Opinnäytetyö: Aistitiedon käsittelyn vaikeudet haastavat myös yläkouluikäisiä

Yläkouluikäiset nuoret, joilla on vaikeuksia aistitiedon käsittelyssä, kohtaavat usein haasteita arjessa ja koulunkäynnissä. Vastavalmistuneessa opinnäytetyössä tuodaan esiin, miten vaikeudet vaikuttavat nuorten hyvinvointiin ja oppimiseen sekä tarjotaan keinoja aistikuormituksen vähentämiseen.

Piirroskuva neljästä nuoresta, kolme hymyilee, yksi on apea.

Sosiaalialan tutkinto-ohjelmasta valmistuvan Lotta Wingstömin opinnäytetyössä tarkastellaan, miten aistitiedon käsittelyn vaikeudet ilmenevät yläkouluikäisten arjessa. Työssä kuvataan, kuinka vaikeudet voivat näkyä esimerkiksi keskittymisvaikeuksina, kuormittumisena tai koulupoissaoloina. Aistikuormitus ei ole vain erityisoppilaiden asia, vaan se voi koskettaa ketä tahansa yläkoulun nuorta. Monien nuorten oireita ei tunnisteta, jolloin haasteet jäävät helposti huomaamatta. Opinnäytetyössä yhdistyvät teoriatieto ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käytännön kokemukset. Tulokset osoittavat, että yläkoulu voi olla monelle nuorelle hyvin kuormittava ympäristö. Muutoksen avaimena on ymmärryksen lisääminen: Kun aistikuormitus tunnistetaan paremmin, voidaan yläkoulun arkea kehittää oikeaan suuntaan.

Pienillä teoilla isoja vaikutuksia yläkoulun arjessa

Opinnäytetyössä hyödynnettiin ryhmähaastatteluja, joissa koottiin nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia ja havaintoja. Menetelmä mahdollisti käytännönläheisten näkökulmien esiin tuomisen ja kehittämisehdotusten muotoilun yläkoulun arjen tarpeisiin. Työssä nostetaan esiin myös käytännön kehittämisehdotuksia, joilla yläkouluympäristöä voidaan tehdä aistiystävällisemmäksi. Näihin kuuluvat muun muassa erilaiset kouluympäristön aistiesteettömyyttä tukevat ratkaisut, yksilölliset tukitoimet ja opettajien tietoisuuden lisääminen aiheesta. Esimerkiksi valaistuksen säätäminen, keskittymistä tukevat apuvälineet ja rauhoittumismahdollisuuksien tarjoaminen ovat pieniä, mutta merkittäviä keinoja vähentää aistikuormitusta. Opinnäytetyö toimii hyvänä johdatuksena aistisäätelyn moninaisuuteen ja tarjoaa keinoja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Pienilläkin muutoksilla voidaan tehdä jo paljon.

Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä yläkouluikäisten hyvinvointi ja jaksaminen puhuttavat laajasti. Some, jatkuva ärsyketulva ja murrosiän kuormitus luovat tilanteen, jossa aistikuormitus voi helposti jäädä huomaamatta, mutta sillä voi olla suuri vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja arjessa pärjäämiseen.

Jaa tämä sivu

YAMK-opinnäytetyö: Digitalisaatio tukemassa ydinturvallisuutta – uusi työkalu vuoropäällikön avuksi Olkiluodossa

Olkiluodossa, vuoden 2025 aikana, toteutettu YAMK-opinnäytetyö toi esiin, miten digitaalinen ratkaisu voi tukea vuoropäällikön työtä turvallisuuskriittisessä ympäristössä.

Kuvassa kolme matkailun opiskelijaa Porin kampuksella.

Polkuopintohaku käynnistyy maanantaina – Tarjolla joustava reitti tutkinto-opiskelijaksi

SAMKin polkuopintohaku käynnistyy maanantaina 1.12.2025. Polkuopinnot muodostavat joustavan väylän kohti AMK- tai YAMK-tutkintoa ja tarjoavat mahdollisuuden aloittaa korkeakouluopinnot ilman valintakoetta.

Yellow chrysanthemums.

SAMKista valmistui lokakuussa yhteensä 60 opiskelijaa

SAMKista valmistui lokakuussa yhteensä 60 opiskelijaa. Valmistuneista yhdeksän suoritti YAMK-tutkinnon. SAMK onnittelee kaikkia valmistuneita.