Satua oli kiinnostanut työnohjaajakoulutus jo vuosia. Sosiaalialan opettajana ja ryhmien ohjaajana työnohjaus näyttäytyi luontevana jatkumona omalle työlle.
– Ohjaaminen on sosiaalialan ytimessä. Olin jo pitkään tehnyt työtä yksilöiden ja ryhmien kanssa, ja halusin syventää omaa osaamistani nimenomaan työyhteisöjen hyvinvoinnin näkökulmasta. Työnohjaajakoulutus tarjosi tähän hyvän mahdollisuuden.
Opintojen aikana Sadulle syntyi laaja kokonaiskuva siitä, mitä työnohjaus on, miten sitä toteutetaan ja millaista ammatillista ajattelua se edellyttää.
Teoriaa, käytäntöä ja reflektointia
Koulutuksessa yhdistyivät monipuolisesti teoria, käytännön harjoitukset ja oman osaamisen reflektointi. Satu kertoo koulutuksen olleen hyvin rakennettu kokonaisuus.
– Opettajat olivat itse työnohjaajia, mikä toi opetukseen käytännönläheisyyttä. Jokaisella koulutuskerralla syntyi oivalluksia – keskustelut ryhmässä veivät ajattelua eteenpäin, ja sain konkreettisia välineitä, joita käytän edelleen.
Koulutuksessa tehtiin myös omaa työnohjaustyötä sekä yksilö- että ryhmätasolla. Työtä reflektoitiin yhdessä, ja omaa osaamista sai kehittää turvallisessa ja kannustavassa ilmapiirissä. Ammatillinen peilaaminen ja yhteinen pohdinta nousivat koulutuksen keskeisiksi vahvuuksiksi.
– Pidin siitä, että opiskelijat osallistuivat luennoilla aktiivisesti: toimme koulutukseen omia välineitä ja kokemuksia. Näistä syntyi koko ajan karttuva työkalupakki, johon voi palata vielä vuosienkin päästä, summaa Satu.
Erityisesti Satu arvosti koulutuksen pohtivaa ja oppimista tukevaa ilmapiiriä. Työnohjaajakoulutuksen opetuksessa panostettiin siihen, että teoria kytkeytyi käytännön tilanteisiin, ja osallistujilla oli tilaa jakaa omaa osaamistaan ja oivaltaa uutta yhdessä.
– Ilmapiiri oli rakentava ja kasvua tukeva. Koulutus ei vain opettanut työnohjausta, vaan antoi mahdollisuuden pysähtyä, tarkastella omaa roolia ja vahvistaa omaa ammatillista identiteettiä.
Oppien hyödyntäminen monessa roolissa
SAMKin opetustehtävien ohella Satu työskentelee myös työnohjaajana ja tekee sensomotorista ja ratkaisukeskeistä psykoterapiaa. Työnohjaajakoulutus on auttanut jäsentämään näitä eri rooleja ja tarkentamaan, mikä on kussakin tilanteessa olennaista.
– Koulutus toi lisää selkeyttä ohjauksen tavoitteellisuuteen ja rakenteisiin. Vaikka olin ohjannut ryhmiä jo pitkään, tämä koulutus kirkasti paljon. Se myös auttaa minua hahmottamaan paremmin rooliani – opettajana, terapeuttina ja työnohjaajana.
Työnohjaajakoulutuksesta saadut opit näkyvät Sadun arjessa monin tavoin.
– SAMKissa opetustyössä ohjaan opiskelijoita ammatillisen kasvun prosesseissa, ja siellä hyödynnän suoraan työnohjausosaamista. Työnohjaajana saan käytännön kosketuspintaa siihen, mitä haasteita työelämässä kohdataan – se puolestaan syventää opetuksen sisältöä. Myös terapiatyössä työnohjausosaaminen auttaa näkemään asiakkaan haasteita uudesta kulmasta.
Innostusta ja ammatillista hyvinvointia
Työnohjaajakoulutuksen ilmapiiri ja rakenne saivat Sadulta erityistä kiitosta.
– Koulutus oli samaan aikaan rentoa ja hyvin ohjattua. Oli hienoa, että koulutukseen sisältyi myös opiskelijoille itselleen suunnattua ryhmätyönohjausta. Malli auttoi ymmärtämään, miltä ohjaus tuntuu ohjattavan näkökulmasta.
Sadun mielestä työnohjaajakoulutus on ollut yksi niistä koulutuksista, jotka todella tukevat ammatillista kehittymistä ja jaksamista.
– Se innostaa, antaa uusia näkökulmia ja mahdollistaa pysähtymisen – se on tärkeää työssä jaksamisen kannalta.
Sadulla onkin jo mielessä jatkokoulutus johtamisen työnohjaajaksi.
– Vaikka aina sanon itselleni, että nyt ei enää koulutuksia, niin tämä kyllä innosti jatkamaan. Kun koulutus antaa paljon, sen vaikutus kantaa pitkälle.