Etsi

KOLUMNI: Ontuuko kivijalkakaupan digijalka?

Verkkojätit painavat hintoja, muuttoliike suuntaa kasvukeskuksiin, kuluttajat käyttävät enemmän ja enemmän aikaa verkossa, tekoäly vie tuhkatkin pesästä… Ovatko tuttuja murheita? Et ole ainoa. Kivijalkayrittäjät ovat painineet näiden haasteiden kanssa jo jonkin aikaa. Onko mitään tehtävissä?

12.4.2019 | Teksti: Mikko Lehtonen | Kuva: Jatta Lehtonen

Mikko Lehtonen SAMK
Mikko Lehtonen - jos asia kiinnostaa, ota yhteyttä Mikkoon! If intested in developing business, contact Mr. Mikko Lehtonen.

Suurin osa kaupankäynnistä tehdään edelleen kivijalassa. Erikois- ja käyttötavarakaupassa verkkokaupan osuudeksi arvioidaan noin 20 prosenttia. Se on kuitenkin iso määrä ja jatkuvassa kasvussa.

Kuntouta digijalkasi.

Tuotteita halutaan edelleen hypistellä ja kokeilla liikkeissä. Ihmiset etsivät kuitenkin koko ajan enemmän tietoa ostopäätösten tueksi verkosta. Jo ennen kauppaasi saapumista asiakas on hakenut ja käsitellyt informaatiota yleensä tarjonnastasi sekä nykyään myös esimerkiksi yrityksesi arvoista. Tietoa ei haeta pelkästään yrityksen kotisivuilta, vaan esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ja keskustelupalstojen syövereistä.

On ensiarvoisen tärkeää laittaa perusdigiasiat kuntoon. Tutki oman Google-näkyvyytesi tila ja paranna sitä. Paljon pystyy tekemään myös maksutta.

Ota ainakin yksi sosiaalisen median kanava yrityksesi käyttöön. Tutki, mitä kanavia asiakkaasi käyttävät! Tutustu ja opi myös muiden alan toimijoiden somekäyttäytymisestä. Tarkastele, mitä yrityksestäsi somessa ja keskustelupalstoilla puhutaan. Muuta toimintaasi tarvittaessa.

Harkitse verkkokaupan perustamista. Se on nykyään mahdollista tehdä erittäin kustannustehokkaasti.

Viesti viihdyttävästi.

Vaikka välillä tuntuu, että huumorinkukkaa on vaikea viljellä, on se tutkitusti tehokasta markkinointia. Pyri viestimään asiakkaillesi raikkaasti ja pienellä pilkkeellä silmäkulmassa. Kaipaamme kaikki pientä kevennystä arkeemme. Miksei sellainen kokemus voisi tulla oman kauppiaan suunnalta?

Jos tarvitset apua markkinoinnin, digimaailman tai muun liiketoiminnan kehittämiseen, ole rohkeasti yhteydessä. Aluevaikuttaminen ja yritysyhteistyö on yksi Satakunnan ammattikorkeakoulun päätehtävistä.

Katso lisää: https://kivijalkakuntoon.samk.fi/

Mikko Lehtonen SAMK

Mikko Lehtonen

Kirjoittaja on SAMKin aluevaikuttaja, joka työskentelee yrityksiä kehittävissä kansallisissa ja kansainvälisissä projekteissa.

 

12.4.2019 | Teksti: Mikko Lehtonen | Kuva: Jatta Lehtonen

Lisää aiheesta

Kivijalka Mielikuvitusmaa yrittajat
| Liiketoiminta

Persoonaa peliin – kivijalka kuntoon

Aika on kivijalkakaupalle haastava. Isot kauppakeskukset ja verkkokauppa vievät asiakkaita. Vaikka moni edelleen haluaa tehdä ostoksensa kivijalkakaupoissa, ovi ei käy tarpeeksi. Mikä eteen: lappu luukulle vai uusia tuulia?
| Liiketoiminta

Liiketalouden koulutus painottaa joustavuutta ja panostaa digitalisaatioon

Liiketalouden koulutuksesta vastaava tiimi ottaa siirtymisen uudelle kampukselle haasteena uudistaa myös opetusta. Opintojaksoja toteutetaan entistä joustavammin lukuvuoden aikana, ja digitalisaatiota edistetään mm. uudella taloushallinnon ohjelmistolla.

Uusimmat

Jari Iisakkala pyöräilee usein töihin.
| Liiketoiminta

Jari Iisakkala luotsaa palveluliiketoiminnan osaamisaluetta

Jari Iisakkala aloitti palveluliiketoiminnan osaamisalueen johtajana huhtikuun alussa. Iisakkala on innoissaan uudesta pestistään ja iloinen siitä, että SAMKin arvostus alueella on kasvanut selvästi viime vuosina.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA