Yliopettaja Heikki Haaparanta edistää digitalisaation ilosanomaa

– Aika porilainen oon, Noormarkussa kasvanut, Porin suomalaisessa yhteislukiossa käynyt lukion. Tai  satakuntalainen, koska Raumalla kävin opettajankoulutuslaitoksella opiskelemassa.

Näin aloittaa palveluliiketoiminnan osa-alueella vuoden alussa yliopettajana aloittanut Heikki Haaparanta kysyttäessä, kuka olet ja mistä tulet.

16.3.2020 | Teksti: Jani Wahlman | Kuva: Jani Wahlman

SAMKin digitaalisen palveluliiketoiminnan yliopettaja Heikki Haaparanta

Haaparannan uralla on kirjavasti toimintaa. Mies on toiminut luokanopettajana, projektipäällikkönä, kansalaisopiston rehtorina ja kehitysjohtajana kauppakorkeakoululla. Uran pisin työrupeama, kuukautta vajaa kuusi vuotta, oli Porin kaupungin tietohallintojohtajana ja ICT-yksikön päällikkönä. Haaparanta väitteli tohtoriksi 2008 tietotekniikan hyödyntämisestä, kohteena erityisesti perusopetuksen opettajat.

– Työelämän ulkopuolella olen perheen isä sekä crossfitin ja suunnistuksen parissa toimiva aktiivinen urheilija, mies kertoo.

Haaparanta on ollut perustamassa toiminnallisen harjoittelun joukkuekilpailua Yyteri Sandstormia, joka järjestettäneen toista kertaa tänä kesänä. Työn ohessa pyöritettävänä on ICT-alan konsultointiyritys kahden yrityskumppanin kanssa.

Digitalisaatio poistamaan tylsiä rutiineja arjesta

– Olen älyttömän innostunut uudesta. Täytyy hakea vielä oikeaa paikkaa ja roolia. Olen ollut vaikuttunut siitä, kuinka paljon SAMK on kehittynyt. Täällä on kaikki eväät viedä opetus- ja hankepuolta eteenpäin. Puitteet ovat kaikkinensa loistavat, Haaparanta kertoo.

YAMK-opintojen puitteissa palveluliiketoiminnassa tuodaan vahvasti esille digitaalisuutta. Opiskelijoille pyritään tarjoamaan entistä paremmat mahdollisuudet digitalisaation eteenpäin viemiseen.

– Näen, että asiat lähtevät liikkeelle henkilökohtaisesta kasvusta. Tähän täytyy antaa välineitä opiskelijoille.

Digitalisaatio on asia, joka haastaa organisaatioita tällä hetkellä – ja siinä nähdään paljon pelottaviakin puolia. Haaparanta kuitenkin toivoo, että kaikki suhtautuisivat siihen varauksellisen innostuneesti.

– Digitalisaatio muuttaa asioita paljon, mutta se on myös mahdollisuus katsoa asioita uudesta näkökulmasta. Ja saada tylsiä rutiineja pois arjesta. Tässä on myös minun työni sisällöllinen ydin.

Panostusta kansainvälisiin hankkeisiin

– Tein 2003 Tampereen teknilliselle yliopistolle kansainvälisiä hankkeita ja olen ottanut sen tähän yhdeksi kärjeksi, kehittääksemme hanketoimintaa. Täällä tehdään jo tosi paljon ja se on yllättänyt minut positiivisesti. EU-rahoitteisiin hankkeisiin voimme mennä vieläkin enemmän mukaan, ja koota sitä kautta myös tutkimusryhmää ympärille, Haaparanta kuvailee.

Haaparannalle on tulossa myös opetusta ja hän odottaa opettamista pitkästä aikaa innolla. Uusina opetettavina asioina on tulossa ohjelmistorobotiikkaa, toimistoautomaatiota ja business intelligenceä sekä niiden tuomista työvälineiksi.

Mikäs mies Haaparanta on muuten, ja miten hän latautuu?

– Liikunta ja luonto lataavat. Olen toiminut nuorena partiossa ja nyt lämmitellyt uudelleen sitä harrastetta. Lempipaikkojani ovat Yyterinniemi ja Joutsijärvi – Mahtavia lähiluontoretkeilykohteita.

Haaparanta kuuntelee myös paljon musiikkia ja äänikirjoja (tieto- ja kaunokirjallisuutta, nyt työn alla Jo Nesbøn kirjat). Hän on kiinnostunut kielistä, nyt työn alla venäjän alkeet.

Lisää aiheesta

| Hyvinvointi ja terveys

Dialogia, digitalisaatiota ja verkostoyhteistyötä maaseutuyrittäjien työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden tueksi

Äskettäin päättyneen DIDIVE-hankkeen (Dialogia, digitalisaatiota ja verkostoyhteistyötä maaseutuyrittäjien työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden tueksi) tavoitteena oli maaseutuyritysten työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden kehittäminen tarvelähtöisesti. Tulokset ovat nyt nähtävissä tiivistetyssä muodossa kuvallisina infograafeina.
Naisopiskelija lapparin kanssa, kuvituskuva, osa Tomi Gladin kuvaamasta
| Opinnot ja opetus

Digital Campus tarjoaa inspiraatiota verkko-opetukseen

Millaiset ratkaisut mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman opetuksen? Millaiset käytännöt on havaittu toimiviksi? SAMKin julkaisusarjassa on ilmestynyt Digital Campus – ratkaisuja joustavaan oppimiseen. Se kertoo koulutuksen digitalisaation käytännön sovelluksista ja niiden edellytyksistä SAMKin Kuninkaisten digikampuksella.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA