Merenkulkualan korkean tason tapaaminen Raumalla

Raumalla järjestetään korkean tason merenkulkualan tapaaminen lokakuun lopussa, kun Euroopan komission alainen asiantuntijaryhmä kokoontuu SAMKin Rauman-kampuksella.

23.10.2019 | Teksti: SAMK Viestintä | Kuva: Pekka Lehmuskallio

 

SAMK-kampus Rauma Merimäki veden takana

Raumalla saman pöydän äärellä ovat unionimaiden meriturvallisuuden johtavat asiantuntijat – koolla on EU komission meriliikenteen digitaalisten palvelujen ja järjestelmien korkean tason ohjausryhmän sisällä toimiva merenkulun automaation (MASS) työryhmä. MASS on lyhennys sanoista maritime autonomous surface ships, ja työryhmä valmistelee ohjeistusta turvalliseen ja ympäristöystävälliseen merenkulun automaation testaukseen.

Ohjeistusta turvalliseen ja ympäristöystävälliseen merenkulun automaation testaukseen

Ohjeistuksen on tarkoitus olla linjassa kansainvälisen merenkulun organisaation IMO:n turvallisuuskomiteassa kesäkuussa laaditun väliaikaisen kokeiluohjeistuksen kanssa. EU-ohjeistuksen painopiste on alusliikennepalveluissa (VTS), riskien hallinnassa ja Euroopan merenkulun turvallisuusviraston (EMSA) palveluissa. Työryhmä arvioi kehittämistarpeita liittyen merenkulun automaatioon, esimerkiksi EU-lainsäädäntöön.

Rauman kokouksen yhteydessä 28. – 29.10.2019 liikenne- ja viestintäministeriö esittelee merenkulun automaation strategian valmistelua Suomessa. SAMK esittelee alan koulutusta sekä simulaattorikeskustaan, ja tilaisuudessa puhuu muun muassa SAMKin uusi Senior Fellow, merenkulkuneuvos Markku Mylly.

Kokous on yksi Suomen EU-puheenjohtajuuskauden tapahtumista Suomessa. Sen järjestävät Euroopan komissio sekä liikenne- ja viestintävirasto. Linkki tapahtumaselosteeseen. MASS-asiantuntijaryhmän suomalaiset jäsenet ovat viestintäneuvos Anne Miettinen liikenne- ja viestintäministeriöstä ja johtaja Matti Aaltonen Liikenne- ja viestintävirastosta.

Lisää aiheesta

Rihtniemen väylän väylämerkkejä
| Merenkulku

Älykkään merenkulun testilaboratorio ISTLAB kokoaa merenkulkijat ja heille operatiivista tietoa tuottavat tahot yhteen – ensimmäisenä testataan etäluotsausta älyväylällä

Intelligent Shipping Technology Test Laboratory (ISTLAB) -hankkeessa on tavoitteena luoda työskentely- ja testausalusta merenkulun innovaatioille, jotka liittyvät autonomisiin aluksiin, etäohjaukseen ja etämonitorointiin.
Sauli Ahvenjärvi
| Merenkulku

Autonomiset alukset tulevat, mutta koulutettuja merenkulkijoita tarvitaan yhä

– Ihan täysin miehittämätön laiva on vielä kaukana, sanoo SAMKin Sauli Ahvenjärvi. Mitään ei tapahdu kovin nopeasti, sillä merenkulkuala on kansainvälisesti vahvasti säännelty. Iso asia ovat vastuukysymykset: jos laivassa ei ole päällikköä, kuka vastaa – ohjelmistovalmistaja vai varustamo?

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA