Korona vei ihmiset vesistöjen äärelle – vesistömatkailun kasvu edellyttää uusia näkökulmia osaamisen kehittämiseen

Vesistöillä on suuri merkitys ihmisten vapaa-ajan viettopaikkana ja matkojen kohteena. Ihmiset ammentavat voimaa arkeen vesistömaisemasta. Vesistöt toimintaympäristönä tarjoavat puitteet mieleenpainuville elämyksille ja aktiviteeteille. Ne ovat myös olleet kauan osa paikallisten elämäntapaa.

Krookan satama / Krookka marina

Koronapandemian myötä vesistöjen tärkeys matkailussa on lisääntynyt. Ihmiset viettävät enemmän aikaa vesistöjen äärellä ja vesistökohteiden arvostus on kasvanut. Tämä tarjoaa matkailuyrityksille mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun.

Muutosten kohtaamiseen ja niihin sopeutumiseen tarvitaan uutta osaamista. Vesistömatkailun kasvu edellyttää yrityksiltä osaamista, jossa liiketoimintaosaaminen yhdistyy ymmärrykseen vesistöjen ainutlaatuisista piirteistä ja näiden tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista.

Vesistöjen äärellä toimivien yrittäjien tulee ymmärtää vesistöjen omaleimaisuus ja niiden tarjoamat resurssit, jotta he osaisivat tuotteistaa aitoja ja moniaistisia kokemuksia. Vesistöjen luonto- ja kulttuuriperintö kuten saaristomaisema, vesistöjen eläinlajit, kansallispuistot, vedenalainen luonto sekä laivanrakennukseen, merenkulkuun ja kalastukseen liittyvä historia ovat tuotteistamisen rakennuspalikoita. On myös välttämätöntä ymmärtää vesistöjen ja veden hyvinvointivaikutuksia ja kehittää erilaisia vesistöaktiviteetteja näiden ympärille.

Vesistöissä liikkuessa on erittäin tärkeä huomioida asiakasturvallisuus ja siihen liittyvät riskit. Toimintaan vesistöissä vaikuttaa myös lainsäädäntö, minkä liiketoiminnalle asettamat ehdot tulee huomioida. Lisäksi yhteistyön merkitys erilaisten toimijoiden välillä korostuu, sillä vesistöjen käyttöön kohdistuu runsaasti erilaisia intressejä. Markkinoiden muutoksessa myös asiakkaiden tunnistamiseen ja saavuttamiseen liittyvän osaamisen merkitys kasvaa, erityisesti digitaalisen markkinoinnin taidot tarvitsevat jatkuvaa päivittämistä.

Kuten muussakin matkailussa, kestävät arvot, vastuulliset valinnat ja ympäristötietoisuus ovat vesistömatkailun kehittämisessä avainsanoja. Näihin sisältyy vahvasti myös paikallisten ja paikallisuuden huomiointi sekä sesonkiluontoisuuden vähentäminen. Lisäksi vesistöissä toimivien matkailuyritysten on tärkeä viestiä kestävästä ja vastuullisesta toiminnastaan.

– On tärkeä jättää toiminnasta mahdollisimman pieni ekologinen jalanjälki ja kunnioittaa paikallisuutta kaikissa valinnoissa, korostaa merikarvialainen yrittäjä Jenni Nurmi Krookan Plassista.

– Samalla on tärkeä oivalluttaa asiakkaita kestävyydestä, jotta he alkaisivat ajatella uudella tavalla ja ymmärtäisivät kestävyyden merkityksen, jatkaa Nurmi.

Vesistömatkailussa tarvittavaa osaamista kartoitettiin keväällä 2021 Satakunnan ammattikorkeakoulun koordinoimassa kansainvälisessä Erasmus+ Skills4CMT-hankkeessa. Selvitystyö toteutettiin samanaikaisesti Suomessa, Virossa, Latviassa, Alankomaissa ja Irlannissa. Kaikkien maiden selvitysten tulokset yhdistetään ja muunnetaan myöhemmin eurooppalaiseksi vesistömatkailun opetussuunnitelmaksi.

Tutustu Suomessa tehtyyn selvitykseen

Jaa tämä sivu

Kaksi opiskelijaa katsoo robotin ohjainta.

Robotiikka Akatemia on jatkossa RoboAI-akatemia

Robotiikka Akatemia, joka on viimeiset kuusi vuotta tarjonnut opiskelijoilleen korkeatasoista koulutusta robotiikan alalla, uudistuu ja vaihtaa nimensä RoboAI-akatemiaksi tulevana keväänä.

Kankaanpään Honkajoella sijaitsevan Kirkkokallion ekoteollisuuspuiston kehittäminen on osa SAMKin resurssiviisauden tutkimuskokonaisuuteen kuuluvaa Pohjois-Satakunta vihreän siirtymän aalloilla -hanketta.

SAMKin käynyt kuvataiteilija kohtasi kiertotalouden

SAMKin Taidekoulun kampukselta Kankaanpäästä valmistunut kuvataiteen moniosaaja Mira Aro suunnitteli logon kiertotalouden edelläkävijälle, Kirkkokallion ekoteollisuuspuistolle. Logon vihreä väri ja pyöreä kiertoliike kuvaavat energiavirtojen jatkuvaa liikettä.

SAMKin Youtube-kanava.

SAMK mukana TKI-kärjet 2024 -kilpailussa kahdella videolla

Valtakunnallinen ammattikorkeakoulujen TKI-kärjet-kilpailu järjestetään jälleen maaliskuussa 2024. SAMK osallistuu kilpailuun kahdella kilpailuvideolla, joilla esitellään tutkimustoimintaamme.