Mitä hoitotyön opiskelijan tulee oppia? Hoitotyön opettajat uudistivat oppikirjaa

– Tarvitaan parempia materiaaleja opiskelijoille. Nuoret vähenevät, mutta opiskelupaikkojen määrä lisääntyy. On tärkeää, että valmistuneet ymmärtävät oman vastuunsa ja osaavat tarvittaessa nostaa kädet pystyyn: tätä asiaa en tiedä, siispä kysyn, tiivistävät hoitotyön opettajat ja oppikirjakirjailijat SAMKista ja Diakista.

2.1.2020 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari

SAMKin Hoitotyön opettajat uudistivat oppikirjaa

Mirja Ojala, Sinikka Vuorinen, Hanna Rautava-Nurmi (takana), Tarja Henttonen ja Airi Westergård kertovat oppikirjan tekemisen olevan työlästä mutta myös hauskaa.

– Eivätkä vain jatka ja ala arpomaan, että ”meniskö tämä näin”, he lisäävät.

Lehtorit Hanna Rautava-Nurmi, Airi Westergård, Tarja Henttonen ja Mirja Ojala SAMKista ja Sinikka Vuorinen Diakista kirjoittivat Hoitotyön taidot ja toiminnot -oppikirjan alun perin jo vuosia sitten. Kirjaa on jälleen uudistettu lisäämällä siihen digitaalinen Arttu-työkalu, jolla osaamisensa voi testata.

Kirjasta on haluttu tehdä hyvin konkreettinen ja ymmärrettävä. Kustantaja esittelee kirjan näin: ”Hoitotyön prosessit ja toimintaohjeet sisältävä uudistettu perusteos sairaanhoitajaopintoihin. Kirja antaa ajantasaisen osaamisen perustan ja välineet potilaan tarpeista lähtevälle käytännön hoitotyölle.” Sivuja on melko järkälemäisesti 426.

– Kirja on tukeva pohja, johon voi palata vaikka valmistuttuaankin. Kirjasta voi helposti varmistaa asioita, jotka eivät ole itselle jokapäiväisiä, tekijät sanovat.

Ammatillisuus ei tarkoita persoonattomuutta

Opettajien ryhmä innostuu aiheestaan, ja miettii niitä monia haasteita, joita hoitajat arjessaan kohtaavat: mitä heidän pitäisi tehdä ja mitä he missäkin tilanteessa voivat tehdä – ja miten opinnoissa valmennetaan ammatilliseen toimintaan tilanteessa kuin tilanteessa.

Mikä teille on kiinnostavinta hoitotyön opettamisessa?
– Ilman muuta se, kun opiskelija oivaltaa, ymmärtää, hoksaa...
– Ja kun seuraa alusta alkaen ammatillista kasvua, näkee, miten joku kasvaa ja kehittyy tosi paljon. Ammatillisuus ei kuitenkaan tarkoita persoonattomuutta.

Opiskelijoiden pitää tietysti oppia paljon, mutta mitä perusasioita korostaisitte?
– Tiettyä nöyryyttä. Kun altistaa kaiken tekemisen toisen seurattavaksi, liian herkkänahkainen ei voi olla. Ja pitää osata kysyä, kun on kysyttävää.
– Asiakas saattaa myös ärsyttää, mutta silti on toimittava ja käyttäydyttävä ammatillisesti. Potilas on myös aina potilas, vaikka olisi mitä tehnyt, ja häntä hoidetaan.

Mitä olette halunneet kirjassa nostaa?
– Aseptiikkaa. Yli 700 henkilöä kuolee Suomessa vuosittain puutteellisen aseptiikan vuoksi.
– Omaisia ei edelleenkään huomioida riittävästi, he ovat ikään kuin välttämätön paha.
– Vuorovaikutus on hoitotyön koulutuksen punainen lanka, sitä pitää opetella yhtä paljon kuin lääkehoitoa.
– Sen miettimistä, kuinka paljon sairaanhoitajalla valtaa – esimerkiksi jos potilas palelee eikä saa peittoa. Sitä, että tutkii itseään: ovatko päätökset aiheellisia ja eettisiä. Väliin omaiset eivät uskalla puuttua johonkin hyvinkin selvään epäkohtaan, kun pelätään että se vaikuttaa potilaan kohteluun.

Miten hoitotyö on muuttunut teidän omista sh-opiskelijan ajoistanne?
– Perusasiat eivät ole muuttuneet. Samoja asioita tehdään, mutta eri tavalla. Näyttöön perustuvuus on tullut: ennen sanottiin ”asia on näin” ja sitten tehtiin näin.  Nykyisin ilman tutkimus- tai vastaavaa näyttöä ei tehdä mitään. Työn itsenäisyys on kasvanut ja lääkärijohtoisuus ja sairaalapainotteisuus vähentynyt.  Kapeus on poistunut, ammatillisuus muuttunut. Mutta samalla ihmiset esimerkiksi oksentavat kuin ennenkin.
– Potilaiden ja omaisten tiedontarve on kasvanut, ihmiset tietävät enemmän ja he haluavat perusteluja– ei potilas ole enää sellainen, joka vain makaa sängyssä ja nielee kaiken tai tottelee kysymättä. Hän on monesti jo guuglaillut asioita, ja hoitajan on tiedettävä paljon. Hyvä hoitaja on mieluiten pari askelta tilanteen edellä: havainnoija käyttää hoksottimiaan.

