Opinnäytetyö: W.I.C.K.E.D haastaa tapahtuma-alan ammattilaisia kannustaen asiakaslähtöisyyteen
Ajankohtaisen W.I.C.K.E.D. -viitekehyksen tapahtuma-alalle tänä syksynä luonut korkeakouluopiskelija Topias Myllynen, on kirjoittanut opinnäytetyössään yritystapahtumien sekä alan asiakastarpeiden ja -odotusten tulevaisuudesta.

Opinnäytetyöprosessin aikana Myllynen on tutkinut teoriapohjaisesti tapahtuma-alan ajankohtaisia asiakastarpeita ja -odotuksia, keskustellut niin alan asiakkaiden kuin ammattilaisten kanssa sekä paneutunut alan tulevaisuutta arvioiviin tutkimuksiin. Myllysen luoma W.I.C.K.E.D. -viitekehys pohjautuukin juuri alan tuoreimpaan informaatioon.
Syksyllä 2020 Myllynen suoritti opintojensa työharjoittelujakson Tampere-talon, vuonna 2019 perustetussa Events Tampere tapahtumatiimissä. Sittemmin keväällä 2021 opinnäytetyön aihe kävi selväksi Events Tampereen sekä Myllysen keskustelujen kautta, heidän nähdessään tarve alan tulevaisuuden asiakastarpeiden ja -odotusten tutkimukselle.
Teoriasta toimintaan
Opinnäytetyön teoriapohja sekä haastatteluista ilmi nousseet teemat loivat pohjan Myllysen W.I.C.K.E.D. -viitekehykselle, jonka hän lopulta rakensi opinnäytetyöprosessin aikana todetun tarpeen pohjalta. Myllyselle ilmeni, että vaikkakin asiakkaiden tarpeita ja ajatuksia tulevaisuudesta on kuultu ja kuunneltu, asiakkaiden ääni tarvitsi selkeän suuntaviivan. Näin alan toimijoiden toimintaa sekä kommunikaatiota voidaan tehostaa ja selkeyttää tulevaisuudessa. Viitekehys on ensisijaisesti luotu opinnäytetyön tilaajalle, Events Tampereelle, sekä yleisesti tapahtuma-alan toimijoiden käyttöön. W.I.C.K.E.D. -viitekehyksen monikäyttöisyys on kuitenkin huomattava alojen välillä, toimijasta riippumatta. Viitekehys selkeyttää ja ilmentää asiakastarpeiden ja -odotusten perustaa, joka alasta riippumattomasti teknologian edistyessä sekä maailman tilanteiden muuttuessa kehittyy.
W.I.C.K.E.D. -viitekehyksen pohjustaessa ja tukiessa tulevaisuuden asiakastarpeiden ja -odotusten ymmärrystä sekä niiden ammatillista kohtaamista, tulevaisuuden kokonaisvaltaiset vaikutukset asiakkaiden sekä toimijoiden kanssakäymiseen jäävät nähtäväksi. Myllysen työ vahvistaa, että omien asiakkaiden tarpeiden sekä -odotusten huomioiminen tulee lisätä viimeistään nyt jokaisen itseään kehittävän toimijan tavoitelistalle.
Tutustu Topias Myllysen opinnäytetyöhön Tutustu International Tourism Management -tutkinto-ohjelmaan