Opinnäytetyö: Menetelmäpakista tukea työntekijälle ja apua asiakkaalle

Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaalialan ylemmän AMK- koulutusohjelman opiskelija Eeva-Maria Silvan on kehittänyt menetelmäpakin Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluissa tehtävän asiakastyön tueksi.

Menetelmäpakin välineitä vanhan ajan työkalupakissa

Menetelmäpakin välineitä vanhan ajan työkalupakissaSatakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluihin ohjautuvat asiakkaat hyvin erilaisin avun ja tuen tarpein.

Palveluihin ohjautuvilla asiakkailla löytyy avun ja tuen tarvetta eri toimintakyvyn osa-alueilla kuten oppimisessa, kommunikoinnissa, muistissa ja toiminnanohjauksessa. Eri menetelmien ja välineiden käyttö on edellytys, jotta asiakas tulee autetuksi ja hänen pärjäävyyttään hänen omassa arjessaan saadaan parannettua.

Satakunnan sairaanhoitopiirissä on vuosia koulutettu työntekijöitä eri asiakastyössä vaadittavien menetelmien ja välineiden käyttöön. Tieto menetelmistä ja niiden osaajista on ollut pirstaleisesti koottua.

Menetelmäpakki TUKEVA kokoaa yhteen sosiaalipalveluissa asiakastyössä käytettävät menetelmät ja välineet sekä esittelee niiden osaajat.

Kehittämistyön tavoitteena oli koota asiakastyössä käytössä olevat menetelmät ja välineet, nostaa esille menetelmien ja välineiden osaajat, esittää ja jalkauttaa konsultaatio työmenetelmänä työntekijöiden osaamisen vahvistamiseksi toimintakykyä tukevissa menetelmissä ja välineissä.

Menetelmäpakki kehitettiin yhdessä sosiaalipalveluiden henkilöstön kanssa. Yhteistyötä tehtiin eri toimijoiden kanssa, jotta esille saatiin asiakastyössä käytettävät menetelmät ja välineet ja osaajat. Osaajat osallistuivat menetelmäpakin sisällön rakentamiseen tuottamalla hallitsemiensa menetelmien kuvauksia.

Keskiössä asiakkaan avun ja tuen tarpeet

Kehittämistyön tuloksena syntyneen menetelmäpakin perustan luo kokonaisvaltainen ihmiskäsitys ja toimintakyvyn näkeminen osa-alueiden mukaisesti.

Ihmisessä tunnistetaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja kulttuurinen puoli ja hänessä nähdään fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia edellytyksiä, joita hän tarvitsee arjessa selviytymisessä. Menetelmäpakki pyrkii sisällöllään vastaamaan kaikkien sosiaalipalveluissa olevien asiakkaiden avun ja tuen tarpeisiin riippumatta avun ja tuen tarpeen lääketietteellisistä lähtökohdista.

Konsultaatiolla osaamista työntekijöille

Tunnistamalla asiakkaan avun ja tuen tarve voidaan häntä tukea ottamalla käyttöön hänen tarpeisiinsa tukea antava menetelmä.

Menetelmästä työntekijä saa tietoa tutustumalla TUKEVA-menetelmäpakkiin, joka on verkkoympäristöön sovitettu kansio. Menetelmän kuvauksen yhteydestä työntekijä löytää osaajan yhteystiedot, ja häneen yhteyttä ottamalla saa ohjausta menetelmän käyttöönotossa. Osaajan konsultaation myötä työntekijän oma osaaminen vahvistuu, kun hän tutustuu uuteen menetelmään.

Opinnäytetyö luettavissa Theseuksessa: Toimintakyvyn tietopakki Tukeva. Menetelmäpakki Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluissa tehtävän asiakastyön tueksi.

Lisätiedot:
Eeva-Maria Silvan
044 707 4075
eeva-maria.silvan@satasairaala.fi

Jaa tämä sivu

Jari Multisilta (vas.), Marjo Kaartinen ja Lauri Inna allekirjoittivat aiesopimuksen.

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK käynnistävät avaruusteknologiayhteistyön

Porin kaupunki, Turun yliopisto ja SAMK allekirjoittivat perjantaina aiesopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää Satakunnassa avaruusteknologiaa hyödyntävää koulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa. Yhteistyön nimeksi tulee PoriSat.

Pia Lamminen (vas.) ja Anu-Mari Elohaka pitävät polkuopintoja hyvänä väylänä hakeutua tutkinto-opiskelijaksi.

Polkuopinnot – vaihtoehtoinen reitti tutkinto-opiskelijaksi

Polkuopinnot ovat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja, joiden ideana on päästä tutkinto-opiskelijaksi tietyn opintokokonaisuuden suorittamisen jälkeen.

Neea Setälä halusi jatkaa merkonomiopintojen jälkeen tradenomiksi kotikaupungissaan Porissa.

Neea Setälän matka merkonomista tradenomiksi

Neea Setälä on ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Neean polku alkoi peruskoulun yhdeksännellä luokalla, kun piti ajatella jatko-opintoja. Hänellä oli kaksi vaihtoehtoa, joko jatkaa lukioon tai suunnata ammatillisten opintojen suuntaan. Hän valitsi merkonomiopinnot.