Kansainvälistä korkeakouluyhteistyötä myös korona-aikana ─ Yhteistyön hedelmänä kohdematkaopas
SAMKissa on tehty aktiivisesti korkeakoulujen kansainvälistä yhteistyötä myös korona-aikana. Parhaimmillaan yhteistyö poikii paitsi monialaisia oppimiskokemuksia, myös ystävyyttä.

Dundalk Institute of Technologyn opiskelijat olivat sitoutuneita opiskeluprojektiin.
Yksi SAMKin pitkäaikaisista yhteistyökorkeakouluista on Dundalk Institute of Technology Irlannissa. SAMKin lehtori Jere Kuusinen on tehnyt useita vuosia yhteistyötä Dundalk Institute of Technologyn kollegojen kanssa. Dundalk on myös ollut suosittu suomalaisten opiskelijoiden kansainvälisen opiskelijavaihdon kohde.
Viimeisin yhteinen puristus on ollut omatoimimatkailijoille suunnattu mobiiliapplikaatio VisitAR. Irlannin päässä projektia on koordinoinut lehtori Enda Finn.
Projektissa irlantilaisia opiskelijoita ohjattiin toteuttamaan älylaitteissa toimiva mobiiliapplikaatio, VisitAR. Kohdematkaopas on tarkoitettu omatoimimatkailijoille, jotka haluavat tutustua keskiaikaisen olemuksensa säilyttäneen Carlingfordin kaupungin nähtävyyksiin.
– Kyseessä on todella suosittu, pieni, sympaattinen kohde, jota juuri ollaan muutenkin kehittämässä matkailukohteena. Kun applikaation kanssa kiertää, kuhunkin tutustuttavaan kohteeseen tulee audiovisuaalista sisältöä, jonka avulla voi syventää kokemusta, Kuusinen kertoo.
Applikaatio on suunniteltu Design for All -periaatteen mukaan eli siinä on otettu huomioon ihmisten erilaisuus, sosiaalinen osallisuus ja tasa-arvoisuus. Työ toteutettiin ohjelmistokehityksen scrum-menetelmällä. Ensin opiskelijaryhmä teki työstä nopean version ja sitten sitä lähdettiin kehittämään.
Mobiiliapplikaation luomiseen liittyi monta eri opintojaksoa, jotka vietiin läpi vuoden aikana. Yhdellä opintojaksolla suunniteltiin esimerkiksi käyttöliittymää ja toisella applikaation visuaalista ilmettä. Useampi opettaja arvioi yhdessä työn kulloistakin vaihetta ja antoi palautetta.
Omatoimimatkailijoille suunnattu applikaatio valmistui sattumalta juuri koronapandemian aikaan. Sen kehittäminen on alkanut jo ennen koronaa. Tällä hetkellä applikaatio on demovaiheessa.
Digitaalisuus on osa matkailun nykyisyyttä ja tulevaisuutta
Kuusinen harmittelee, että suunniteltu syväluotaava käyttäjäkokemuksen testaus ei koronapandemian vuoksi ole onnistunut, koska hän ei ole voinut matkustaa Irlantiin. Se ei kuitenkaan ole lannistanut yhteistyökumppaneita.
– Tällainen korkeakoulujen välinen projektiluonteinen yhteistyö edellyttää, että molemmista korkeakouluista on mukana sitoutuneita eri alojen asiantuntijoita. Jatkossakin me haemme yhteistyömahdollisuuksia, myös tässä haastavassa maailmantilanteessa, Kuusinen summaa.
Hän kehuu projektiin osallistuneita Dundalk Institute of Technologyn opiskelijoita motivoituneiksi. Korkeakoulujen välisessä yhteistyössä tärkeää on hänen mielestään suhteiden luominen.
– Voidaan puhua oikeastaan kahdesta tasosta. On ammatillinen taso, jolla yleisesti työskennellään ja sitten on ystävyyden taso, jolla voidaan luoda sitoutunutta, pitkäjänteistä yhteistyötä.
Dundalk Institute of Technologyn kanssa tehdään myös kansainvälistä hankeyhteistyötä. Hankeyhteistyöllä on pitkät perinteet. Skills4CMT-hankkeessa luodaan esimerkiksi merellisen matkailun osaamistarpeisiin räätälöity 20 opintopisteen moduuli kuuden eurooppalaisen korkeakoulun yhteistyössä.
Kuusinen näkee digitaalisuuden ja matkailun kietoutuvan yhä tiiviimmin toisiinsa.
– Digitaalisuus ja matkailu ovat yhä vahvemmin toistensa kanssa yhteydessä. Digitaalisuus on osa matkailun nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Ei siihen koronaa olisi tarvittu, se olisi tapahtunut muutenkin, hän sanoo.
Julkaisu yhteistyön tuloksista
Kuusinen ja Finn julkaisivat yhteistyön tuloksena vertaisarvioidun julkaisun ”Innovation through Universal Design in Agile UX Software Development Teams. A collaborative case study of an under graduate AR tourist guide project” ja esittivät työn tuloksia konferenssissa Aalto-yliopistossa.