Hanne-Mari Karhusen matka sosionomiksi ja varhaiskasvatuksen ammattilaiseksi

Hanne-Mari Karhunen on esimerkki siitä, miten intohimoinen työ ja jatkuva oppiminen voivat viedä kohti menestyksekästä uraa varhaiskasvatuksen alalla.

Hanne-Mari Karhunen kuvaa itseään peilin kautta.
Hanne-Mari Karhunen löysi kutsumuksensa varhaiskasvatuksesta.

Päästyään SAMKiin opiskelemaan sosionomiksi perinteisen yhteishaun kautta vuonna 1998, Karhunen aloitti opintonsa keväällä samana vuonna. Koulutien jatkaminen kuitenkin keskeytyi, kunnes vuonna 2013 hän päätti palata opintojen pariin.

Opinnoissaan Karhuselle tarjoutui mahdollisuus nauttia enemmän vapaudesta ja joustavuudesta, mikä mahdollisti nopeamman etenemisen ja valmistumisen jouluna 2015. Hän kuvaa opintojaksojen olleen mukavia ja antoisia, erityisesti projektityö Friitalan koululla jätti positiivisen jäljen.

Ura päiväkodissa

Karhunen löysi kutsumuksensa varhaiskasvatuksesta ja työllistyi pian valmistumisensa jälkeen päiväkotiin varhaiskasvatuksen opettajaksi. Nykyään hän toimii eskariopena ja kahden yksikön varajohtajana.

Karhunen kuvaa tyypillistä työpäiväänsä päiväkodin rytmin mukaiseksi, jossa vuorottelevat leikki, opetus, ulkoilu ja hallinnolliset tehtävät. Vapaa-aikanaan hän harrastaa puutöitä, laulaa kuorossa, kuljettaa lapsia harrastuksiin, tekee käsitöitä ja viettää aikaa koiransa kanssa.

Opiskeluajoiltaan Karhuselle jäi erityisesti mieleen kasvuryhmän hetket ja harjoittelujaksot, jotka vahvistivat hänen intoaan varhaiskasvatustyötä kohtaan.

Vaikka hän nauttii vakaasta työsuhteestaan, Karhunen pitää silmänsä avoimina uusille mahdollisuuksille tulevaisuudessa. Hänen tarinansa kertoo sitkeydestä, intohimosta ja jatkuvasta halusta oppia – arvoista, jotka ovat olennaisia menestyksekkään uran rakentamisessa varhaiskasvatuksen alalla.

—-

Hanne-Mari Karhunen

Ammatti: sosionomi

Työtehtävä: eskariopettaja

Milloin valmistunut: 2015

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.