Osaajapooleissa kehitetään SAMKin opetuksen laatua ja toteuttamistapoja
SAMKissa on käynnissä opetussuunnitelmien uudistus. Siihen liittyy kiinteästi osaajapoolien toiminta. Mistä osaajapoolityössä on kyse ja mihin tarpeisiin sillä vastataan, osaajapoolitoiminnan koordinaattori, lehtori Mari Linna?

Osaajapooli on osaamisen asiantuntijaopettajista koostuva, sisältöihin, tavoitteisiin, menetelmiin ja arvioinnin kehittämiseen keskittyvä kehittäjäverkosto SAMKissa. Linna on itse ollut kolmen poolin vetäjänä ja koordinoi nyt koko SAMKin poolitoimintaa.
– Opetussuunnitelmien uudistuksessa osaajapoolityön tärkeä tehtävä on toisaalta kehittää ja toisaalta tarkastella kriittisesti ja kokonaisvaltaisesti opintoja ja opintojaksokuvauksia. Keskeisiä näkökulmia ovat kestävän kehityksen ja kestävän koulutuksen edellyttämät uudistukset ja yhtenäisen arviointikriteeristön tuominen opintojaksojen kuvausten tasolle, Linna kertoo.
Tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen
Linna kokee, että poolitoiminta on opettajille tärkeä voimavara ja tuki oman opetuksen kehittämiseen. Erityisesti uusille opettajille pooleissa toimimisesta on paljon hyötyä ja myös perehdyttävä merkitys.
– Esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa on yli kaksikymmentä opettajaa kaikilta eri osaamisalueilta ja lähes kaikista eri tutkinto-ohjelmasta. Se on aivan mahtava porukka, joka tekee esimerkiksi nyt opetussuunnitelmauudistuksessa opintojen sisällön ja kuvauksen päivitystä. Tämä tietysti sekä suomeksi että englanniksi.
Linna sanoo, että esimerkiksi tutkimusviestinnän poolissa yhteistyö aloitettiin tutustumalla poolin muihin jäseniin ja omiin toteutuksiinsa. Aivan ensimmäisenä työnä lähdettiin yhtenäistämään arvioinnin tapaa ja sen jälkeen edettiin yhteisten arviointikriteerien luomiseen.
Kohti yhteistyön kulttuuria
Osaajapooleissa kehitetään myös vaihtoehtoisia toteuttamistapoja opintoihin. Ylemmissä tutkinnoissa työn opinnollistaminen on aina vaihtoehtoinen suoritustapa.
Useammassa osaajapoolissa on tehty yhteistyönä aiemmin hankitun osaamisen osoittamiseen testejä. Opiskelija voi tulla tällaiseen testiin näyttämään osaamisensa. Hän voi tällä tavoin osoittaa osaamisensa, eikä hänen tarvitse osallistua jollekin tietylle opintojaksolle. Pooliyhteistyönä on tehty myös nonstop-opintojaksokokonaisuuksia ja valintakoekurssiyhteistyötä.
– Voisin sanoa, että teemme merkittävää pedagogista yhteistyötä. Opettajan roolihan on ollut perinteisesti erittäin itsenäinen, mutta kyllä tässä mennään koko ajan yhteistyön kulttuuria kohti, Linna kehuu.
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
Problem displaying Facebook posts. Backup cache in use.
Click to show error