Aurora Botnian matkaa voi nyt simuloida

Aurora Botnia, joka on rakenteilla Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla, on saanut oman simulaattorin. Tämä hanke on yhteistyö RMC:n, Wasalinen ja SAMKin välillä.

Komentosilta ja merta/Bridge and sea

Simulaattorilla voidaan ajaa Vaasan satamaan ihan samalla tavalla, kun sinne tullaan ajamaan todellisella laivalla, Aurora Botnialla.

– Tällä simulaattorilla voidaan tehdä koulutusta ja hätätilanneharjoituksia. Myös esimerkiksi propulsion käyttöä voidaan harjoitella, kertoo myyntijohtaja Håkan Enlund telakalta.

– Puolet luotsiajoista voidaan myös tehdä tällä simulaattorilla. Näillä harjoituksilla parannamme turvallisuutta laivalla, kertoo Johannes Sjöholm, Aurora Botnian tuleva kapteeni.

Rauman merenkulkualan koulutus ja telakka ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo 1990-luvulta lähtien. Aurora Botnia toimii myös SAMKin vetämissä hankkeissa, LaivaDigiLab (laivarakennusprosessin turvallisen testausalustan kehittäminen digitaalisiin järjestelmiin) ja AlusAkku (alusten akustojen ja niissä kuljetettavien sähköautojen turvallisuus) referenssialuksena.

Aurora Botnia, joka tulee valmistumaan tänä keväänä ja tulee ajamaan Vaasa-Uumaja reittiä, tulee olemaan maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta.

 

Johannes Sjöholm, Wasaline, puh: 040 503 5007,
johannes.sjoholm@wasaline.com

Jaa tämä sivu

Kuvassa SAMKin promoottoriopiskelijoita

OpenSAMK toi kampukselle kuhinaa

OpenSAMK eli SAMKin avoimien ovien päivä järjestettiin tuttuun tapaan Agora-salissa. Kävijöillä oli mahdollisuus tutustua koulutustarjontaan, osallistua erilaisiin aktiviteetteihin ja keskustella SAMKin opiskelijoiden sekä opettajien kanssa koulutusaloista ja opiskelusta yleisesti.

Sopimus allekirjoitettiin Rauman Meriverkostopäivän yhteydessä. Kuvassa Heikki Haaparanta, Tanja Vaitiniemi ja Sami Sohlberg.

RMC ja SAMK vahvistavat yhteistyötään merenkulun ja merilogistiikan koulutuksessa ja tutkimuksessa

Rauma Marine Constructions (RMC) ja SAMK ovat allekirjoittaneet kumppanuussopimuksen, joka syventää yhteistyötä merenkulun ja merilogistiikan koulutuksen sekä tutkimuksen alueilla.

12 ammattikorkeakoulua: Suomi tarvitsee työelämäsuuntautuneen ammatillisen tohtoritutkinnon

12 ammattikorkeakoulun muodostama ryhmä ehdottaa ammatillisen tohtorikoulutuksen pilotoimista seuraavalla hallituskaudella. Ehdotuksen taustalla on huoli Suomen kilpailukyvyn rapautumisesta, innovaatiokyvykkyyden heikentymisestä sekä jäämisestä takamatkalle eurooppalaisesta kehityksestä.