Eurooppalaiset fysioterapeutit kehittävät koulutusta yhteistyössä

SAMKin opiskelijat ja opettajat kehittävät opetusta Euroopan fysioterapian korkeakouluverkostossa ENPHE:ssä. Samkilaiset ja espanjalainen yhteistyökumppani Vic-Central Catalonia University ovat kehittäneet kliinisen päättelyn opintojakson, jossa opiskelijat ratkovat potilastapauksia 2 x 2 henkilön kansainvälisinä pareina.

Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich ja Maija Kangasperko poseeraavat kameralle SAMKin Porin kampuksella.
Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich & Maija Kangasperko

Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich & Maija Kangasperko

Samkilaiset ja espanjalainen yhteistyökumppani Vic-Central Catalonia University ovat kehittäneet kliinisen päättelyn opintojakson, jossa opiskelijat ratkovat potilastapauksia 2 x 2 henkilön kansainvälisinä pareina. Opiskelijat ja opettajat ovat alusta alkaen tehneet kaiken työn yhdessä: suunnitelleet, kehittäneet, tuottaneet materiaalin ja pilotoineet opintojakson.

Suomessa opiskelijoiden ja opettajien välit ovat välittömät. Euroopassa on myös maita, joissa opiskelijoiden aktiivisesta otteesta ei välttämättä olla yhtä innostuneita

SAMKin opiskelijat tekevät parhaillaan verkoston korkeakoulujen käyttöön videomuotoista opettajan ja opiskelijan opasta.
– Suomessa opiskelijoiden ja opettajien välit ovat välittömät. Euroopassa on myös maita, joissa opiskelijoiden aktiivisesta otteesta ei välttämättä olla yhtä innostuneita, kuvailevat SAMKin opiskelijat Elina Pettersson, Matthias Rigal, Lea Heinrich ja heidän opettajansa Maija Kangasperko.

– On kiinnostavaa nähdä koulutuskulttuurien eroja.

Opintojakso on käytettävissä kaikilla ENPHE-verkostoon kuuluvilla korkeakouluilla. Fysioterapiasisällön lisäksi se on kätevä tapa opiskella käytännön englantia simuloidussa tilanteessa. Suomessa esimerkiksi Savonia on ottanut sen käyttöönsä.

Lue lisää, muun muassa espanjalaisen kumppanimme ajatuksia, englanninkielisestä jutusta.

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.