Vanhustyö vei Pia Leppäniemen sydämen

Geronomiopiskelija Pia Leppäniemi sanoo olleensa aina kiinnostunut vanhustyöstä.
– Opiskellessani Hollannissa lähihoitajaksi meitä aina heräteltiin innovatiivisuuteen. Aina on hyvä miettiä, miten asiat voitaisiin tehdä paremmin ikäihmisten hyvinvointia ajatellen, hän pohtii.

24.3.2021 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Pia Leppäniemi

Pia Leppäniemi kasvokuva

Tärkeintä perhe-elämän, töiden ja opintojen yhdistämisessä on Pia Leppäniemen mielestä suunnittelu.

Ruskataloilla, Ruskahovissa työskentelevä Pia Leppäniemi kokee, että geronomiopinnot tarjoavat hänelle paljon mahdollisuuksia kehittää vanhustyötä.

– Olen ylpeä työstäni. Tulevaisuudessa toivon vielä pääseväni opiskelemaan vanhustyön YAMK-opintoja, hän haaveilee.

Pia Leppäniemi kertoo koulutuksen sisältävän opintoja laaja-alaisesti erilaisista vanhustyön osa-alueista.

– Käytössä on myös ahotointi, jossa opiskelija voi jo ennestään oppimistaan asioista saada hyväksilukuja tai antaa osaamisen näytön. Minulla on työkokemuksen ja suorittamieni yliopisto-opiskelujen kautta paljon kursseja, joita ei tarvitse enää suorittaa. Joskus teen tehtävän tai pidän luennon jostain aiheesta muille opiskelijoille ja näin näytän opettajalle jo osaavani sen alueen.

Viime syksynä opiskelun aloittaneen Pia Leppäniemen kaikki opinnot on suoritettu koronapandemian vuoksi verkossa.

– Meillä on aivan ihana WhatsApp-ryhmä, jossa jaamme paljon asioita. Joulun aikaan lähetimme kaikki kuvan itsestämme. Oli kiva nähdä, ketä kaikkia nimien takana oli. Odotamme innolla, että pääsemme tunneille ja kahvittelemaan yhdessä. Sitä ennen jatkamme WhatsAppissa yhteydenpitoa. Meitä kaikkia yhdistää innostus vanhustyötä kohtaan, Pia Leppäniemi kertoo.

SAMKin opettajat saavat häneltä kiitosta.

– Useat opettajat kannustavat opiskelijoita jakamaan kokemuksiaan ja mielipiteitään. Tämä antaa mielestäni lisäarvoa opetukselle.

Lämpimät muistot Hollannin vuosilta

”Pesunkestäväksi porilaiseksi" itseään tituleeraava Pia Leppäniemi muutti 19-vuotiaana Hollantiin, jossa asui yli kymmenen vuotta. Hän opiskeli siellä asuessaan hoiva-avustajaksi ja lähihoitajaksi sekä työskenteli kotihoidossa ja palvelukodeissa.

– Hollantilainen hoitomentaliteetti on yksi asia, jota haluaisin Suomessa olevan enemmän. Koen, että siellä ikäihmiset ja vanhukset nähdään oikeasti yksilöinä ja heille mahdollistetaan omannäköisen elämän jatkaminen.

Hän muistelee lämmöllä viimeistä työpaikkaansa Hollannissa, palvelukotia. Siellä oli oma kampaamo, oma kauppa sekä ravintolasali tarjoilijoineen.

– Siellä kävi usein esiintyjiä ja me hoitajatkin järjestimme paljon ohjelmaa. Sieltä löytyi myös vanha hollantilainen baari, jossa asukkaat saivat käydä pelaamassa biljardia ja juomassa oluen. Asukkaille mahdollistettiin harrastaminen ja heidän omaistensa kanssa pidettiin tiiviisti yhteyttä. Asukkaita myös teititeltiin mikä kuuluu maan tapoihin.

Vanhustyö on läsnäoloa, pysähtymistä ja toisen arvostamista

Pia Leppäniemi kertoo ottavansa usein aikaa, jotta ehtii laittaa asukkaiden hiuksia, lakata kynsiä ja vain olla heidän kanssaan.

– Kun muistisairas asukas katsoo itseään peilistä ja näkee itsensä kauniina, hänen kasvoiltaan paistaa tyytyväisyys sekä ilo. Koen että hyvä hoito on paljon muutakin kuin hyvää perushoitoa ja lääkehoitoa. Se on kokonaisvaltaista ikäihmisen näkemistä ja kuulemista. Läsnäoloa, pysähtymistä ja toisen arvostamista.

