Opiskelijamme työllistyvät: Drew Warwick-Smith työllistyi suoraan valmistumisen jälkeen SAMKille sivutoimiseksi opettajaksi

Drew Warwick-Smith kiinnostui fysioterapiasta ollessaan töissä Kuninkaallisessa laivastossa ja päätyi opettamaan alaa SAMKissa opettajan sijaisena.

11.11.2021 | Teksti: Veera Iisakkala | Kuva: Tarja Javanainen-Levonen ja Drew Warwick-Smithin kuva-arkisto

Drew Warwick-Smith teaching in the Agora hall.

Drew on ollut tyytyväinen kokemukseensa sekä SAMKin opiskelijana että opettajana.

SAMK on ainoa pohjoismainen korkeakoulu, joka tarjoaa fysioterapian ammattikorkeakoulututkinnon englanniksi. Tutkinto-ohjelmaan otetaan vuosittain 26 uutta opiskelijaa ja valmistumisen jälkeen opiskelijat ovat oikeutettuja käyttämään fysioterapeutin ammattinimikettä.

Drew Warwick-Smith on asunut Suomessa satunnaisia ajanjaksoja vuodesta 2008 lähtien. Ennen fysioterapeutin tutkintoa, hän oli valmistunut ylioppilaaksi Australiassa ja työskennellyt Kuninkaallisessa laivastossa. Laivasto tarjosi sotilaille fysioterapiapalveluita ja seurattuaan fysioterapeuttien työtä yhteisössä, Drew kiinnostui alasta itsekin. Koska Drew’n äidinkieli on englanti, hän päätyi hakemaan SAMKin englanninkieliseen fysioterapiakoulutukseen.

– Kilpailu opiskelupaikoista on kova, sillä muualla Pohjoismaissa ei ole tarjolla fysioterapeutin tutkinto-ohjelmaa englanniksi. Uskoin kuitenkin, että minulla oli hyvät mahdollisuudet tulla valituksi. Hain ja sain opiskelupaikan. Prosessi oli todella sujuva.

Käytännönläheistä opetusta

Drew piti SAMKin opettajista ja opintojaksojen toteutuksesta:

– Opiskelu SAMKissa oli hieno kokemus, sain opettajilta paljon hyviä ideoita ja pääsin kehittämään itseäni. Opetus oli asiantuntevaa ja ohjaus erinomaista. Suosikki opintojaksojani oli esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksia käsittelevä opintojakso, se oli hyvin toteutettu ja sisällöltään kiinnostava.

SAMKilla opetuksessa panostetaan monipuolisuuteen; fysioterapiassakin opetus sisältää teorian lisäksi tekemällä oppimista. Opiskelijat pääsevät tekemään käytännön töitä jo opintojen aikana. Drew’n mielestä tämä on tutkinnon vahvuuksia:

– Opiskelu on hyvin käytännönläheistä. Pääsemme kokeilemaan oppimaamme käytännössä. Lisäksi työharjoittelu on kokonaan käytännössä oppimista.

Opiskelijasta opettajaksi

Drew valmistui SAMKista fysioterapeutiksi syksyllä juuri kun fysioterapian tutkinto-ohjelmasta yksi lehtoreista oli jäämässä parin kuukauden sairaslomalle. Toinen Drew’n opettaja suositteli Drew’ta sijaiseksi tälle lehtorille.

– Paitsi että olin nyt pätevä fysioterapeutti, minulla oli 12–13 vuotta kokemusta Suomen rugbymaajoukkueen valmentajana. Valmennuskokemus auttoi opetustyössä; olen tottunut olemaan ryhmän edessä ja opettamaan. Opettajilla oli uskoa kykyihini.

Drew valmentamassa rugbyjoukkuetta Qatarissa.

Drew valmentamassa rugbyjoukkuetta Qatarissa.

Drew oli valmis ottamaan haasteen vastaan:

– Tämä on minulle hieno mahdollisuus. Koin että paineet olivat kovat, sillä opettaja, jota sijaistan on erittäin kokenut ja asiantunteva. Haluan suoriutua työstäni hyvin. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin sujunut mielestäni hienosti.

Drew pitää opettamisessa eniten itse opettamistilanteista. Opettajan töihin sisältyy opettamisen lisäksi paljon taustatyötä, kuten esimerkiksi oppituntien valmistelua, aiheisiin perehtymistä ja arviointeja.

– Palkitsevinta on opiskelijoiden kehityksen seuraaminen ja se, että saa itse olla osana tätä kehitystä.

Kieli tutuksi

Englanninkieliseenkin fysioterapian tutkinto-ohjelmaan sisältyy suomen kielen käyttöä ja opettelua. Koulutuksesta valmistuneilla on senkin vuoksi hyvät edellytykset työllistyä Suomessa. Drew’n kielitaito kehittyi paljon SAMKissa opiskelun aikana. Hän onkin opettanut myös suomeksi:

– Vaikka olen harjoitellut paljon, välillä en tiedä, miten onnistun löytämään oikeat sanat suomeksi, jotenkin se vain tapahtuu. Varmistaessani opiskelijoilta, että he ymmärsivät, on mahtavaa, kun he heti vastaavat: tietysti! Suomen kieli on kehittynyt minulla kovan harjoittelun seurauksena. Uskon että siitä on merkittävä apu, että on tarpeeksi rohkea puhumaan, vaikkei olisi aivan varma sanoista ensin.

