Oletko jo maistanut mäntyjäätelöä? – luontoyrittäjien osaamistarpeet kohdistuvat tuotekehitykseen ja jakeluun

Luomukeruu eli luonnonvaraisten kasvutuotteiden keruu kaupallisiin tarkoituksiin luomuvalvontaan liitetyiltä alueilta on maaseudun elinkeinoille uusi kehittämismahdollisuus.

2.10.2019 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Sanna-Mari Renfors

Puolukka Lingonberry

Esimerkiksi Kamparsin luomutilalla Varsinais-Suomessa on 150 hehtaarin luomukeruualue, pääasiassa kuusi- ja mäntymetsää sekä koivikkoa. Lisäksi tilalla on luomuviljelyksessä 98 hehtaaria maata.

– Ammattikeittiöt ostavat keruutuotteita suoraan tilalta, luomufloristeille kerätään tuotteita metsästä sekä koivunmahlaa tuotetaan jalostajille. Uusin hittiraaka-aine luonnonkosmetiikassa on männynkaarna, ja mäntyjäätelö saa puolestaan makunsa tilan männyn nuorista kasvustoista, toteaa Kamparsin luomutilan yrittäjä Jaana Elo SAMKin Interreg Central Baltic NatureBizz-hankkeen ja Ammattiopisto Livian yhteistyönä järjestämässä seminaarissa lokakuun alussa.

Uusin hittiraaka-aine luonnonkosmetiikassa on männynkaarna

– Laadukkaissa luonnon raaka-aineissa ja niiden tuottamisessa on runsaasti liiketoimintapotentiaalia, korostaa ekokosmetiikka-alan yritys Luonkos Oy:n perustaja Piritta Fors. Esimerkiksi luonnonkosmetiikan raaka-aineena käytettävän luomusiemenöljyn hinta on yli 10 000 euroa kilolta, ja puolukan hinta nousee 150-kertaiseksi erikoistuotteena eli jauheena pussissa, muistuttaa Elo.

– Pulaa on silti hyvistä raaka-aineista. Raaka-ainepuoli tulee varmistaa, ja alihankintaketjun täytyy olla kunnossa, jos lähtee liiketoimintaan, huomauttaa Lapin Maria Oy:n perustaja Saska Tuomasjukka.

– Lisäksi Suomi on niin pieni maa, ettei myyntiä saa enää lisättyä, vaan tuotteita täytyy muokata muiden maiden markkinoiden mieltymyksiin sopiviksi, jatkaa Tuomasjukka.

Katso tietoa uudesta koulutuksesta

Tyrni-maisema Hawthorn bush landscape

Tule mukaan luontoyrittäjien täydennyskoulutukseen

Luontoyrittäjien osaamistarpeet kohdistuvat erityisesti tuotekehitykseen, jakeluketjun ja brändin hallintaan sekä vientiin. SAMK käynnistää tammikuussa 2020 luontoyrittäjien täydennyskoulutuksen, jossa käsitellään muun muassa näitä teemoja. Käytännönläheinen koulutus on tarkoitettu luontoyrittäjille ja yrittäjiksi haluaville, jotka haluavat kehittää liiketoimintaansa.

Haku koulutukseen on käynnissä – tutustu tähän tarkemmin NatureBizz-sivuilla tai ota yhteyttä sanna-mari.renfors@samk.fi

2.10.2019 | Teksti: Sanna-Mari Renfors | Kuva: Sanna-Mari Renfors

Lisää aiheesta

| Liiketoiminta

NatureBizz: Ekologista ja eettistä liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa

SAMK vetää vihreän yrittäjyyden ja liiketoiminnan hanketta keskisellä Itämerellä. NatureBizz-hankkeen kohderyhmänä ovat vihreät mikroyrittäjät, jotka toimivat esimerkiksi marjajalosteiden, luonnonkosmetiikan, luontomatkailun, hyvinvointipalvelujen, vaatetuotannon tai yrttiviljelyn parissa Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Latviassa.
Kalamajat ovat edelleen etenkin Porin ja Luvian saaristossa keskeinen osa maisemaa, vaikka kalamajojen käyttö onkin muuttunut, kun ne eivät enää ole kalastajille välttämättömiä. (Kuva: Minna Uusiniitty-Kivimäki)
| Matkailu

Kalamajoja, tyrniä ja rakkolevää – Satakunnan rannikon elementit tarinallistamisessa

Nykypäivän matkailuasiakas haluaa hemmottelua, hyvinvointia, yksilöllisiä palveluja ja luksusta mutta myös vastuullisia kulutusvalintoja, vapaaehtoistoimintaa ja hyväntekeväisyyttä. Asiakkaat toivovat yhä enemmän elämyksellisiä majoituksia, paikallisia elämyksiä, kokemuksia ja oppimista, jopa hulluttelua. Laadun merkitys korostuu koko ajan enemmän. Asiakkaat haluavat myös matkustaa ja majoittua vastuullisesti.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA