Vanhustyön YAMK – johtajuus- ja kehittämisvalmiuksia työelämään

Vanhustyön ylempi AMK-opiskelija Porin kampuksella.

SAMKin Hanna valitsi ystävänsä suosituksesta. Odotukset opintoja kohtaan olivat korkealla, eikä hän joutunut valintaansa pettymään.

– Mielenkiintoisimpia opintojaksoja olivat erityisesti Talous- ja prosessijohtaminen sekä Osallistavan ja luovan toiminnan johtaminen. Vaikka en tällä hetkellä johtoasemassa työskentele, kyseiset opinnot antoivat minulle paljon eväitä esimerkiksi uuden toiminnan aloittamiseen ja kehittämiseen. Lisäksi osallisuuden tukeminen on minulle sydäntä lähellä oleva asia ikäryhmästä ja toimintaympäristöstä riippumatta.

Hannan mielestä opintojaksot tukivat hyvin toinen toisiaan ja hän pystyi itse vaikuttamaan opintosuunnitelmaansa.

– Omat mielenkiinnonkohteet ohjasivat paljolti valintoja. Koulutuksen aikana pystyin hyödyntämään omia käytännön kokemuksiani sekä samalla pääsin myös kehittämään omaa työtäni erilaisten tehtävien kautta.

Hanna opiskeli työn ohessa, mutta piti myös kolmen kuukauden opintovapaan.

– Lähipäiviä oli keskimäärin kaksi kuukaudessa, joten opinnot oli mahdollista suorittaa työn ohessa. Opintoni eivät kuitenkaan jakaantuneet tasaisesti joka lukukaudelle, joten opintovapaa auttoi minua suorittamaan tutkintoni 1,5 vuodessa.

Hannalla oli opinnäytetyön aihe mietittynä jo heti alkutaipaleella, joten hän pystyi tekemään opintojen aikaisia tehtäviä myös tätä silmällä pitäen. Aiheen, Osallistava kirjaaminen Pöytyän kotihoidossa, pariin Hanna ajautui sattumalta, työnsä kautta.

– Muutama vuosi sitten Pöytyän kunnassa kehitettiin kotihoidon laatua ja olin mukana kirjaamisryhmässä. Toimen myötä olin kirjaamisvalmentajavalmennuksessa, joka sai minut oivaltamaan kirjaamisen merkityksen uudella tavalla. Opinnäytetyöprosessi haastoi minua pohtimaan kirjaamisen merkitystä osana osallistavaa toimintaa.

Hanna on tyytyväinen suorittamaansa tutkintoon.

– YAMK-koulutuksen avulla tunnen vanhustyötä ohjaavat lait ja suositukset sekä vanhustyön kentän laajemmin ja voin tehdä nykyistä työtäni kokonaisvaltaisemmasta näkökulmasta. Tutkinto avaa mahdollisuuksia myös uusiin, haastaviin työtehtäviin.

———————————————————————-

Hanna Kuusiston opintopolku on kulkenut lähihoitajasta sairaanhoitajaksi. Terveyskeskuksen sairaanhoitajan tehtävistä hän on siirtynyt Pöytyän kunnan kotihoitoon. Syksyllä 2018 Pöytyän kunnassa alkoi ikäihmisten arviointi- ja kuntoutustoiminta, jota toteutetaan moniammatillisessa tiimissä. Hanna toimii tiimissä sairaanhoitajana, vastuualueena erityisesti palvelutarpeen arvioinnit sekä tänä keväänä RAI-arviointijärjestelmän käyttöönoton valmistelu ja hoitajien kouluttaminen.

Lisätietoja vanhustyön YAMK-tutkinnosta.

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Joonas Rakkolainen esittelee käsissään kehittämäänsä tuotetta Atlas Care.

Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen kehitti innovatiivisen apuvälineen niskajumiin

SAMKin Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen on kehittänyt yritystoiminnassaan apuvälineen, jolla hän hoiti aluksi omaa migreeniään.

Elina Jalonen seisoo tiiliseinän vieressä

SAMKista sairaanhoitajaksi Sydänsairaalaan

Elina Jalonen valmistui viime vuonna sairaanhoitajaksi SAMKista. Valmistuttuaan ylioppilaaksi Rauman Lyseon lukiosta oli sairaanhoitajaksi opiskelu varma valinta, mutta paikkakunta opiskeluille oli vielä epäselvä.

Tiia Kenola seisoo SAMKin Porin kampuksen yhdyskäytävällä.

Yhdes-malli ja monimuotoiset harjoittelut: Tiia Kenolan matka sosionomiksi

Tiia Kenola on kokenut SAMKin sosionomiopinnot monipuolisina ja hyvät eväät tulevaisuuden työelämään antavina.