RoboAI-viikko 2023: Pelillistäminen – kuinka se otetaan mukaan opetukseen?

Kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma on jatkumoa Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin kaupungin hyvin toimineelle yhteistyölle, jossa keskitytään opettajien teknologiaosaamisen kasvattamiseen ja sitä kautta STEM-aineiden entistä laajempiin opetusmahdollisuuksiin.

Nuorella miehellä on päässään VR-lasit.
VR on hyvä esimerkki opetuksen pelillistämisestä. Teknologia opetuksessa -koulutuspäivä tarjoaakin opettajille mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista tavoista käyttää pelillistämistä opetuksen tukena.

VR on hyvä esimerkki opetuksen pelillistämisestä. Teknologia opetuksessa -koulutuspäivä tarjoaakin opettajille mielenkiintoisia esimerkkejä erilaisista tavoista käyttää pelillistämistä opetuksen tukena.

RoboAI-viikolla tiistaina 18.4. Satakunnan ammattikorkeakoululla järjestettävä Teknologia opetuksessa -osatapahtuma paneutuu tänä vuonna pelillistämiseen. Kolmatta kertaa järjestettävä tapahtuma on jatkumoa Satakunnan ammattikorkeakoulun ja Porin kaupungin hyvin toimineelle yhteistyölle, jossa keskitytään opettajien teknologiaosaamisen kasvattamiseen ja sitä kautta STEM-aineiden entistä laajempiin opetusmahdollisuuksiin. STEM-aineilla tarkoitetaan luonnontieteen, teknologian, insinööritaitojen ja matematiikan opetusta (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Tapahtumapäivän aikana opettajat pääsevät tutustumaan erilaisiin työpajoihin VR-oppitunneista aina älykkäiden työkalujen käyttöön opetuksessa. Työpajat keskittyvät konkretiaan ja erilaisiin mahdollisuuksiin. Päivän päätteeksi keynote-puhuja, Headain perustaja Harri Ketamo, kertoo tekoälystä opetuksessa – mitä on ollut ja mitä on tulossa.

– Päivän aihe on erittäin tärkeä opetuksen kannalta. Digitalisaatio, AR/VR ja metaversumi ovat nyt pinnalla ja niiden määrää voisi kasvattaa opetuksessa. On siis tärkeää, että tunnistetaan paikallisesti uusia mahdollisuuksia, tuodaan niitä esille ja siirretään osaamista myös muille sekä samalla tavoitetaan maakunnan verkostoja, kertoo tapahtuman järjestelyissä jo kolmatta kertaa mukana oleva, Porin kaupungin digitaalisen osaamisen erityisasiantuntija Teemu Heino.

 

Mies käyttää labrassa VR-laseja.
VR sopii opetukseen läpi kouluasteiden. Satakunnan ammattikorkeakoulussa ollaan mm. opetettu robotin ohjelmointia VR:n avulla.

Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet opetuksessa tutuksi

– XR:t, AR:t, VR:t, MR:t ja monet muut ärrät tuntuvat tänä päivänä pärisevän kaikkien kasvatus- ja koulutuspuolen asiantuntijoiden huulilta. Eivätkä suotta. Opetuskäyttöön valjastetun virtuaalitodellisuuden etuja ovat mm. sen havainnollistavuus, elämyksellisyys ja turvallisuus. Kyselyiden mukaan virtuaalitodellisuuden kaltaiset innovatiiviset oppimisympäristöt sekä lisäävät oppijoiden opiskelumotivaatiota että havainnollistavat oppitunneilla käsiteltäviä asioita aivan uudella tavalla. Lisäksi virtuaalitodellisuus mahdollistaa monenlaisten taitojen harjoittelun turvallisessa ympäristössä ja kehittää usein myös oppijan tunnetaitoja, eritoten empatiakykyä, sillä monesti oppija asettuu VR-lasien välityksellä toisen ihmisen asemaan, kuvailee yksi tapahtuman järjestäjistä, Porin kaupungin hankekoordinaattori Konsta Kivistö.

Päivän aikana pidettävät työpajat on suunniteltu niin, että halukkaat voivat tutustua joko yhteen kokonaisuuteen tai sekoittaa näitä haluamallaan tavalla. Valittavia aiheita ovat ”VR opetuksessa”, ”Pelillisyys opetuksessa” ja ”Laajennetun todellisuuden esimerkkejä”.

 

Lähikuvassa Headain perustaja Harri Ketamo.
Harri Ketamo toimii Teknologiaopetuksessa -koulutuspäivän keynote-puhujana aiheenaan Tekoäly opetuksessa: 111 vuotta takana, mitä tulossa.

Tule rohkeasti paikalle!

RoboAI-viikko on järjestetty nyt kaksi kertaa. Aikaisemmin on jouduttu koronan vuoksi turvautumaan verkkotapahtumaan, mutta nyt vihdoin tapahtuma voidaan järjestää livenä paikan päällä. Järjestäjät toivovatkin innostavansa paikalle niin aiheesta vasta kiinnostuneita kuin heitä, jotka ovat jo pidemmän aikaan toimineet aiheen parissa.

– Nyt pääsemme pitkästä aikaa järjestämään livetapahtumaa ja toivottamaan osallistujat tervetulleiksi tänne SAMKille. On mukavaa päästä sekä näkemään että keskustelemaan asioista kiinnostuneiden opettajien kanssa. Paikan päällä on kuitenkin aina oma erilainen tunnelmansa, kertoo tapahtuman järjestäjä ja koko RoboAI-viikon koordinaattorina toimiva, SAMKin tuntiopettaja Janika Tommiska.

 

 

 

Teknologia opetuksessa -tapahtuma järjestetään RoboAI-viikolla 18.4. klo 12.30 alkaen.

Anna teknologian inspiroida ja ilmoittaudu!

Tsekkaa koko viikon ohjelma!

Lisätiedot:

Janika Tommiska
p. 0447106332
janika.tommiska@samk.fi

 

Järjestäjien logot.

Jaa tämä sivu

Kolme SAMKin opiskelijaa poseeraa violetin seinän edessä.

Vuoden 2023 menestystarinat julkaistu – Uusi Agora-lehti ilmestyi

Vuoden 2023 menestystarinat on julkaistu SAMKin sidosryhmälehti Agoran uusimmassa numerossa. Agora on ilmestynyt painettuna ja sen voi lukea myös verkossa.

SAMKin Youtube-kanava.

SAMK mukana TKI-kärjet 2024 -kilpailussa kahdella videolla

Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen TKI-kärjet-kilpailu järjestetään jälleen maaliskuussa 2024. SAMK osallistuu kilpailuun kahdella kilpailuvideolla, joilla esitellään tutkimustoimintaamme.

Henna Kyhä istuu keltaisella tuolilla.

Tutkimuspäällikkönä työikäisten hyvinvoinnin asialla

SAMKissa toimii nyt Ihmisen toimintakyvyn tutkimuskeskus. Keskuksen toiminta keskittyy satakuntalaisten työntekijöiden hyvinvointiin ja sen myötä maakunnan työvoiman saatavuuden haasteisiin. Ihmisen toimintakyvyn tutkimuskeskusta vetää tutkimuspäällikkö ja kasvatustieteen tohtori Henna Kyhä.