Drew huomasi myös, millainen ero on käyttää kieltä ensin arkipäiväisissä tilanteissa, opiskelijana ja nyt opettajana:

– Sanasto on erilaista ammattikielessä, mutta myös puhetyyli muuttuu roolin vaihtuessa. Siinä kielitaitoni on kehittynyt myös.

Ainutlaatuinen kokemus

Drew on ollut tyytyväinen kokemukseensa sekä SAMKin opiskelijana että opettajana:

SAMKissa on ystävällinen ilmapiiri ja koen, että olen saanut tukea sitä tarvitessani eikä minua ole jätetty pärjäämään yksin.

Drew’n sijaisuus on päättymässä ja seuraavaksi hän tahtoo päästä harjoittamaan fysioterapeutin ammattia.

– Kaikki fysioterapiaan liittyvä kiinnostaa minua, seuraavaksi aion tehdä varsinaisia fysioterapeutin töitä. Opettaminen SAMKissa on ollut ainutlaatuinen kokemus minulle ja tulevaisuudessa voisin ehdottomasti opettaa jälleen, mikäli tilaisuus tarjoutuu.

Kiinnostuitko fysioterapian tutkinto-ohjelmasta?

Seuraava haku englanninkieliseen Physiotherapy-tutkinto-ohjelmaan on 5.1.-16.2.2022 Studyinfossa.

Seuraava haku suomenkieliseen fysioterapian tutkinto-ohjelmaan on 17.3.–31.3.2022 Opintopolussa.

Drew Warwick-Smith.

Drew Warwick-Smith

  • Valmistui fysioterapeutiksi syksyllä 2021
  • Kotoisin Australiasta
  • Valmentaa Suomen rugbymaajoukkuetta
  • Työskentelee SAMKissa fysioterapian opettajan osa-aikaisena sijaisena.

11.11.2021 | Teksti: Veera Iisakkala | Kuva: Tarja Javanainen-Levonen ja Drew Warwick-Smithin kuva-arkisto

Lisää aiheesta

Tarja Javanainen-Levonen ohjaa fysioterapian tuntia.
| Hyvinvointi ja terveys

Lehtori Tarja Javanainen-Levoselle arvostettu IFAPA Fellow -tunnustuspalkinto

SAMKissa lehtorina toimiva Tarja Javanainen-Levonen on kolmas suomalainen kansainvälisen tunnustuspalkinnon saanut henkilö. Fellow-tunnustuksia on saanut kaikkiaan 35 henkilöä eri puolilta maailmaa.
Vilma Heinola, kasvokuva
| Hyvinvointi ja terveys

Vilma Heinola nauttii fysioterapeutin opinnoista SAMKissa

Vilma Heinola opiskelee SAMKissa fysioterapiaa. Hänen kiinnostuksensa auttaa ihmisiä heräsi jo urheiluhierojan koulutusta käydessä.

Uusimmat uutiset

Purjeveneiden mastoja pienvenesatamassa.
| Matkailu

Yhteinen eurooppalainen merellisen matkailun opetussuunnitelma täyttää alan osaamisvajeet

Euroopan rannikkoalueet ovat monien lomailijoiden suosikkikohteita, joiden merkitys on kasvanut entisestään koronapandemian aikana. Ne ovat Euroopan matkailussa suurin vetovoimatekijä, minkä vuoksi yli puolet maiden majoituskapasiteetista sijoittuu Euroopan rannikkoalueille. Lisäksi merellinen matkailu on työllisyyden näkökulmasta merisektorin suurin toimiala Euroopassa.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Ärsykerikas ympäristö ja hektinen elämäntyyli kuormittavat. Aivomme reagoivat ympäristössä oleviin ärsykkeisiin ja tarvitsemme aikaa palautumiselle sekä tiloja, jotka tukevat tätä palautumisprosessia. #diginepsy #aistiesteettömyys
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/20510/aistiesteettomyys_on_kaikkia_varten__kokeile_miten_aistiesteeton_sinun_kotisi_on.htm

SAMKin toukokuun Osaamisuutisissa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita:
☀️ Vuoden 2021 menestystarinat julkaistu
☀️ SAMKin dosentit Satakunnan asialla
☀️ Teoria ja käytäntö yhdistyvät työmaaopinnoissa
https://uutiskirje.samk.fi/a/s/1064431-72e5d56aedd0cf50023718c1f6923eae/1238381

Matkailun opiskelijat viettivät Merikarvialla kansainvälisen leiriviikon. Tavoitteena oli kehittää rannikkoalueen matkailutoimijoiden digitaalisia valmiuksia. Lehtori Jaana Ruoho kertoo Samkarit-blogissa viikon tunnelmia. @jaanaruoho #matkailu
https://samkarit.samk.fi/2022/05/20/ammattikorkeakoululaisten-kansainvalinen-leiriviikko-merikarvialla/

Tuomarikoulutus käyty, tuomaritesti läpäisty ja nyt tuomarointikin tehty. Mahtavaa nähdä alastaan innostuneita nuoria kisaamassa SM-tasolla!

#taitaja2022 #toinenaste #matkailu #mysamk #visitfinland #some #tuomari #skillsforfinland #winnova

3