Osaajapooleissa kehitetään SAMKin opetuksen laatua ja toteuttamistapoja

SAMKissa on käynnissä opetussuunnitelmien uudistus. Siihen liittyy kiinteästi osaajapoolien toiminta. Mistä osaajapoolityössä on kyse ja mihin tarpeisiin sillä vastataan, osaajapoolitoiminnan koordinaattori, lehtori Mari Linna?

Mari Linna kirjastossa

Osaajapooli on osaamisen asiantuntijaopettajista koostuva, sisältöihin, tavoitteisiin, menetelmiin ja arvioinnin kehittämiseen keskittyvä kehittäjäverkosto SAMKissa. Linna on itse ollut kolmen poolin vetäjänä ja koordinoi nyt koko SAMKin poolitoimintaa.

– Opetussuunnitelmien uudistuksessa osaajapoolityön tärkeä tehtävä on toisaalta kehittää ja toisaalta tarkastella kriittisesti ja kokonaisvaltaisesti opintoja ja opintojaksokuvauksia. Keskeisiä näkökulmia ovat kestävän kehityksen ja kestävän koulutuksen edellyttämät uudistukset ja yhtenäisen arviointikriteeristön tuominen opintojaksojen kuvausten tasolle, Linna kertoo.

Tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen

Linna kokee, että poolitoiminta on opettajille tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen. Erityisesti uusille opettajille pooleissa toimimisesta on paljon hyötyä ja myös perehdyttävä merkitys.

– Esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa on yli kaksikymmentä opettajaa kaikilta eri osaamisalueilta ja lähes kaikista eri tutkinto-ohjelmasta. Se on aivan mahtava porukka, joka tekee esimerkiksi nyt opetussuunnitelmauudistuksessa opintojen sisällön ja kuvauksen päivitystä. Tämä tietysti sekä suomeksi että englanniksi.

Linna sanoo, että esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa yhteistyö aloitettiin tutustumalla poolin muihin jäseniin ja omiin toteutuksiinsa. Aivan ensimmäisenä työnä lähdettiin yhtenäistämään arvioinnin tapaa ja sen jälkeen edettiin yhteisten arviointikriteerien luomiseen.

Kohti yhteistyön kulttuuria

Osaajapooleissa kehitetään myös vaihtoehtoisia toteuttamistapoja opintoihin. Ylemmissä tutkinnoissa työn opinnollistaminen on aina vaihtoehtoinen suoritustapa.

Useammassa osaajapoolissa on tehty yhteistyönä aiemmin hankitun osaamisen osoittamiseen testejä. Opiskelija voi tulla tällaiseen testiin näyttämään osaamisensa. Hän voi tällä tavoin osoittaa osaamisensa, eikä hänen tarvitse osallistua jollekin tietylle opintojaksolle. Pooliyhteistyönä on tehty myös nonstop-opintojaksokokonaisuuksia ja valintakoekurssiyhteistyötä.

– Voisin sanoa, että teemme merkittävää pedagogista yhteistyötä. Opettajan roolihan on ollut perinteisesti erittäin itsenäinen, mutta kyllä tässä mennään koko ajan yhteistyön kulttuuria kohti, Linna kehuu.

 

Mitkä osaajapoolit?

Osaajapoolit ovat avoimia substanssiosaajien verkostoja SAMKissa. Pooli kehittää esimerkiksi kyseiseen osaamiseen liittyvien opintojakson sisältöjä, toteutustapoja ja arviointia. Poolien jäsenet jakavat osaamistaan ja kouluttautuvat teemoissa, joita opettavat. Osaajapoolitoiminta on tärkeä osa monialaisen ja osaamisen kasvua tukevan opetuksen kehittämistä. Poolitoiminta on avointa kaikille SAMKin opettajille.

Jaa tämä sivu

SAMK on järjestänyt SuomiAreena-keskusteluja myös aiempina vuosina.

SAMK on mukana SuomiAreenassa

SAMK osallistuu 24.–27.6.2025 järjestettävään SuomiAreenaan. SAMKilla on Kansalaistorilla teltta, jossa on päivittäin vaihtuvia teemoja. Lisäksi SAMK on mukana järjestämässä keskustelua "Suomi elää Länsirannikosta".

SAMKissa on ollut kesätyössä kuusi nuorta. Kuvassa heistä kaksi, Alina Kärki (vas.) ja Inka Jäntti.

Askel kohti työelämää – Kesätyöntekijät tutustuivat SAMKiin

Ammattikorkeakouluun töihin 15-vuotiaana? SAMKin Porin kampuksella on työskennellyt kuusi nuorta kesäkuun alussa.

Lähikuva: Satu Vaininne.

Työnohjaajakoulutus toi varmuutta, välineitä ja uutta intoa työhön

Kouluttautuminen on yksi parhaista tavoista pitää oma työ mielekkäänä ja merkityksellisenä, sanoo sosiaalialan lehtori Satu Vaininen. Satu on osallistunut SAMKin tarjoamaan työnohjaajakoulutukseen, joka syvensi osaamista, laajensi näkökulmia ja toi työhön uutta intoa.