Merenkulkualan korkean tason tapaaminen Raumalla

Raumalla järjestetään korkean tason merenkulkualan tapaaminen lokakuun lopussa, kun Euroopan komission alainen asiantuntijaryhmä kokoontuu SAMKin Rauman-kampuksella.

23.10.2019 | Teksti: SAMK Viestintä | Kuva: Pekka Lehmuskallio

 

SAMK-kampus Rauma Merimäki veden takana

Raumalla saman pöydän äärellä ovat unionimaiden meriturvallisuuden johtavat asiantuntijat – koolla on EU komission meriliikenteen digitaalisten palvelujen ja järjestelmien korkean tason ohjausryhmän sisällä toimiva merenkulun automaation (MASS) työryhmä. MASS on lyhennys sanoista maritime autonomous surface ships, ja työryhmä valmistelee ohjeistusta turvalliseen ja ympäristöystävälliseen merenkulun automaation testaukseen.

Ohjeistusta turvalliseen ja ympäristöystävälliseen merenkulun automaation testaukseen

Ohjeistuksen on tarkoitus olla linjassa kansainvälisen merenkulun organisaation IMO:n turvallisuuskomiteassa kesäkuussa laaditun väliaikaisen kokeiluohjeistuksen kanssa. EU-ohjeistuksen painopiste on alusliikennepalveluissa (VTS), riskien hallinnassa ja Euroopan merenkulun turvallisuusviraston (EMSA) palveluissa. Työryhmä arvioi kehittämistarpeita liittyen merenkulun automaatioon, esimerkiksi EU-lainsäädäntöön.

Rauman kokouksen yhteydessä 28. – 29.10.2019 liikenne- ja viestintäministeriö esittelee merenkulun automaation strategian valmistelua Suomessa. SAMK esittelee alan koulutusta sekä simulaattorikeskustaan, ja tilaisuudessa puhuu muun muassa SAMKin uusi Senior Fellow, merenkulkuneuvos Markku Mylly.

Kokous on yksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tapahtumista Suomessa. Sen järjestävät Euroopan komissio sekä liikenne- ja viestintävirasto. Linkki tapahtumaselosteeseen. MASS-asiantuntijaryhmän suomalaiset jäsenet ovat viestintäneuvos Anne Miettinen liikenne- ja viestintäministeriöstä ja johtaja Matti Aaltonen Liikenne- ja viestintävirastosta.

Lisää aiheesta

Sauli Ahvenjärvi
| Merenkulku

Autonomiset alukset tulevat, mutta koulutettuja merenkulkijoita tarvitaan yhä

– Ihan täysin miehittämätön laiva on vielä kaukana, sanoo SAMKin Sauli Ahvenjärvi. Mitään ei tapahdu kovin nopeasti, sillä merenkulkuala on kansainvälisesti vahvasti säännelty. Iso asia ovat vastuukysymykset: jos laivassa ei ole päällikköä, kuka vastaa – ohjelmistovalmistaja vai varustamo?

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA

Nella-Riina Tuominen opiskelee sairaanhoitajaksi. Opintoja on nyt takana vuosi. Alan valintaan vaikutti aikaisempi lähihoitajan koulutus, joka sai hänet innostumaan sairaanhoitajan opinnoista ammattikorkeakoulussa. #sairaanhoitaja #katsetulevaisuuteen
https://www.samk.fi/uutiset/lahihoitajan-koulutus-sai-innostumaan-jatkaa-sairaanhoitajaksi/

Happy Pride!🏳️‍🌈
SAMKin kampuksilla liputetaan tänäkin vuonna sateenkaarilippuja kansallisella Pride-viikolla. 🏳️‍🌈

Osaaja-opinnäytetyökilpailussa palkittu Tytti Niemi pohtii Alumniblogissa suorittamiaan tuotantotalouden ja -tekniikan opintoja ja erityisesti niihin liittyvää opinnäytetyöprosessia. #opinnäytetyö #amk #insinööri #katsetulevaisuuteen
https://alumniblogi.samk.fi/2022/06/27/uusi-suunta-opinnaytetyoni-tarina/

SAMKissa on tehty pitkäjänteisesti liikuntapaikkojen esteettömyys- ja saavutettavuustyötä, joka mahdollistaa yhdenvertaisen liikunnan harrastamisen.
https://www.samk.fi/uutiset/samkissa-tehdaan-pitkajanteista-liikuntapaikkojen-esteettomyys-ja-saavutettavuustyota/

Geronomiopiskelija Pia Leppäniemi kertoo Samkarit-blogissa mielenkiintoisesta opinto- ja urapolustaan vanhustyön parissa. Hän on työskennellyt Hollannissa lähihoitajana ennen opintoja, ja kertoo saaneensa geronomiopinnoista paljon uusia näkökulmia.
https://samkarit.samk.fi/2022/06/22/geronomiopinnoista-oppeja-vanhustyon-kehittamiseen-ja-ikaihmisten-hyvinvointiin/