kymmenen vuoden ajan. Tällä hetkellä opiskelijoita on sadasta eri kansalaisuudesta.