Pia Leppäniemi on suunnitellut erilaisia työtapoja, kuten virikeviikon, jossa yksi hoitaja kerrallaan on viikon ajan vetovastuussa osastolla järjestettävistä virikkeistä. Näin oma vuoro järjestää virikkeitä osuu noin kerran kolmessa kuukaudessa kohdalle. Se ei tuo paljon lisää työtä hoitajalle, mutta lisää työhyvinvointia.

Suunnittelu kaiken A ja O

Opintoihin sisältyy viisi harjoittelujaksoa. Pia Leppäniemi on tällä hetkellä opintovapaalla päätyöstään.

– Suoritan tällä hetkellä johtamisen ja kehittämisen harjoittelua Koti TV:llä, joka on uusi ikäihmisten oma tv-kanava. Työharjoittelupaikat saamme itse etsiä ja suunnitella. Onhan nämä ihan huikeita mahdollisuuksia oppia uutta ja päästä tutustumaan uusiin paikkoihin! Jotain aivan erilaista mitä olen koskaan tehnyt, vaikka tämä sisältää juuri sitä mitä opiskelenkin.

Tärkeintä perhe-elämän, töiden ja opintojen yhdistämisessä on Pia Leppäniemen mielestä suunnittelu.

– Geronomin monimuoto-opinnot saa kyllä tehtyä työn ohessa. Minulla on ollut suhteellisen helppoa, koska minulla on mies, joka tukee opiskeluja ja osallistuu arkemme pyörittämiseen kanssani. Perheeni aina jaksaa tsempata ja tukea, Pia Leppäniemi kiittelee.

– Jos vanhustyö on sydäntäsi lähellä ja sinulla on halu oppia uutta, niin laita hakupaperit SAMKiin!  Jos et ensimmäisellä yrittämällä pääse valituksi niin älä luovuta! Myös avoimen AMKin kautta voi suorittaa geronomikursseja. Tämä on loistava tapa päästä alkuun.

24.3.2021 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Pia Leppäniemi

Lisää aiheesta

SAMKista geronomiksi valmistunut Minna Rajala työpaikallaan.
| Hyvinvointi ja terveys

Opiskelijamme työllistyvät: Ammattina geronomi

– Pääajatuksena geronomin työssä on vanhuksen oman toimintakyvyn ja elinympäristön tukeminen erilaisten palvelujen avulla, jotta vanhus pystyisi toimimaan ja asumaan mahdollisimman pitkään omassa kodissaan. Työmme on ennaltaehkäisevää toimintaa, Rajala kertoo.
Lotta Ripatti työpöydän ääressä
| SAMK

Lotta Ripatti sai vanhustyön YAMK-opinnoista johtamisosaamista ja oppi paljon itsestään

Luvialainen Lotta Ripatti on opiskellut SAMKissa aiemmin sosionomiksi (AMK). Hän erikoistui jo tuolloin seniori- ja vanhustyöhön. Vuosi sitten hän valmistui vanhustyön YAMK-koulutuksesta.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Hyvää ErasmusDays-tapahtumaa 14.–16.10. 🌍
Mikä on sinun muistosi tai kokemuksesi? Jaa somessa aihetunnisteella #ErasmusDays ja #ErasmusplusFI

SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisillalle luovutettiin käädyt Satakunnan kauppakamarin hallituksen kokouksessa. Käädyt on suunnitellut muotoilija ja kultaseppä Assi Arnimaa-Leinonen. @K2SATA #samk #katsetulevaisuuteen
https://www.samk.fi/uutiset/samk-valmiina-30-vuotisjuhlavuoteen-rehtorille-luovutettiin-kaadyt/

Mitä on sellainen arviointi, mihin summatiivinen arviointiajatus ei taivu? Tällaisia ensiaskeleita me otimme insinöörimatematiikan formatiivisessa arvioinnissa. #arviointi #matematiikka @SatakunnanAMK http://www.flippedlearning.fi/2021/10/kaanteinen-arviointi.html

SAMK koordinoi merellisen matkailun osaamisen kehittämistä Euroopassa. Eurooppalainen yhteistyö on vahvuus matkailualan jälleenrakentamisessa pandemian hellittäessä.#erasmusdays #skills4cmt #samk #katsetulevaisuuteen @EDUFI_HigherEd
https://www.youtube.com/watch?v=pTEu_j9HRQE