Osaajapooleissa kehitetään SAMKin opetuksen laatua ja toteuttamistapoja

SAMKissa on käynnissä opetussuunnitelmien uudistus. Siihen liittyy kiinteästi osaajapoolien toiminta. Mistä osaajapoolityössä on kyse ja mihin tarpeisiin sillä vastataan, osaajapoolitoiminnan koordinaattori, lehtori Mari Linna?

Mari Linna kirjastossa

Osaajapooli on osaamisen asiantuntijaopettajista koostuva, sisältöihin, tavoitteisiin, menetelmiin ja arvioinnin kehittämiseen keskittyvä kehittäjäverkosto SAMKissa. Linna on itse ollut kolmen poolin vetäjänä ja koordinoi nyt koko SAMKin poolitoimintaa.

– Opetussuunnitelmien uudistuksessa osaajapoolityön tärkeä tehtävä on toisaalta kehittää ja toisaalta tarkastella kriittisesti ja kokonaisvaltaisesti opintoja ja opintojaksokuvauksia. Keskeisiä näkökulmia ovat kestävän kehityksen ja kestävän koulutuksen edellyttämät uudistukset ja yhtenäisen arviointikriteeristön tuominen opintojaksojen kuvausten tasolle, Linna kertoo.

Tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen

Linna kokee, että poolitoiminta on opettajille tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen. Erityisesti uusille opettajille pooleissa toimimisesta on paljon hyötyä ja myös perehdyttävä merkitys.

– Esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa on yli kaksikymmentä opettajaa kaikilta eri osaamisalueilta ja lähes kaikista eri tutkinto-ohjelmasta. Se on aivan mahtava porukka, joka tekee esimerkiksi nyt opetussuunnitelmauudistuksessa opintojen sisällön ja kuvauksen päivitystä. Tämä tietysti sekä suomeksi että englanniksi.

Linna sanoo, että esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa yhteistyö aloitettiin tutustumalla poolin muihin jäseniin ja omiin toteutuksiinsa. Aivan ensimmäisenä työnä lähdettiin yhtenäistämään arvioinnin tapaa ja sen jälkeen edettiin yhteisten arviointikriteerien luomiseen.

Kohti yhteistyön kulttuuria

Osaajapooleissa kehitetään myös vaihtoehtoisia toteuttamistapoja opintoihin. Ylemmissä tutkinnoissa työn opinnollistaminen on aina vaihtoehtoinen suoritustapa.

Useammassa osaajapoolissa on tehty yhteistyönä aiemmin hankitun osaamisen osoittamiseen testejä. Opiskelija voi tulla tällaiseen testiin näyttämään osaamisensa. Hän voi tällä tavoin osoittaa osaamisensa, eikä hänen tarvitse osallistua jollekin tietylle opintojaksolle. Pooliyhteistyönä on tehty myös nonstop-opintojaksokokonaisuuksia ja valintakoekurssiyhteistyötä.

– Voisin sanoa, että teemme merkittävää pedagogista yhteistyötä. Opettajan roolihan on ollut perinteisesti erittäin itsenäinen, mutta kyllä tässä mennään koko ajan yhteistyön kulttuuria kohti, Linna kehuu.

 

Mitkä osaajapoolit?

Osaajapoolit ovat avoimia substanssiosaajien verkostoja SAMKissa. Pooli kehittää esimerkiksi kyseiseen osaamiseen liittyvien opintojakson sisältöjä, toteutustapoja ja arviointia. Poolien jäsenet jakavat osaamistaan ja kouluttautuvat teemoissa, joita opettavat. Osaajapoolitoiminta on tärkeä osa monialaisen ja osaamisen kasvua tukevan opetuksen kehittämistä. Poolitoiminta on avointa kaikille SAMKin opettajille.

Jaa tämä sivu

Näyttelyyn osallistuvat taiteilijat keskustelivat näyttelytöiden äärellä. Keskustelussa mukana vasemmalta Paula Ollikainen, Heikki Korkala, Aapo Korkeaoja ja Laura Lilja.

Kuvataiteen opettajien Collage -näyttely juhlistaa 60-vuotista taiteen matkaa Kankaanpäässä

Kankaanpään Taidekoulun kampuksen galleriassa on opettajien taiteellista osaamista esittelevä Collage -näyttely.

SAMKin Porin kampus ylhäältä päin kuvattuna./ SAMK Pori Campus seen from above.

SAMKin ensimmäinen vastuullisuusraportti julkaistu – vastuullisuus näkyy kampusarjessa 

SAMK astuu vastuullisuusraportoinnin aikakauteen – ja tekee sen kunnianhimoisesti. Ensimmäistä kertaa julkaistu raportti kokoaa yhteen koko korkeakouluyhteisön kestävän kehityksen toimet ja näyttää, miten vastuullisuus näkyy arjessa, opetuksessa ja kampuksilla.

Henkilöstöpäivän palkitut

Henkilöstöpäivässä palkittiin ansioituneita samkilaisia

Uusi lukuvuosi käynnistyi SAMKin henkilöstöpäivällä. Päivä huipentui vuoden 2024 aikana ansioituneihin samkilaisiin.