KOLUMNI: Ontuuko kivijalkakaupan digijalka?

Verkkojätit painavat hintoja, muuttoliike suuntaa kasvukeskuksiin, kuluttajat käyttävät enemmän ja enemmän aikaa verkossa, tekoäly vie tuhkatkin pesästä… Ovatko tuttuja murheita? Et ole ainoa. Kivijalkayrittäjät ovat painineet näiden haasteiden kanssa jo jonkin aikaa. Onko mitään tehtävissä?

Mikko Lehtonen SAMK
Mikko Lehtonen - jos asia kiinnostaa, ota yhteyttä Mikkoon! If intested in developing business, contact Mr. Mikko Lehtonen.

Mikko Lehtonen – jos asia kiinnostaa, ota yhteyttä Mikkoon!

Suurin osa kaupankäynnistä tehdään edelleen kivijalassa. Erikois- ja käyttötavarakaupassa verkkokaupan osuudeksi arvioidaan noin 20 prosenttia. Se on kuitenkin iso määrä ja jatkuvassa kasvussa.

Kuntouta digijalkasi.

Tuotteita halutaan edelleen hypistellä ja kokeilla liikkeissä. Ihmiset etsivät kuitenkin koko ajan enemmän tietoa ostopäätösten tueksi verkosta. Jo ennen kauppaasi saapumista asiakas on hakenut ja käsitellyt informaatiota yleensä tarjonnastasi sekä nykyään myös esimerkiksi yrityksesi arvoista. Tietoa ei haeta pelkästään yrityksen kotisivuilta, vaan esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja keskustelupalstojen syövereistä.

On ensiarvoisen tärkeää laittaa perusdigiasiat kuntoon. Tutki oman Google-näkyvyytesi tila ja paranna sitä. Paljon pystyy tekemään myös maksutta.

Ota ainakin yksi sosiaalisen median kanava yrityksesi käyttöön. Tutki, mitä kanavia asiakkaasi käyttävät! Tutustu ja opi myös muiden alan toimijoiden somekäyttäytymisestä. Tarkastele, mitä yrityksestäsi somessa ja keskustelupalstoilla puhutaan. Muuta toimintaasi tarvittaessa.

Harkitse verkkokaupan perustamista. Se on nykyään mahdollista tehdä erittäin kustannustehokkaasti.

Viesti viihdyttävästi.

Vaikka välillä tuntuu, että huumorinkukkaa on vaikea viljellä, on se tutkitusti tehokasta markkinointia. Pyri viestimään asiakkaillesi raikkaasti ja pienellä pilkkeellä silmäkulmassa. Kaipaamme kaikki pientä kevennystä arkeemme. Miksei sellainen kokemus voisi tulla oman kauppiaan suunnalta?

Jos tarvitset apua markkinoinnin, digimaailman tai muun liiketoiminnan kehittämiseen, ole rohkeasti yhteydessä. Aluevaikuttaminen ja yritysyhteistyö on yksi Satakunnan ammattikorkeakoulun päätehtävistä.

Katso lisää: https://kivijalkakuntoon.samk.fi/

Mikko Lehtonen SAMK

Mikko Lehtonen

Kirjoittaja on SAMKin aluevaikuttaja, joka työskentelee yrityksiä kehittävissä kansallisissa ja kansainvälisissä projekteissa.

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Kuvataiteen opiskelijoiden Adi Saikkosen ja Susanna Palomäen yhteisnäyttely kutsuu katsojan maailmaan, jossa valon ja varjon leikistä syntyy omaperäisiä hahmoja – ihmisiä, eläimiä ja mielikuvitusolentoja.

Omituiset otukset näyttäytyvät Porin kampuksen Taidekäytävällä

Kankaanpään Taidekoulun kampuksen opiskelijat Susanna Palomäki ja Adi Saikkonen ovat tuoneet yhteisnäyttelynsä Omituisten otusten kerho SAMKin Porin kampuksen Taidekäytävälle. Näyttely kutsuu katsojan maailmaan, jossa valon ja varjon leikistä syntyy omaperäisiä hahmoja – ihmisiä, eläimiä ja mielikuvitusolentoja.

Elizaveta Lazu ja Huyen Le Kieu viettivät kahdeksan viikkoa Cēsiksen linnassa ja oppivat matkailualasta enemmän kuin osasivat odottaa.

Suomesta Latviaan: keskiaikaisessa linnassa oppimassa matkailualaa

Miltä kuulostaa kesä keskiaikaisen linnan raunioilla, uusien ystävien ja latvialaisen kulttuurin keskellä? Elizaveta Lazu ja Huyen Le Kieu viettivät kahdeksan viikkoa Cēsiksen linnassa ja oppivat matkailualasta enemmän kuin osasivat odottaa.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuuteen osallistuivat Satakunnan Osuuskaupasta HR- asiantuntija Marika Smrha (vas.) sekä henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa ja SAMKista osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala sekä kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi.

Sopimuskumppanit Satakunnan Osuuskauppa ja SAMK: Sydämen asiana Satakunnan tulevaisuus

Satakunnan Osuuskauppa ja SAMK ovat solmineet kumppanuussopimuksen, joka vahvistaa jo pitkään jatkunutta yhteistyötä. Sopimuksen myötä syvennetään erilaisia hyötyjä opiskelijoille sekä tuetaan koko Satakunnan elinvoimaisuuden edistämistä.