Eurooppalaiset fysioterapeutit kehittävät koulutusta yhteistyössä
SAMKin opiskelijat ja opettajat kehittävät opetusta Euroopan fysioterapian korkeakouluverkostossa ENPHE:ssä. Samkilaiset ja espanjalainen yhteistyökumppani Vic-Central Catalonia University ovat kehittäneet kliinisen päättelyn opintojakson, jossa opiskelijat ratkovat potilastapauksia 2 x 2 henkilön kansainvälisinä pareina.

Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich & Maija Kangasperko
Samkilaiset ja espanjalainen yhteistyökumppani Vic-Central Catalonia University ovat kehittäneet kliinisen päättelyn opintojakson, jossa opiskelijat ratkovat potilastapauksia 2 x 2 henkilön kansainvälisinä pareina. Opiskelijat ja opettajat ovat alusta alkaen tehneet kaiken työn yhdessä: suunnitelleet, kehittäneet, tuottaneet materiaalin ja pilotoineet opintojakson.
Suomessa opiskelijoiden ja opettajien välit ovat välittömät. Euroopassa on myös maita, joissa opiskelijoiden aktiivisesta otteesta ei välttämättä olla yhtä innostuneita
SAMKin opiskelijat tekevät parhaillaan verkoston korkeakoulujen käyttöön videomuotoista opettajan ja opiskelijan opasta.
– Suomessa opiskelijoiden ja opettajien välit ovat välittömät. Euroopassa on myös maita, joissa opiskelijoiden aktiivisesta otteesta ei välttämättä olla yhtä innostuneita, kuvailevat SAMKin opiskelijat Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich ja heidän opettajansa Maija Kangasperko.
– On kiinnostavaa nähdä koulutuskulttuurien eroja.
Opintojakso on käytettävissä kaikilla ENPHE-verkostoon kuuluvilla korkeakouluilla. Fysioterapiasisällön lisäksi se on kätevä tapa opiskella käytännön englantia simuloidussa tilanteessa. Suomessa esimerkiksi Savonia on ottanut sen käyttöönsä.
Lue lisää, muun muassa espanjalaisen kumppanimme ajatuksia, englanninkielisestä jutusta.