SAMKista valmistuneet työllistyneet huippuhyvin

Ammattikorkeakouluissa tehdään uraseurantaa viisi vuotta aiemmin AMK- tai YAMK-tutkinnon suorittaneille. Kyselyllä selvitetään valmistuneiden työuria, työmarkkinatilannetta ja tyytyväisyyttä suorittamaansa tutkintoon.

Timo Mattila opetuksen vararehtori SAMK.

Opetuksen vararehtori Timo Mattila on mielissään opiskelijoiden hyvästä työllistymisestä (arkistokuva).

Uraseurantakysely tehtiin viimeksi viime vuoden puolella vuonna 2015 SAMKista valmistuneille. Kyselyn vastausprosentti oli SAMKin osalta 33,6 %.

Jopa 92 % vastaajista oli työsuhteessa tai työskenteli yrittäjänä. Tämän lisäksi 6 % oli opiskelu- tai perhevapaalla. Opetuksen vararehtori Timo Mattila on tästä mielissään.

─ On hienoa, että meiltä valmistuneet työllistyvät hyvin. Se on ihan ykkösasia. Kyselystä tulee esiin, että valmistumisen jälkeen työllistytään Satakuntaan, mutta useampia vuosia valmistumisen jälkeen prosenttiluku Satakunnassa työskentelevien osalta on pienempi, hän pohtii.

SAMKin osalta vastaajista 79 % työskenteli omaa tutkintoaan vastaavalla alalla. 87 % vastaajista oli vähintään melko tyytyväisiä tähänastiseen työuraansa.

Hyvät eväät työelämään

Kyselyn vastauksissa tuli esille, miten SAMKin opiskelijat ovat valmistumisen jälkeen sijoittuneet.

─ Esille tuli lisäksi niitä asioita, mitä meidän koulutuksissamme on jo hyvin. Työelämä muuttuu kuitenkin nopeasti. Saimme alumneilta myös hyviä näkemyksiä siihen, mihin suuntaan toimintaamme tulee kehittää. Osan esiin nousseista asioista olemme osanneet huomioida jo aiemmin hyvän yhteistyöverkostomme ansiosta, kertoo Mattila.

Kyselystä selvisi, että 83 % vastaajista oli vähintään melko tyytyväisiä SAMKissa suoritettuun tutkintoon. Luku oli samaa luokkaa valtakunnallisen keskiarvon kanssa. Vastaajat myös kokivat SAMKin tutkintojen antavan erittäin hyvät valmiudet työelämään ja työnantajien arvostavan valmistuneiden tutkintoa. *

─ Olemme onnistuneet siinä, että työntekijät ja työnantajat ovat tyytyväisiä. Se kertoo, että meidän tekemisemme on laadukasta. Samaa kertoo AVOP-kysely, jossa valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat arvioivat toteutunutta koulutusta.

Jatkuva oppiminen tärkeää

Kyselyssä painottui geneeristen taitojen osaamisen tarve. Nykypäivän työelämässä tarvitaan stressinsietokykyä, itsensä ja muiden johtamisen taitoa sekä osaamista useampien asioiden huomioimiseen samaan aikaan.

─ Tämäntyyppisten asioiden osaaminen on nykytyöelämässä tosi tärkeää. Tässä oli myös isoin ero siihen, mitä työelämä vaatii ja mitä valmistuneet kokivat opinnoista saaneensa. Toisaalta tässä näkyy myös se, että osa on mennyt jo valmistumisen jälkeisestä työpaikasta uuteen tehtävään, jossa näitä taitoja tarvitaan enemmän. Voidaan siis myös todeta, että oppiminen on jatkuvaa. On tärkeää päivittää vanhaa osaamista ja hankkia uusia taitoja, joita tämänhetkinen työtilanne vaatii, Mattila pohtii.

* Väittämäkysymyksiä asteikolla 1-6 (täysin eri mieltä – täysin samaa mieltä), kaikissa vastauskeskiarvo vähintään 4,4

Lue lisää: Vipunen.fi

Jaa tämä sivu

Työpaja jalkautui saven etsintään Kankaanpään Lempussa.

Ympäristötaide saa uusia muotoja luonnonmateriaaleista

SAMKin Resurssiviisauden tutkimuskokonaisuuden koordinoima Taide, teknologia ja kestävä matkailu -projekti järjesti Taidekoulun kampuksella Kankaanpäässä ympäristötaiteen osaamista vahvistavan villisavityöpajan.

Kuvassa SAMKin promoottoriopiskelijoita

OpenSAMK toi kampukselle kuhinaa

OpenSAMK eli SAMKin avoimien ovien päivä järjestettiin tuttuun tapaan Agora-salissa. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua koulutustarjontaan, osallistua erilaisiin aktiviteetteihin ja keskustella SAMKin opiskelijoiden sekä opettajien kanssa koulutusaloista ja opiskelusta yleisesti.

Sopimus allekirjoitettiin Rauman Meriverkostopäivän yhteydessä. Kuvassa Heikki Haaparanta, Tanja Vaitiniemi ja Sami Sohlberg.

RMC ja SAMK vahvistavat yhteistyötään merenkulun ja merilogistiikan koulutuksessa ja tutkimuksessa

Rauma Marine Constructions (RMC) ja SAMK ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen, joka syventää yhteistyötä merenkulun ja merilogistiikan koulutuksen sekä tutkimuksen alueilla.