12 ammattikorkeakoulua valmistelee ehdotusta ammatillisesta tohtoritutkinnosta

Ammattikorkeakoulut haluavat, että Suomi seuraa eurooppalaista kehitystä ja mahdollistaa ammatilliset tohtoritutkinnot. Tavoitteena on Suomen kilpailukyvyn kasvattaminen.

SAMK uusi kampus
Ammattikorkekoulujen tutkimus on käytännönläheistä ja se vastaa suoraan yritysten ja elinkeinoelämän kehitys- ja osaamistarpeisiin.

Tohtoritutkinto olisi samantasoinen kuin yliopistojen vastaava tutkinto, mutta se toteutettaisiin soveltavasti, vahvassa yhteistyössä yritysten ja työelämän kanssa. Ammatillisen tohtoritutkinnon valmistelu etenee ammattikorkeakoulujen yhteistyössä. SAMK on mukana työryhmässä, joka valmistelee konkreettisen ehdotuksen tohtoritutkinnon suuntaviivoista sekä mahdollisesta pilotista, jossa tutkintoja kokeillaan.

– Tunnistamme, että työelämässä tarvitaan uutta osaamista, jotta Suomi ja Satakunta menestyy. Nähdäkseni yksi vastaus osaamistarpeeseen olisi ammatillinen tohtorikoulutus, jolla voidaan tuottaa työelämälähtöistä ja korkeatasoista osaamista Satakuntaan. Tällainen soveltava ja työelämälähtöinen koulutus yhdessä yritysten kanssa tuottaa innovaatioita, joita elinkeinoelämä tarvitsee uudistuakseen, kertoo SAMKin rehtori, toimitusjohtaja Jari Multisilta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee parhaillaan Korkeakoulutus ja tutkimus 2040 -visiotyötä. Ammattikorkeakoulut ehdottavat ammatillista tohtoritutkintoa osaksi tätä visiotyötä ja toivovat, että tutkinto tai pilotti voitaisiin toteuttaa esimerkiksi seuraavalla hallituskaudella.

Mukana on vahva edustus Suomen ammattikorkeakouluista – niissä opiskelee noin 65 prosenttia kaikista Suomen AMK-opiskelijoista.

Ryhmän työtä vetää Hämeen ammattikorkeakoulu HAMKin vararehtori Heidi Ahokallio-Leppälä.

– On upeaa, että niin moni ammattikorkeakoulu näkee tärkeäksi, että Suomi pysyy mukana eurooppalaisessa korkeakoulukentän kehityksessä. Tohtoritutkinto täydentää suomalaista koulutusmallia. Se on tärkeä Suomen kilpailukyvyn ja yritysten kehittymisen näkökulmasta, joita Kasvuriihi-hankkeen loppuraportissakin peräänkuulutetaan, Ahokallio-Leppälä sanoo.

Ammatillinen tohtoritutkinto vastaa osaltaan tarpeeseen kohentaa Suomen kilpailukykyä ja saada aikaan talouskasvua. Tutkimus on käytännönläheistä ja se vastaa suoraan yritysten ja elinkeinoelämän kehitys- ja osaamistarpeisiin.

—————

Mukana tohtoripilotin valmistelussa ovat

  • Arcada
  • Haaga-Helia
  • Hämen ammattikorkeakoulu
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Savonia

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat mukana OP Länsi-Suomen pankinjohtaja Jani Raukko (vas.), SAMKin osaamisaluejohtaja Jari Iisakkala, SAMKin kumppanuuspäällikkö Tanja Vaitiniemi, OP Länsi-Suomen henkilöstöjohtaja Anna Tomula ja OP Länsi-Suomen toimitusjohtaja Matti Kiuru.

SAMK ja OP Länsi-Suomi vahvistavat yhteistyötään – tavoitteena opiskelijoiden taloustaitojen tukeminen ja työllistyminen

SAMK ja OP Länsi-Suomi ovat solmineet kumppanuussopimuksen. Sopimus syventää jo vuosia jatkunutta yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea opiskelijoiden taloustaitoja, työllistymismahdollisuuksia sekä finanssialan opetuksen kehittämistä.