Opiskelijamme työllistyvät: Tradenomiopintojen aikana vaativiin taloushallinnon työtehtäviin

Julius Nieminen opiskelee neljättä vuotta SAMKissa taloushallinnon tradenomiksi. Hän työskentelee opintojen ohella palkanlaskentatehtävissä Econialla.

Julius Nieminen kasvokuvassa seinän edessä.

Liiketalouden opinnot Julius aloitti heti armeijasta pääsyn jälkeen syksyllä 2020. Alkuopintoja varjosti vahvasti koronapandemia, jonka seurauksena ensimmäiset vuodet menivät vahvasti etäopiskelujen parissa. Nyt Julius on siinä vaiheessa opintoja, että ainoastaan opinnäytetyö on jäljellä ennen valmistumista.

Julius on muuttanut Poriin Uudestakaupungista, jossa hän suoritti lukion. Pori tuntui parhaalta vaihtoehdolta sijainnin puolesta, sillä Porissa on hyvät julkisen liikenteen yhteydet ja omallakin autolla pääsee loistavasti Uuteenkaupunkiin.

Harjoittelu ylitse muiden

SAMKissa opinnot ovat Juliuksen mielestä monipuoliset, mutta yhden asian hän nostaa ylitse muiden: harjoittelun.

– Ilman SAMKin mahdollistamaa harjoittelua en olisi tämänhetkisessä työtehtävässäni. Econia tarjosi harjoittelupaikkaa ja harjoittelun jälkeen sain jäädä sinne myös töihin.

Julius löysi kyseisen harjoittelupaikan, kun Econia oli SAMKin tiloissa esittäytymässä ja kertomassa toiminnastaan. Julius päätti hakea paikkaa ja sai paikan palkanlaskijana.

– Lisäksi minulla kävi loistava tuuri harjoittelupaikan suhteen, sillä teen myös nyt opinnäytetyön Econialle, Julius naurahtaa.

Opintojen aikana tullut paljon uusia asioita ja tehtävää on ollut paljon. Hän on oppinut, että tärkein yksittäinen oppi on aikatauluttaminen. Aikatauluttaminen koskee niin opiskelua kuin myös työelämää.

– Aikatauluttamisella olen saanut tehtäviä tehtyä ajallaan, eivätkä tehtävät kasaannu. Aikatauluttaminen on myös töissä hyödyllistä. Aikatauluttamisella olen myös saanut stressiä hillittyä.

Tulevaisuus on tradenomille avoin

Juliuksella ei ole tulevaisuudelle tarkkaa suunnitelmaa. Hän kuitenkin aikoo tehdä muutaman vuoden töitä, minkä jälkeen hän aikoo hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon jatkokoulutukseen.

– Uskon, että töitä varmasti riittää, eivätkä ne tekemällä lopu. Onneksi tradenomin tutkinto mahdollistaa todella paljon eri työtehtäviä, jos vaikka joskus näihin hommiin kyllästyy, toteaa Julius.

Julius on erittäin tyytyväinen tämänhetkiseen työpaikkaansa. Econia tarjoaa monipuolisia työtehtäviä osaajille.

– Työ on monipuolista ja kansainväistä ja saan auttaa asiakkaitani osaamisellani, mikä tuo minulle hyvää fiilistä.

Lue lisää liiketalouden opinnoista Julius Nieminen istuu penkillä padel-kentän laidalla.

Julius Nieminen

  • Neljännen vuoden tradenomiopiskelija
  • Suuntautuu opinnoissa taloushallintoon
  • Kotoisin Uudestakaupungista

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana OP Länsi-Suomen pankinjohtaja Jani Raukko (vas.), SAMKin osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi, OP Länsi-Suomen henkilöstöjohtaja Anna Tomula ja OP Länsi-Suomen toimitusjohtaja Matti Kiuru.

SAMK ja OP Länsi-Suomi vahvistavat yhteistyötään – tavoitteena opiskelijoiden taloustaitojen tukeminen ja työllistyminen

SAMK ja OP Länsi-Suomi ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Sopimus syventää jo vuosia jatkunutta yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden taloustaitoja, työllistymismahdollisuuksia sekä finanssialan opetuksen kehittämistä.