RoboAI-viikko 2023: Pelillistäminen – kuinka se otetaan mukaan opetukseen?

Kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma on jatkumoa Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin kaupungin hyvin toimineelle yhteistyölle, jossa keskitytään opettajien teknologiaosaamisen kasvattamiseen ja sitä kautta STEM-aineiden entistä laajempiin opetusmahdollisuuksiin.

Nuorella miehellä on päässään VR-lasit.
VR on hyvä esimerkki opetuksen pelillistämisestä. Teknologia opetuksessa -koulutuspäivä tarjoaakin opettajille mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista tavoista käyttää pelillistämistä opetuksen tukena.

VR on hyvä esimerkki opetuksen pelillistämisestä. Teknologia opetuksessa -koulutuspäivä tarjoaakin opettajille mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista tavoista käyttää pelillistämistä opetuksen tukena.

RoboAI-viikolla tiistaina 18.4. Satakunnan ammattikorkeakoululla järjestettävä Teknologia opetuksessa -osatapahtuma paneutuu tänä vuonna pelillistämiseen. Kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma on jatkumoa Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin kaupungin hyvin toimineelle yhteistyölle, jossa keskitytään opettajien teknologiaosaamisen kasvattamiseen ja sitä kautta STEM-aineiden entistä laajempiin opetusmahdollisuuksiin. STEM-aineilla tarkoitetaan luonnontieteen, teknologian, insinööritaitojen ja matematiikan opetusta (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Tapahtumapäivän aikana opettajat pääsevät tutustumaan erilaisiin työpajoihin VR-oppitunneista aina älykkäiden työkalujen käyttöön opetuksessa. Työpajat keskittyvät konkretiaan ja erilaisiin mahdollisuuksiin. Päivän päätteeksi keynote-puhuja, Headain perustaja Harri Ketamo, kertoo tekoälystä opetuksessa – mitä on ollut ja mitä on tulossa.

– Päivän aihe on erittäin tärkeä opetuksen kannalta. Digitalisaatio, AR/VR ja metaversumi ovat nyt pinnalla ja niiden määrää voisi kasvattaa opetuksessa. On siis tärkeää, että tunnistetaan paikallisesti uusia mahdollisuuksia, tuodaan niitä esille ja siirretään osaamista myös muille sekä samalla tavoitetaan maakunnan verkostoja, kertoo tapahtuman järjestelyissä jo kolmatta kertaa mukana oleva, Porin kaupungin digitaalisen osaamisen erityisasiantuntija Teemu Heino.

 

Mies käyttää labrassa VR-laseja.
VR sopii opetukseen läpi kouluasteiden. Satakunnan ammattikorkeakoulussa ollaan mm. opetettu robotin ohjelmointia VR:n avulla.

Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet opetuksessa tutuksi

– XR:t, AR:t, VR:t, MR:t ja monet muut ärrät tuntuvat tänä päivänä pärisevän kaikkien kasvatus- ja koulutuspuolen asiantuntijoiden huulilta. Eivätkä suotta. Opetuskäyttöön valjastetun virtuaalitodellisuuden etuja ovat mm. sen havainnollistavuus, elämyksellisyys ja turvallisuus. Kyselyiden mukaan virtuaalitodellisuuden kaltaiset innovatiiviset oppimisympäristöt sekä lisäävät oppijoiden opiskelumotivaatiota että havainnollistavat oppitunneilla käsiteltäviä asioita aivan uudella tavalla. Lisäksi virtuaalitodellisuus mahdollistaa monenlaisten taitojen harjoittelun turvallisessa ympäristössä ja kehittää usein myös oppijan tunnetaitoja, eritoten empatiakykyä, sillä monesti oppija asettuu VR-lasien välityksellä toisen ihmisen asemaan, kuvailee yksi tapahtuman järjestäjistä, Porin kaupungin hankekoordinaattori Konsta Kivistö.

Päivän aikana pidettävät työpajat on suunniteltu niin, että halukkaat voivat tutustua joko yhteen kokonaisuuteen tai sekoittaa näitä haluamallaan tavalla. Valittavia aiheita ovat ”VR opetuksessa”, ”Pelillisyys opetuksessa” ja ”Laajennetun todellisuuden esimerkkejä”.

 

Lähikuvassa Headain perustaja Harri Ketamo.
Harri Ketamo toimii Teknologiaopetuksessa -koulutuspäivän keynote-puhujana aiheenaan Tekoäly opetuksessa: 111 vuotta takana, mitä tulossa.

Tule rohkeasti paikalle!

RoboAI-viikko on järjestetty nyt kaksi kertaa. Aikaisemmin on jouduttu koronan vuoksi turvautumaan verkkotapahtumaan, mutta nyt vihdoin tapahtuma voidaan järjestää livenä paikan päällä. Järjestäjät toivovatkin innostavansa paikalle niin aiheesta vasta kiinnostuneita kuin heitä, jotka ovat jo pidemmän aikaan toimineet aiheen parissa.

– Nyt pääsemme pitkästä aikaa järjestämään livetapahtumaa ja toivottamaan osallistujat tervetulleiksi tänne SAMKille. On mukavaa päästä sekä näkemään että keskustelemaan asioista kiinnostuneiden opettajien kanssa. Paikan päällä on kuitenkin aina oma erilainen tunnelmansa, kertoo tapahtuman järjestäjä ja koko RoboAI-viikon koordinaattorina toimiva, SAMKin tuntiopettaja Janika Tommiska.

 

 

 

Teknologia opetuksessa -tapahtuma järjestetään RoboAI-viikolla 18.4. klo 12.30 alkaen.

Anna teknologian inspiroida ja ilmoittaudu!

Tsekkaa koko viikon ohjelma!

Lisätiedot:

Janika Tommiska
p. 0447106332
janika.tommiska@samk.fi

 

Järjestäjien logot.

Jaa tämä sivu

Lasten päivä alkoi henkilökunnan kahvihuoneessa yhteisellä aamupalaverilla palvelu- ja kehitysjohtaja Anne Holopaisen johdolla.

Lapset mukaan töihin -päivä toi vilskettä kampuksille – katso kuvagalleria

Valtakunnallisena Lapset mukaan töihin -päivänä SAMKin Porin ja Rauman kampuksilla liikkui yli seitsemänkymmentä työntekijöiden lasta ja lapsenlasta, iältään 3–17-vuotiaita.

Arene valitsi uudeksi puheenjohtajaksi SAMKin rehtori, toimitusjohtaja Jari Multisillan.

Ammattikorkeakoulut ovat uskottavia Suomen uudistajia – Arene valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Jari Multisillan

SAMKin rehtori, toimitusjohtaja Jari Multisilta korostaa kasvun syntyvän yhteistyöstä ja avoimuudesta. Juuri valitun Arenen puheenjohtajan mukaan Suomen vahvuus rakentuu laajasta näkökulmasta ja osaamisen kehittämisestä kokonaisuutena, yhdessä tehden.

Susanna Savinaisen työotteessa korostuvat läsnäolo, kuunteleminen ja johdonmukainen tapa saada asiat tehtyä loppuun asti.

Palveluhenkisyyttä ja aitoa kuuntelemista – Susanna Savinainen palkittiin Vuoden samkilaisena

Kirjaston tietoasiantuntija Susanna Savinainen valittiin Vuoden samkilaiseksi. Valinta kertoo työotteesta, jossa korostuvat läsnäolo, kuunteleminen ja johdonmukainen tapa saada asiat tehtyä loppuun asti.