Yhdes-malli ja monimuotoiset harjoittelut: Tiia Kenolan matka sosionomiksi

Tiia Kenola on kokenut SAMKin sosionomiopinnot monipuolisina ja hyvät eväät tulevaisuuden työelämään antavina.

Tiia Kenola seisoo SAMKin Porin kampuksen yhdyskäytävällä.
Tiia Kenola on suorittanut sosionomiopintoihin kuuluvia harjoitteluita päiväkodeissa ja koulusosionomina yläkoulussa.

Tiia Kenola on kolmannen vuoden sosionomiopiskelija. Peruskoulun jälkeen opinto-ohjaaja suositteli Tiialle lähihoitajan tutkintoa. Lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen Tiia pääsi töihin päiväkotiin. Työ varhaiskasvatuksen parissa avasi hänelle uusia näkökulmia sosiaalialan monimuotoisuudesta.

– Olin vuoden päiväkodissa töissä, jossa työni lastenhoitajana olisi jatkunut, mutta päätin hakea opiskelemaan sosionomiksi laajentaakseni osaamistani.

Tiiaa kiinnostivat sosionomin työssä tarjolla olevat vahvat työllistymismahdollisuudet. Lähipiirissä oli myös sosionomiksi opiskelevia kavereita, jotka tukivat Tiian kiinnostusta alaa kohtaan.

Tiia päätti hakea sosionomiopintoihin yhteishaussa Poriin ja Seinäjoelle ja lopulta hän sai opiskelupaikan SeAMKista. Ensisijainen toive oli kuitenkin Pori, sillä ystävät ja koti olisivat lähempänä. Vuoden opiskeltuaan Tiia päätti hakea siirtohaussa SAMKiin ja toisen opiskeluvuoden hän aloittikin Porissa.

SAMKissa on käytössä yhdes-malli, jota Tiia kuvailee toimivaksi. Luentoja on kaksi kertaa viikossa ja niitä seuraavat iltapäiväosuudet, jolloin tehdään yleensä ryhmätöitä ja tehtäviä. Tiia korostaa, kuinka oppimismalli tarjoaa mahdollisuuden kehittää yhteistyötaitoja erilaisten ihmisten kanssa ja samalla valmistaa opiskelijoita työelämään.

– Varsinaisia tenttejä meillä on tosi vähän, sillä yleensä ryhmätöiden aikaansaannokset toimivat näyttöinä.

Sosionomiopintoihin sisältyy monipuolisia harjoitteluja

Sosionomiopintoihin kuuluu erilaisia harjoitteluja, jotka valmistavat opiskelijaa työelämään.

– Ensimmäinen on orientoiva harjoittelu, jonka itse suoritin Kankaanpään yläkoulussa koulusosionomin tehtävissä. Sitten on ensimmäinen ammatillinen harjoittelu, tämän tein Farelmassa, joka on steinerpedagogisesti suuntautunut luonto- ja ympäristöpäiväkoti. Toinen ammatillinen harjoittelu tehdään yleensä kolmannen vuoden syksyllä ja sen tein tiedesuuntautuneessa Pilkkeen päiväkoti Välkkeessä.

Erilaiset harjoittelupaikat ovat olleet Tiian mielestä mielenkiintoisia ja jokaisesta paikasta on oppinut aina jotakin uutta. Opintoihin kuuluu myös moniammatillinen harjoittelu eli Soteekki, jossa opiskelijat pääsevät toteuttamaan erilaisia palveluita oikeille asiakkaille. Tiia kertoo moniammatillisen tiimin jäsenenä työskentelemisen olleen hänelle mieluista.

Edessä vielä johtajuuden harjoittelu sekä opinnäytetyö

Sosionomiopintoihin kuuluu vielä viides harjoittelu, joka on johtajuuden harjoittelu. Jäljellä on vielä muutama johtajuuden opintojakso sekä opinnäytetyö.

– Viimeinen johtajuuden harjoittelu kiinnostaisi tehdä ehkä ulkomailla.

Monipuoliset harjoittelut ovat avanneet uusia ovia, ja Tiia pitää niitä tärkeässä roolissa opinnoissaan. Sosionomiopinnoissa on helppo saada jalka oven väliin jo opiskeluaikana.

– Varsinkin näistä kahdesta harjoittelusta, jotka tein päiväkodissa on soiteltu ja tarjottu lyhytaikaisia ja pitkäaikaisempia sijaisuuspätkiä.

Tiia pitää SAMKin opetusta korkealaatuisena ja kertoo saaneensa aina tukea opettajilta. Opettajilta saatu tuki on tarjonnut ohjausta, sekä myös kannustavaa mentorointia, joka on edistänyt Tiian ammatillista kehitystä.

Jaa tämä sivu

Syksyllä haussa olevat koulutukset alkavat vuoden 2026 alussa. Arkistokuvassa opiskelutilanne Porin kampukselta.

Syksyn yhteishaku alkaa maanantaina – SAMKissa tarjolla monipuolisia tutkinto-ohjelmia suomeksi ja englanniksi

Korkeakoulujen syksyn haut järjestetään 1.–11.9.2025. SAMKissa on haettavana monipuolinen valikoima tutkinto-ohjelmia niin suomeksi kuin englanniksi. Opinnot käynnistyvät vuoden 2026 alussa.

Yrittäjän tutkinto-ohjelman opiskelijat Maiju Tyni (vas.) ja Sandra Aalto ovat toimineet vertaistutoreina ja kehittäneet siinä samassa tutorointimallin.

Uusi vertaistutorointimalli tukee monimuoto- ja verkko-opiskelijoita SAMKissa

Tutorointi on SAMKissa tuttu juttu, mutta nyt myös monimuoto- ja verkkototeutusten opiskelijat saavat merkittävää tukea opintojensa aloitukseen SAMKin uudesta tutorointipilotista.

Vaasan yliopiston Automation and Robotics-maisteriohjelman uusi ryhmä aloittaa syksyllä 2025.

Automation and Robotics -maisteriohjelma kouluttaa asiantuntijoita tulevaisuuden tarpeisiin

Vaasan yliopiston ja SAMKin yhteistyössä toteutettu englanninkielinen maisteriohjelma käynnistyi Porissa viime syksynä. Kokemukset ovat olleet positiivisia.