Aune Isosomppi sai haavahoidon oppeja erikoistumiskoulutuksessa

Aune Isosomppi on ensimmäinen Espoon sairaalan palkkaama henkilö haavahoitajan toimeen. Oppinsa hän on saanut muun muassa haavahoidon erikoistumiskoulutuksesta.

Lähikuva Aune Isosompista.

– Sain kipinän haava­hoitoon jo opiskeluai­kana ja tuo sama kipinä jatkuu edel­leen. On kiinnostavaa tunnistaa, mikä ai­heuttaa haavan ja etsiä keinot, joilla sen voi hoitaa. Potilaan voinnin helpottaminen ja kivunlie­ventäminen ovat ykkösjuttu, mutta on myös palkitsevaa nähdä, kuinka haava paranee, sisätautikirurgian sairaanhoitajaksi aikanaan valmistunut Aune Isosomppi pohtii. Hänellä on pitkä työura muun muassa vuodeosastoilla, vanhainkodeissa ja kotisairaanhoidossa.

Konsultaatioita haavahoidosta

Aune Isosompin mukaan haavahoito on kehittynyt valtavasti viimeisen 30 vuoden aikana, kun teknologia on tullut avuksi.
– Nykyinen haavahoitajan tehtäväni Espoon sairaalassa on uusi. Haavahoitajan tehtävänkuva kattaa koko sairaalan.

Opin luottamaan omaan osaamiseeni, se oli kaikkein tärkein oppi.

Aune Isosompin työhön kuuluu esimerkiksi haa­vahoidon konsultaatiot eli haavan arviointi ja hoidon opastaminen. Hän osallistuu hoidon ja hoitotyön kehittämiseen sekä haavojen en­naltaehkäisyyn ja hoitoon. Hän vastaa myös haavakoulutusten suunnittelusta ja järjestämisestä sekä uuden tiedon hankinnasta, näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisestä, tukemi­sesta ja käytäntöön soveltamisesta.

– Yhteistyö haavakeskuksen ja eri­koissairaaloiden kanssa sekä ver­kostoituminen haavayhdyshenkilöi­den kanssa on tärkeää. Toimin mukana painehaavojen eh­käisyn tunnistamisen kehittämises­sä Espoon sairaalassa. Pyrin ke­hittämään haavahoidon käytäntöjä entistä tehokkaimmiksi ja vaikutta­vimmiksi.

Valmiudet haavahoidon asiantuntijaksi

Aune Isosomppi halusi koulutuksen avulla syventää käytännön tietoa teorialla.

– Halusin valmiudet toimia haavahoidon asiantuntijana työyhteisössä sekä saada käytäntöön näyttöön perustuvaa tietoa ja kehittää myös omaa osaamistani käytännössä ongelmaratkaisuineen. Työvuosia haavahoidon parissa oli opintojen alkaessa takana 25 vuotta.

– Koska koulutuksestani oli jo pitkä aika, opin hyödyntämään erikoistumiskoulutuksessa verkko-opiskelua. Se tuotti aluksi haastetta minulle. Itseopiskelutaitoni kehittyivät opintojen aikana valtavasti. Verkostoituminen muiden opiskelijoiden kanssa oli antoisaa – ja jatkuu edelleen.

Haku haavahoidon erikoistumiskoulutukseen on käynnissä 31.5. asti AUNE Valokuva 2019

Auktorisoitu haavahoitaja Aune Isosomppi

”Koulusta suosittelen kaikille, jotka vähänkin ovat kiinnostuneita haavahoidosta. Ei katso ikää lähteä opiskelemaan ja syventämään tietoa, päinvastoin enemmänkin on hyötyä pitkästä työkokemusta.”

Aune Isosomppi teki auktorisoinnin vuonna 2019. Hän aloitti tänä vuonna myös sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), hoitotyön kliininen asiantuntija -koulutuksessa, joka keskittyy haavahoitoon. Kipinän opiskeluun hän kertoo saaneensa SAMKista.

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Hera-satelliitti lähetetty CubeSat-kumppanin kanssa tutkimaan asteroidia.

Johdatus avaruustoimintaan -kurssi käynnistää avaruusteknologiayhteistyön

SAMK, Porin kaupunki ja Turun yliopisto allekirjoittivat viime kesänä aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.

Vera Karttunen Korean kansallispuvussa Hanbokissa.

Veran vaihtovuosi Etelä-Koreassa avarsi ja opetti monella tapaa

Vera Karttunen on kolmannen vuoden International Tourism Management -opiskelija SAMKissa. Hän päätyi lähtemään opiskelijavaihtoon Etelä-Koreaan.

Kumppanuussopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana vasemmalta LähiTapiola Länsi-Suomen henkilöasiakkuuksien liiketoimintajohtaja Markus Suominen, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi ja osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala sekä LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Jussi Seppälä.

LähiTapiola Länsi-Suomi ja SAMK aloittavat kumppanuuden alueen osaamisen vahvistamiseksi

LähiTapiola Länsi-Suomi ja SAMK ovat solmineet kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on lisätä vuoropuhelua ja vahvistaa yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välillä.