Ideoista toteutukseen – Startup-yhteisö tukee opiskelijaa matkalla yrittäjäksi

SAMKin Yrityskiihdyttämö on 22 toimintavuotensa aikana tuottanut jo 320 yritystä. Nyt SAMK on lisännyt panostusta yrittäjyyteen ja perustanut proaktiivisen Startup-yhteisön, jota koordinoi maaliskuussa SAMKin erityisasiantuntijana aloittanut Santeri Koivisto.

27.9.2019 | Teksti: Petra O'Rourke | Kuva: Petra O'Rourke

Rastit2
Rastit1

Startup-yhteisö otti tuntumaa opiskelijoihin järjestämällä rastin Crazy Townin tiloissa Kurnajaisten kasirastikierroksella. Opiskelijoiden tehtävänä oli valmistella satunnaisista kuvista yritysidean pitchaus.

– Jatkossa 100 % opiskelijoistamme pitää tietää SAMKin yrittäjyys- ja startup-palveluista ja vähintään 10 % pitää olla mukana toiminnassa. Kun siihen päästään, voin olla tyytyväinen, Koivisto summaa.

Startup-yhteisön tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen tukea yritysidean ja -ajatuksen omaaville opiskelijoille. Koiviston lisäksi yhteisössä on mukana pelialan tekninen velho ja erityisasiantuntija Aleksi Postari sekä innovaattori ja tekoälyn erityisasiantuntija Jussi Bergman. Koivisto itse on kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja, yrittäjäisän ja opettajaäidin hybridimalli. Hän on 33 ikävuotensa aikana kokenut jo yrittäjyyden ylä- ja alamäet.

 

santeri koivisto

– Tavoitteenani on tehdä Porin kampuksesta opiskelijoiden näkökulmasta avoimempi, yhteisöllisempi ja tulevaisuuden työelämää paremmin tukeva: olisi tärkeää löytää rajapintoja, jotka synnyttäisivät poikkitieteellistä keskustelua ja yhteistyötä, Santeri Koivisto visioi.

Pienestä liikeideasta suuriin yrityskauppoihin

Videopelien suurkuluttajana Koivisto innostui opiskeluaikana Minecraftista ja sai idean pelin hyödyntämisestä opetuskäytössä.

– Samaan aikaan kun rakensin yhteyksiä Ruotsissa pelinkehittäjään ja Aleksin rakentaessa teknologiaa, jenkkiopettaja Joel pisti blogin pystyyn aiheesta ja otin yhteyttä häneen. Hän oli luonut jenkeissä yli kymmentuhatpäisen opettajayhteisön aiheen ympärille. Kun yhdistimme voimamme, olimme samassa kansainvälinen yritys. Meillä oli hyvä ajoitus, koska Minecraftin ympärillä oli siihen aikaan niin valtava hype, Koivisto kertoo.

Yritysidea muuttui hieman matkan varrella, mutta lopulta syntyi MinecraftEdu. Se on Minecraftin muunneltu versio, johon opettajan on helppo syöttää oppilaille aktiviteetteja ja tehtäviä. Se erosi muista opetuspeleistä siinä, että se oli puhtaasti viihdekäyttöön tehty. Peli levisi kulonvalkean tavoin ja sitä käytti lopulta yli 20 000 koulua ympäri maailmaa. Viiden vuoden ajan Koivisto eli matkalaukkuelämää Suomen ja Yhdysvaltojen välillä.

– Meillä oli toimiva pyhä kolminaisuus: Minä toin firmaan businessnäkemystä, Joel pedagogiaa ja Aleksi toimi teknisenä pääarkkitehtina. Pelimme oli alkuperäistä parempi: se mahdollisti serverin helpon pystyttämisen ja erilaisten toimintojen hallitsemisen ilman koodaustaitoja. Lapset olivat siitä aivan pähkinöinä ja olisivat halunneet meidän versiomme kotiin, muistelee Koivisto.

Vuonna 2016 Microsoft osti Mineraftin ja MinecraftEdun. Ohjelma on edelleen opetuskäytössä nimellä Minecraft Education Edition.