Lisää aiheesta

Taiteilijakohtaloita-kirja, kännykkä ja kyniä.
| Kuvataide

Taiteilijakohtaloita – Antti Nylén toimitti esitystaiteilijoiden julkaisun

– Kirjoittaminen on hidasta lukemista, epäselvästä selvän ottamista. Kirjoittaja joutuu tavaamaan omia ajatuksiaan ja asettelemaan ne ymmärrettäviin kehyksiin ja muotoihin, sanoo Antti Nylén. Tunnustettu esseisti opetti Teksti, Puhe, Ääni -kurssin opiskelijoita Taidekoulun kampuksella maaliskuussa 2020.
Aidoilla suojattu rakennustyömaa
| SAMK

SAMK testasi uutta ympäristöministeriön rakennuksen hiilijalanjäljen laskentamallia

Oletko koskaan miettinyt, että rakennusmateriaalin tai rakennuksen lämmitysjärjestelmän valinnalla on merkitystä myös ympäristön kannalta? Nämä molemmat vaikuttavat siihen, kun tutkitaan rakennuksen elinkaaren tai energiankulutuksen hiilijalanjälkeä.

Uusimmat uutiset

Jämin matkailun luontokohteiden tienviitta
| Matkailu

Korona iski rajusti matkailualalle, mutta Jämillä uskotaan lähimatkailun kasvuun

Paikalliset ja lähialueen palvelut nousevat koronakriisin myötä aivan uuteen valoon, uskovat Jämin alueen matkailuyrittäjät. Virus sekoitti alkukeväästä yrittäjien suunnitelmat täysin ja tästä...

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMKin avoimen AMKin polkuopintohaku käynnistyy 3.8.2020 klo 9.00! Kannattaa olla nopea, sillä suosituimpien koulutusten polkuopintopaikat täyttyvät nopeasti. Tutustu haussa oleviin koulutuksiin ja hae osoitteessa: www.samk.fi/polkuopinnot
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
Entistä useampi lähtee lomalla lähelle ja luontoon. Jämiltä matkailijat etsivät juuri luonnonrauhaa ja mahdollisuutta ulkoiluun sekä erilaisiin aktiviteetteihin.

Yrittäjien elinehto on, että asiakkaat löytävät helposti tietoa palveluista. Digitaalisten kanavien käytön muuttuessa yrittäjien on seurattava asiakkaitaan uusiin kanaviin ja se edellyttää jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä koronan ja muiden myllerrysten keskellä.
https://bit.ly/31Pcn9U
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
SAMK - Satakunta University of Applied Sciences
Hei SAMKin YAMK- tai monimuoto-opiskelija! Opiskelijakunta SAMMAKKO haluaa kehittää palvelujaan kaikille SAMKin opiskelijoille. Kehittämisen tueksi kootaan opiskelijapalvelujen kehittämisryhmät YAMK- ja monimuoto-opiskelijoista. Täytä hakemus SAMMAKKOn kotisivuilla.

Kesän tultua ihmiset ovat vähitellen lähteneet liikkeelle. Entistä useampi lähtee lomalla lähelle ja luontoon. Jämiltä matkailijat etsivät juuri luonnonrauhaa ja mahdollisuutta ulkoiluun sekä erilaisiin aktiviteetteihin.
#matkailu #lähimatkailu #luonto
https://t.co/JbQGH7itRX

Simulation is integral to developing autonomous systems. One example is the Intelligent Shipping Technology Test Laboratory at SAMK in Rauma. The lab is designed as a testing environment for remotely controlled, autonomous vessels. #istlab #wärtsilä
https://t.co/5KBhsnveb9

Kuuntele ja kuule nuorta – se kantaa hedelmää. Yhdessä suunniteltu motivoi myös yhdessä tekemiseen, yhteistyöhön.
#samk #tukee #nuoret #mielipide #sk #yksinäisyys

https://t.co/MeaLZbaCSo

Lähde lähimatkalle! Tänä vuonna jokainen yksittäinen matkailija on yrityksille elintärkeä. Kesäsesonki määrittelee edellytykset yritystoiminnan jatkumiselle.
#satamatkaamaalle #visitsatakunta #matkailu #yrittäjyys #lähimatkailu @satamatkaa @visitsatakunta
https://t.co/7vnzpuaYEn