SAMKin tutkijat tekivät matemaattisen optimoinnin maailmanennätyksen

SAMKin tutkijat Cimmo Nurmi ja Nico Kyngäs ovat tehneet matemaattisen optimoinnin maailmanennätyksen. Optimoinnin kohteena olivat 47 vaikeinta ns. SMPTSP-ongelmaa, joihin alan huippututkijat ovat yrittäneet löytää yhä parempia ratkaisuja.

Sähkölamppu mustalla taustalla ja matemaattisia algoritmejä valkoisena tekstinä

SAMKin tutkijat Cimmo Nurmi ja Nico Kyngäs ovat tehneet matemaattisen optimoinnin maailmanennätyksen. Optimoinnin kohteena olivat 47 vaikeinta ns. SMPTSP-ongelmaa, joihin alan huippututkijat ovat yrittäneet löytää yhä parempia ratkaisuja. Ongelma on julkaistu vuonna 2001. Aiemmin tänä vuonna belgialainen tutkimusryhmä julkaisi ratkaisumenetelmän, jolla 42 näistä onnistuttiin ratkaisemaan. Aiempi ennätys oli vuonna 2014 julkaistun menetelmän saavuttama 40 ratkaisua. SAMKin tutkijoiden menetelmällä ratkaisu löytyi 44 ongelmaan.

SAMKin tutkijoiden tulokset tehtiin osana käytännön optimointiongelman ratkaisumenetelmän kehittämistä. Tässä käytännön ongelmassa työntekijät käyvät asiakkaiden luona suorittamassa aikaikkunaan sidottuja työtehtäviä. Esimerkkejä tällaisesta työstä ovat kotihoitopalvelut, siivouspalvelut, vartiointipalvelut, asennuspalvelut, sanomalehtien jakelu ja jätehuolto. SMPTSP-ongelmat ovat tämän käytännön ongelman tieteellisiä erikoistapauksia, jossa jopa tuhansia työtehtäviä pitää sijoittaa sadoille työntekijöille siten, että käytettävien työntekijöiden määrä tulee minimoida.

Maailmaennätys kahden laskennallisen älykkyyden algoritmin yhteistyönä

Maailmaennätys tehtiin kahden laskennallisen älykkyyden algoritmin yhteistyönä. Ensimmäinen on Nico Kyngäksen käynnissä olevassa väitöskirjatutkimuksessaan kehittämä R&R-algoritmi. Toinen on PEASTP-algoritmi, jonka perusta luotiin Cimmo Nurmen väitöskirjatutkimuksessa, ja jota Jari Kyngäs kehitti omassa väitöskirjatutkimuksessaan. Tutkijat ovat aiemmin saavuttaneet algoritmeillaan erinomaisia tieteellisiä ja tuotannollisia tuloksia mm. työvuorojen ja työvuororakenteiden optimoinnissa, ammattilaisliigojen otteluohjelmien optimoinnissa (mm. Jääkiekon SM‐liiga ja Australian Football League) sekä useissa teoreettisissa kombinatorisissa ongelmissa.

Lue lisää Cimmo Nurmen blogista.

Lisätietoja:

Cimmo Nurmi
tutkimuksen vararehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu
cimmo.nurmi@samk.fi
044 710 3371

[fts_facebook type=page id=109460739074035 access_token=EAAP9hArvboQBAHuZCilXkHK0ZAvIIgxDxHyRNG8kAYXgpYqQS5WnXHclzsey8DCASQN9liVavKPbuGkRhgQ5W3AAu733GtZBFMZCVrqp6jyDTwLbsIGNnvxmrWZCgmEiZARi00Y5vZCTDbmHke3zNWLWeR32v6JRx8NgXTk5VmVQwZDZD posts=3 height=500px description=no posts_displayed=page_only]

[fts_twitter twitter_name=satakunnanamk tweets_count=4 twitter_height=500px cover_photo=no stats_bar=no show_retweets=no show_replies=no]

[fts_youtube vid_count=4 large_vid=yes large_vid_title=no large_vid_description=no thumbs_play_in_iframe=no vids_in_row=1 omit_first_thumbnail=no space_between_videos=5px force_columns=no maxres_thumbnail_images=yes thumbs_wrap_color=#000 username=samkcommunications]

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.