Onko ympäristösi aisteille kuormittava vai miellyttävä – mitä aistiesteettömyyden hyväksi voi tehdä?

Avoimet oppimisympäristöt, avokonttorit sekä suuret päiväkotiryhmät ovat olleet paljon otsikoissa. Arkemme on täynnä aisteja kuormittavia ympäristöjä – hälyä, visuaalisia elementtejä ja monenlaisia medioita. Aivomme tarvitsevat myös muuta – rauhaa ja palautumista. SAMK julkaisi aiheesta kattavan Aistiesteettömät asumisratkaisut -julkaisun.

Kuvakollaasi aistiesteettömistä asumisratkaisuista, joita kirjassa käsitelty.
Satakunnan ammattikorkeakoulu on yhteistyössä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen kanssa tehnyt aistiesteettömiä muutostöitä mm. tavallisen perheen kotiin (talo Haltiatar), autististen ryhmäkotiin (Satasairaalan ryhmäkoti Aukusti), muistisairaiden tehostetun palveluasumisen yksikköön (Attendo Kuparikaari) sekä muistisairaan asukkaan asumista simuloivaan mallitilaan (Kaikkien Koti).
Satakunnan ammattikorkeakoulu on yhteistyössä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen kanssa tehnyt aistiesteettömiä muutostöitä mm. tavallisen perheen kotiin (talo Haltiatar), autististen ryhmäkotiin (Satasairaalan ryhmäkoti Aukusti), muistisairaiden tehostetun palveluasumisen yksikköön (Attendo Kuparikaari) sekä muistisairaan asukkaan asumista simuloivaan mallitilaan (Kaikkien Koti).

Emme vielä tarkalleen tiedä, miten jatkuva stressi vaikuttaa aivoihin. Sen kuitenkin tiedämme, että aivojen ylikuormittuminen on yhteydessä muun muassa ei-toivottuun käytökseen ja kognitiivisten suoritusten heikkenemiseen. Onneksi vastapainoksi voidaan tarjota palauttavia ympäristöjä ja aistiesteettömiä ratkaisuja. Nyt aiheesta on tutkimustietoa kootusti saatavilla, ja aiheesta on julkaistu kattava teos Aistiesteettömät asumisratkaisut. Teos on luettavissa verkossa.

Aistiesteetön ympäristö on aisteille miellyttävä ja harmoninen kokonaisuus, joka mahdollistaa palautumisen ja rentoutumisen. Aistiesteettömässä suunnittelussa tavoitteena on karsia tiloista negatiivista kuormitusta tuottavia aistiärsykkeitä ja tuoda tilalle aisteille miellyttäviä elementtejä – auttaen näin ihmistä saamaan oman potentiaalinsa käyttöön.

Aistiesteettömyys on kaikkien ikäryhmien asiaa

Aistiesteettömyys on kaikkien ikäryhmien asiaa. On kuitenkin selvää, että terve aikuinen sietää aistikuormitusta huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi lapsi, ikäihminen tai erityistä tukea tarvitseva. Aikuisilla on yleensä aistien osalta ”paksumpi nahka” ja he kykenevät tehokkaammin poissulkemaan mielestään epätarkoituksenmukaisia aistiärsykkeitä ja toimimaan silti keskittyneesti ja pitkäjänteisesti.

Lapsilla, vanhuksilla ja erityisryhmillä tilanne on erilainen ja aistiystävälliset ympäristöt ovat heille ensiarvoisen tärkeitä – ja vastuu näiden ympäristöjen aistiesteettömyyden kehittämisestä on meillä muilla.

Lisätietoja:

Hanna Hannukainen, erityiskasvatuksen lehtori, Satakunnan ammattikorkeakoulu, hanna.hannukainen@samk.fi, p. 044 710 3109

SAMK TWITTERISSÄ

Jaa tämä sivu

Lavalla kolme juontajaa ja etualalla juhlaan osallistujat istuvat.

Fysioterapian koulutus juhli 70-vuotista taivaltaan – Katso kuvagalleria

SAMKin Fysioterapian koulutus juhlii tänä vuonna 70 vuoden virstanpylvästä. Koulutus järjesti tämän kunniaksi juhlaseminaarin. Katso kuvakooste juhlista.

Osaamisaluejohtajat Tiina Savola, Riitta Tempakka, Jari Iisakkala ja Heikki Haaparanta sekä opetuksen vararehtori Timo Mattila (keskellä) ovat tyytyväisiä uudistukseen.

SAMK Master School – YAMK-opinnot yhtenä joustavana kokonaisuutena

Uusi SAMK Master School kokoaa yhteen suomenkieliset YAMK-tutkinto-ohjelmat ja tarjoaa opiskelijoille joustavan tavan kehittää osaamistaan. Master School tukee opiskelijoiden ammatillista kasvua ja antaa valmiuksia muuttuvan työelämän tarpeisiin.

Uuden koulutuksen suunnittelussa mukana olleet Leena Nolvi ja Jussi Törmälä ovat tyytyväisiä suunnittelutyöhön.

Kaksi kieltä, yksi ryhmä: Näin konetekniikan opinnot uudistuvat

Konetekniikan opiskelijat opiskelevat jatkossa yhdessä englanninkielisen Mechanical Engineering -tutkinto-ohjelman kanssa. Opetuskieli on pääsääntöisesti englanti. Englanniksi toteutettava opetus rikastaa kulttuurien välistä vuorovaikutusta, vahvistaa kielitaitoa ja avaa ovia työelämään – Suomessa ja kansainvälisesti.