 

Toivoisin, että nuorilla olisi enemmän mielessä tulevaisuuden visio ja tavoite, johon opiskeluilla pyritään.

 

Opiskele, unelmoi ja yritä

Kaikkien koulutusohjelmien opiskelijat voivat lähteä testaamaan liikeideaansa Yrityskiihdyttämön ja Startup-yhteisön kautta ja samalla on mahdollisuus ansaita opintopisteitä.

Miksi yrittäjyyttä kannattaa kokeilla nimenomaan opiskeluaikana?

– Yrityksen perustaminen ei nykyään vaadi juurikaan alkupääomaa ja opintotuen rullatessa, opiskelijalla ei ole taloudellista riskiä. Opiskelijoiden käytettävissä on 400 monien alojen asiantuntijaa tukena, lisäksi huipputiimi yrittäjyyden asiantuntijoita. Täältä löytyy labrat, joissa voi valmistaa tuotteiden prototyypit. Opiskelijalla on käytännössä kolme ja puoli vuotta aikaa syventää tietämystään ja samalla rakentaa omaa yritystään. Samantasoista tukea on vaikea saada talon ulkopuolelta, paremmin ei voisi asiat juuri olla. Sitten kun on asuntolainaa, pari lasta ja ruuhkavuodet päällä, niin se leap of faith on huomattavasti pidempi, Koivisto kiteyttää napakasti.

Hän peräänkuuluttaa korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa tavoitteellisuutta ja haluaa luoda uskoa.

– Toivoisin, että nuorilla olisi enemmän mielessä tulevaisuuden visio ja tavoite, johon opiskeluilla pyritään. Pätevyyden lisäksi tulisi tavoitella unelmia ja rakentaa omat opinnot tukemaan näiden unelmien toteutumista. Minun roolini on tukea ja motivoida opiskelijoita sekä validoida heidän liikeideoitaan, erottaa jyvät akanoista. Jos innostuu asiasta, minuun voi ottaa yhteyttä koska vaan, muistuttaa Koivisto.

 

Startup-yhteisön tavoitteena on käynnistää jo tulevana keväänä startup-yrityshautomotoimintaa nykyisen Yrityskiihdyttämön uutena palveluna. Hautomossa yritysideoita kehitetään, validoidaan, määritellään käyttäjäkokemusta ja lopulta harjoitellaan yritysidean pitchausta sijoittajalle ja esim. Slushissa. 

 

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Santeri Koivisto
santeri.koivisto@samk.fi
p. 044 710 3213

 

Lue lisää:

https://www.samk.fi/opiskelu/yrityskiihdyttamo/
www.roboai.fi/startup

Lisää aiheesta

Kunniakirja SAMKille, Suomen Yrittäjien ja Arenen yrittajyyskilpailu (otsikko)
| Yrittäjyys

SAMK, SeAMK ja Humak voittoisia ammattikorkeakoulujen yrittäjyyskilpailussa – SAMKille kiitosta yrityskiihdyttämöstä

Suomen Yrittäjien yhdessä Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen kanssa järjestämän valtakunnallisen yrittäjyyskilpailun voittivat Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Humanistinen ammattikorkeakoulu. Voittajat palkittiin ammattikorkeakoulupäivillä Kuopiossa.
Vanhoja mentoreita: Marko Mikkola, kohhdyttömötoiminnasta vastaava Pia Marjanen ja Petri Martikkala, SAMK
| Opinnot ja opetus

Opiskelijat kiinnostuneita yrittäjyydestä – SAMKin Yrityskiihdyttämöä vahvistettiin uusilla mentoreilla

SAMK vahvisti Yrityskiihdyttämöään uusilla mentoreilla, sillä opiskelijat ovat entistä kiinnostuneempia yrittäjyydestä. Kiihdyttämön mentoreina ovat viime vuosina toimineet Pia Marjanen (vetäjä), Teppo Lundell, Petri Martikkala ja Marko Mikkola. He pitävät tärkeänä yhteistä nimittäjäänsä: helppoa lähestyttävyyttä ja auttamisen halua.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA