Merikapteeniopiskelija Ina Sohn-Rajamäki mukana Intelligence Hunt Cup -kilpailun finaalissa

Englanninkielisessä Sea Captain -koulutuksessa opiskelevalla Ina Sohn-Rajamäellä on syytä hymyyn. Hän osallistui eri maista kootun opiskelijajoukkueen kanssa merenkulun ja logistiikan kansainväliseen kilpailuun ja pääsi jatkoon. Loppukilpailu pidetään toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Ina Sohn-Rajamäki laivan kannella

Ina Sohn-Rajamäki on tällä hetkellä Finnlinesin ro-ro-aluksella Finnsealla työharjoittelussa.

Sohn-Rajamäelle merenkulun ala on tullut verenperintönä. Hänen isänsä työskenteli meriteollisuuden parissa koko työuransa. Isän suvulla on ollut laivanvarustamoja. Myös veli on ollut nuorena laivalla konehuoneessa töissä.

– Merenkulku on tavalla tai toisella ”sukuvika”. Olen purjehtinut koko ikäni ja käytännössä kasvanut merenkulun ja logistiikan parissa.

– Olen näin aikuisella iällä alanvaihtaja ja opiskelen itselleni kolmatta ammattia. Elämäntilanteeni oli nyt vihdoinkin sellainen, että se mahdollisti pitkäaikaisen haaveeni. Parasta oli, että onnistuin saamaan ensimmäisellä hakukerrallani opiskelupaikan SAMKista.

Sohn-Rajamäen mielestä opinnot ovat olleet monipuoliset. Koronapandemia on kuitenkin tuonut haastetta päästä harjoitteluihin.

– Laivaharjoitteluissa on saanut oppia monesta asiasta syvemmin. Harjoittelut ovat todella tärkeä osa opiskelua. Tekemällä oppii.

Mahdollisuus verkostoitua kansainvälisten opiskelijoiden kanssa

Merenkulun opiskelijat saivat viime vuoden puolella tiedon, että he voisivat hakea SeaFocus Internationalin järjestämään Intelligence Hunt Cup -kilpailuun. Sohn-Rajamäellä ei ollut varsinaista aikaisempaa työkokemusta merenkulun parista, joten hän koki kilpailun olevan mainio mahdollisuus oppia lisää merenkulun alasta.

– Vaikka olen vasta toisen vuoden opiskelija, ajattelin, että omalla pitkällä muun alan työurallani olisi varmasti apua näissä kilpailutehtävissä. Vielä tärkeämpänä pidin mahdollisuutta verkostoitua muiden opiskelijoiden kanssa ympäri maailmaa.

Kilpailun ideana on juuri verkostoituminen, ideoiminen, alasta syvemmin oppiminen ja omien taitojen kehittäminen kansainvälisessä projektissa.

– Suosittelen tätä lämpimästi muillekin. Toki tällainen kilpailu vaatii myös aikaa ja tahtoa toimia kansainvälisessä ryhmässä englanniksi. Halua ymmärtää eri kansalaisuuksien tapoja toimia projektityössä sekä tehdä projekti kokonaisuudessaan verkossa. Normaalisti kilpailijat tapaisivat myös kasvotusten kilpailun aikana.

”Jalkamatkustajille” monipuolisia palveluita

Sohn-Rajamäen kilpailutehtävässä on takana poikkeuksellisesti kaksi yritystä: Finnlines ja Naantalin satama. Finnlines on tilannut kaksi uutta rahtimatkustajalaivaa Naantali-Långnäs-Kapellskär-liikenteeseen. On tarkoitus, että vuonna 2023 näillä laivoilla voi myös matkustaa ilman ajoneuvoa.

– Tehtävänämme on ollut suunnitella kuinka nämä ”jalkamatkustajat” tulisivat Naantalin satamaan julkisilla kulkuneuvoilla, minne he voisivat pysäköidä omat ajoneuvonsa Naantalin satamassa ja minkälaiset terminaalitilat heillä olisi jatkossa käytettävissä. Tehtävänä oli myös kehittää sähköiset palvelut check-in-prosessiin ja matkustajien siirtymiseen alukselle. Mielenkiinnolla jään seuraamaan, kuinka paljon tuotoksemme ideoista oikeasti tulee toteutumaan.

Kokemus on ollut Sohn-Rajamäelle opettavainen. Välillä ryhmässä on ollut haasteita, kun on käyty läpi, kuinka eri ihmiset toimivat eri tilanteissa.

– Ihmisillä on erilaisia intressejä ja tapoja matkustamiseen Pohjoismaissa kuin esim. Marokossa, Ukrainassa tai Venäjällä. Itse olen joutunut joitakin perusasioita käymään läpi ryhmällemme, esimerkiksi kuinka Suomessa asiat oikeasti toimivat ja miten meidän ilmastomme neljä eri vuodenaikaa vaikuttavat satamatoimintoihin.

– Toki kilpailu on vienyt aikaakin. Varsinkin nyt kun olen laivalla ja netti ei toimi täysin samalla tavalla kuin maissa, niin kommunikoinnissa on ollut haasteita. Hyvässä tiimissä on kuitenkin ollut mukava ideoida ja toteuttaa projektiamme.

Lue lisää englanninkielisestä Sea Captain -koulutuksesta Ina Sohn-Rajamäki laivan konehuoneessa

Intelligence Hunt Cup -kilpailu

Kilpailun osallistujat ovat merenkulun tai logistiikan alan korkeakouluopiskelijoita Euroopasta ja Venäjältä. Kilpailuun valikoitui tänä vuonna hyvin kansainvälinen opiskelijakunta, opiskelijoita on kahdestakymmenestäseitsemästä eri maasta.

Ina Sohn-Rajamäki on tänä vuonna ainoa mukana oleva opiskelija SAMKista. Hänen joukkueensa muut jäsenet ovat Venäjältä, Intiasta, Marokosta ja kaksi henkilöä Ukrainasta. Joukkueen kilpailutehtävä on Smooth On-Boarding via Optimised Port Facilities – Successful Customer Experience in the New Building Vessel 2023.

Finaali piti alun perin olla Münchenissä logistiikka-alan messuilla. Nyt tapahtumat on siirretty verkkoon koronapandemiaan liittyvien matkustusrajoitusten takia.

Lue lisää kilpailusta.

 

Jaa tämä sivu

Etualalla robotti, taustalla tutkijoita.

Vaasan yliopiston Robotics-maisteriohjelma käynnistyy syksyllä Porissa yhteistyössä SAMKin kanssa

Vaasan yliopiston Robotics-maisteriohjelma käynnistyy Porissa syksyllä 2024. SAMKin kanssa yhteistyössä toteutettavaan maisterikoulutukseen voi hakea 2.– 15.5.2024. Sopimus energia-alan robotiikkasovelluksiin liittyvän professuurin perustamiseksi ja maisteriohjelman käynnistämiseksi allekirjoitettiin vuonna 2022.

Joonas Rakkolainen esittelee käsissään kehittämäänsä tuotetta Atlas Care.

Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen kehitti innovatiivisen apuvälineen niskajumiin

SAMKin Vuoden Yrityskiihdyttämöyrittäjä Joonas Rakkolainen on kehittänyt yritystoiminnassaan apuvälineen, jolla hän hoiti aluksi omaa migreeniään.

Elina Jalonen seisoo tiiliseinän vieressä

SAMKista sairaanhoitajaksi Sydänsairaalaan

Elina Jalonen valmistui viime vuonna sairaanhoitajaksi SAMKista. Valmistuttuaan ylioppilaaksi Rauman Lyseon lukiosta oli sairaanhoitajaksi opiskelu varma valinta, mutta paikkakunta opiskeluille oli vielä epäselvä.