Työn opinnollistaminen osaksi kuvataiteen opetusta
Yli vaaran vuosien -projektin julkaisu esittelee näkökulmia kuvataiteen koulutuksen kehittämiseksi. Neljän ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettu projekti kehitti erityisesti työn opinnollistamisen ja harjoitteluympäristöjen käytänteitä.

– Satakunnan ammattikorkeakoulun, Yrkeshögskola Novian, LAB ja Lapin ammattikorkeakoulujen muodostamassa verkostossa on ollut todella helppo toimia. Ryhmässä on toiminut reilu kymmenen asiantuntijaa, jotka ovat olleet aidosti kiinnostuneita alan kehittämisestä, toteaa projektipäällikkö Tomi Kuusimäki SAMKista.
– Nostimme jo suunnitteluvaiheessa työn opinnollistamisen yhdeksi painopisteeksi. Kuvataiteen alallahan ei paljon valmiita työpaikkoja ole, vaan ne tulee kunkin itse tunnistaa ja luoda. Tämä lähtökohta teki työstä erittäin mielenkiintoisen. Yleisön kohtaaminen nostettiin yhdeksi merkittäväksi tekijäksi työn opinnollistamisessa, jatkaa Kuusimäki.
Julkaisussa on merkittävässä osassa harjoitteluympäristöjen kuvaukset ja niistä saadut kokemukset. Oppimisympäristöjen autenttisuus ja geneeristen taitojen oppiminen osana harjoittelua koettiin onnistumisena.
SAMKin työryhmän muodosti Kuusimäen lisäksi grafiikan lehtori Tomas Regan ja projektitutkija Mira Piitulainen.
– Kuvataiteen koulutuksessa on tunnistettu autenttisten työelämälähtöisten oppimisympäristöjen tärkeys, eli selkokielisesti, on tärkeää, että tehdään opiskeluaikana niitä juttuja, joita sitten tulee vastaan työelämässä, sanoo Regan. Näistä on saatu hankkeessa hyviä kokemuksia ja niiden ohjaamisen työkaluja kehitettiin.
– Projektin ja hankejulkaisun teemat innostivat visualisoimaan tietoa paitsi perinteisin keinoin, mutta myös kuvitustaiteen hengessä. Asiantuntevan hankeryhmän suurimpia etuja on ehdottomasti monipuolisuus, se heijastuu suoraan myös hankemateriaalien kuvallisiin varantoihin, toteaa Piitulainen.
Julkaisun lisäksi projekti on tuottanut materiaalia myös verkkosivuille osoitteeseen ylivaaranvuosien.fi.