SAMK kouluttaa vihreitä yrittäjiä

Eettinen kuluttaminen lisääntyy ja monet pohtivat ostopäätöksiään tarkasti. Kriittisimmät kuluttajat tekevät ostolakkoja ja tavoittelevat minimaalista kuluttamista, jossa johtotähtenä ovat kierrättäminen ja vastuullisesti tuotettuihin tuotteisiin ja palveluihin panostamisen.

13.3.2020 | Teksti: Jaana Ruoho | Kuva: Jaana Ruoho

Kiinnostus lähellä ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita kohtaan kasvaa.
Kiinnostus lähellä ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita kohtaan kasvaa.

Eettisen kuluttamisen trendi avaa mahdollisuuksia mikroyrittäjille

Vastuullisen muodin, luonnonkosmetiikan ja luomutuotteiden kysynnän kasvulla on kuluttajien lisääntynyt kiinnostus vastuulliseen kuluttamiseen. Tänä päivänä yhä useampi katsoo, että tuotteiden alkuperällä ja ympäristövaikutuksilla on merkitystä. Samaan aikaan omaan kokonaisvaltaisen hyvinvointiin panostaminen, luonnollisuus ja luonnon raaka-aineiden suosiminen on tärkeää.

Vihreä yrittäjä tasapainoilee

Vihreät mikroyrittäjät kaipaavat vahvistusta liiketoimintaosaamiseensa, jotta he pystyvät vastaamaan vastuullisen kuluttamisen vaatimuksiin. Monet ovat elämäntapayrittäjiä, joilla on vahva arvopohja yritystoimintansa taustalla ja he tasapainoilevat kannattavan yritystoiminnan vaatimusten ja luonnon ehdoilla toimimisen välillä. Keskeinen kysymys onkin, miten pieni yrittäjä yhdistää konkreettisesti markkinatalouden lainalaisuudet ja vihreät arvonsa.

Räätälöity täydennyskoulutus vihreille mikroyrittäjille

SAMK vastaa haasteeseen NatureBizz-hankkeessa, jossa on luotu täydennyskoulutus yhdessä ruotsalaisen, virolaisen ja latvialaisen partnerin kanssa. NatureBizz-hankkeessa tuotettiin osaamiskartoitusten perusteella täydennyskoulutuskokonaisuus joka sisältää kahdeksan eri moduulia. Moduulit käsittelevät vihreää yrittäjyyttä, kestävää ja eettistä kuluttamista, tuotteen- ja brändin kehittämistä, kuluttajaviestintää, jakeluketjun- ja laadunhallintaa sekä vientiä.

NatureBizz-koulutuskokonaisuus sisältää kahdeksan moduulia

NatureBizz-koulutuskokonaisuus sisältää kahdeksan moduulia

Koulutuksen idea on tuottaa nimenomaan vihreille yrittäjille räätälöityä liiketoimintaosaamista, joka ottaa huomioon heidän toimintansa erityispiirteet ja arvomaailman. Koulutusta pilotoidaan keväällä 2020 yhdessä Livia ammattiopiston luonto- ja ympäristöalan aikuisopiskelijoiden kanssa

Hankkeen materiaalit ovat muiden koulutusorganisaatioiden hyödynnettävissä ja ladattavissa hankkeen nettisivuilla www.projectnaturebizz.eu

Lisää aiheesta

| Yrittäjyys

Yrittäjänä minulla on vapaus

Kati Levola on kasvatustieteen maisteri ja luokanopettaja, joka toimi aiemmin Noormarkun yhtenäiskoulussa käsityön ja kuvataiteen opettajana. Kati oli myös käynnistämässä Siikaisten kunnan yrittäjyyskasvatusta. Yrittäjyys on aina ollut hänen toinen ammattinsa ja hänestä piti tulla menestyvä käsityöyrittäjä.
Mikko Lehtonen SAMK
| Liiketoiminta

KOLUMNI: Ontuuko kivijalkakaupan digijalka?

Verkkojätit painavat hintoja, muuttoliike suuntaa kasvukeskuksiin, kuluttajat käyttävät enemmän ja enemmän aikaa verkossa, tekoäly vie tuhkatkin pesästä… Ovatko tuttuja murheita? Et ole ainoa. Kivijalkayrittäjät ovat painineet näiden haasteiden kanssa jo jonkin aikaa. Onko mitään tehtävissä?

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA