KOLUMNI: Ontuuko kivijalkakaupan digijalka?

Verkkojätit painavat hintoja, muuttoliike suuntaa kasvukeskuksiin, kuluttajat käyttävät enemmän ja enemmän aikaa verkossa, tekoäly vie tuhkatkin pesästä… Ovatko tuttuja murheita? Et ole ainoa. Kivijalkayrittäjät ovat painineet näiden haasteiden kanssa jo jonkin aikaa. Onko mitään tehtävissä?

12.4.2019 | Teksti: Mikko Lehtonen | Kuva: Jatta Lehtonen

Mikko Lehtonen SAMK
Mikko Lehtonen - jos asia kiinnostaa, ota yhteyttä Mikkoon! If intested in developing business, contact Mr. Mikko Lehtonen.

Suurin osa kaupankäynnistä tehdään edelleen kivijalassa. Erikois- ja käyttötavarakaupassa verkkokaupan osuudeksi arvioidaan noin 20 prosenttia. Se on kuitenkin iso määrä ja jatkuvassa kasvussa.

Kuntouta digijalkasi.

Tuotteita halutaan edelleen hypistellä ja kokeilla liikkeissä. Ihmiset etsivät kuitenkin koko ajan enemmän tietoa ostopäätösten tueksi verkosta. Jo ennen kauppaasi saapumista asiakas on hakenut ja käsitellyt informaatiota yleensä tarjonnastasi sekä nykyään myös esimerkiksi yrityksesi arvoista. Tietoa ei haeta pelkästään yrityksen kotisivuilta, vaan esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja keskustelupalstojen syövereistä.

On ensiarvoisen tärkeää laittaa perusdigiasiat kuntoon. Tutki oman Google-näkyvyytesi tila ja paranna sitä. Paljon pystyy tekemään myös maksutta.

Ota ainakin yksi sosiaalisen median kanava yrityksesi käyttöön. Tutki, mitä kanavia asiakkaasi käyttävät! Tutustu ja opi myös muiden alan toimijoiden somekäyttäytymisestä. Tarkastele, mitä yrityksestäsi somessa ja keskustelupalstoilla puhutaan. Muuta toimintaasi tarvittaessa.

Harkitse verkkokaupan perustamista. Se on nykyään mahdollista tehdä erittäin kustannustehokkaasti.

Viesti viihdyttävästi.

Vaikka välillä tuntuu, että huumorinkukkaa on vaikea viljellä, on se tutkitusti tehokasta markkinointia. Pyri viestimään asiakkaillesi raikkaasti ja pienellä pilkkeellä silmäkulmassa. Kaipaamme kaikki pientä kevennystä arkeemme. Miksei sellainen kokemus voisi tulla oman kauppiaan suunnalta?

Jos tarvitset apua markkinoinnin, digimaailman tai muun liiketoiminnan kehittämiseen, ole rohkeasti yhteydessä. Aluevaikuttaminen ja yritysyhteistyö on yksi Satakunnan ammattikorkeakoulun päätehtävistä.

Katso lisää: https://kivijalkakuntoon.samk.fi/

Mikko Lehtonen SAMK

Mikko Lehtonen

Kirjoittaja on SAMKin aluevaikuttaja, joka työskentelee yrityksiä kehittävissä kansallisissa ja kansainvälisissä projekteissa.

 

12.4.2019 | Teksti: Mikko Lehtonen | Kuva: Jatta Lehtonen

Lisää aiheesta

Kivijalka Mielikuvitusmaa yrittajat
| Liiketoiminta

Persoonaa peliin – kivijalka kuntoon

Aika on kivijalkakaupalle haastava. Isot kauppakeskukset ja verkkokauppa vievät asiakkaita. Vaikka moni edelleen haluaa tehdä ostoksensa kivijalkakaupoissa, ovi ei käy tarpeeksi. Mikä eteen: lappu luukulle vai uusia tuulia?
SAMKin opiskelijoita työskentelemässä luokkahuoneessa.
| Liiketoiminta

Liiketalouden koulutus painottaa joustavuutta ja panostaa digitalisaatioon

Liiketalouden koulutuksesta vastaava tiimi ottaa siirtymisen uudelle kampukselle haasteena uudistaa myös opetusta. Opintojaksoja toteutetaan entistä joustavammin lukuvuoden aikana, ja digitalisaatiota edistetään mm. uudella taloushallinnon ohjelmistolla.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

SAMKin johtoryhmä tapasi eilen ministerit @HonkonenPetri ja @MikkoTSavola sekä kansanedustajat @Eeva_Kalli ja @MatiasMarttinen eduskunnassa.

Keskustelua käytiin koulutuspolitiikasta, tutkimuksesta sekä Satakunnan tulevaisuuden näkymistä.

#katsetulevaisuuteen #satakunta

2

SAMKin kuvataiteen opiskelijat Anna Kallio ja Annika Närhi vetivät lukiolaisille taidepajaa. Se sisälsi opetusta muun muassa väriopista ja paikkasidonnaisesta taiteesta. Tuotoksena syntyi kolme lukioaikaa symbolisesti kuvaavaa maalausta. 👍https://www.samk.fi/uutiset/lukiolaiset-ottivat-kankaanpaan-yhteislyseon-seinatilat-haltuun-samkin-kuvataiteen-opiskelijat-vetivat-taidepajaa/

Finally we had this wonderful project group (GAMMA project’s Learning, Teaching, Training Activities) as a guest in Pori. How can project participants from four countries grow into such a great collaboration? So happy and proud of this gang! @RoboAI2 @SatakunnanAMK https://twitter.com/i/web/status/1618184366320148480

Kankaanpään pääkirjaston sisääntuloaulan tiloja valjastetaan jatkossa galleriakäyttöön. Kipinä uuden gallerian perustamiseen syntyi, kun kuntakuvataiteilija Mira Piitulainen kohtasi kankaanpääläisiä ja keskusteli alueella asuvan väen kanssa. 🎨🖌️ https://www.epressi.com/tiedotteet/kulttuuri-ja-taide/taidekaupungin-galleriavalikoima-taydentyy-kirjaston-nayttelytilalla.html

Kaksi SAMKin alumnia on valittu Satakunnan Kansan vakituisiksi toimittajiksi. Mikko Elon ja Annika Kangasmaan tavoitteena on avartaa ihmisten maailmankuvaa ja tuoda värisävyjä mustavalkoiseen ajatteluun. 📰 @SatakunnanKansa #alumni #katsetulevaisuuteen
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009344648.html