Kansainväliset innovaattorit matkalla huipulle
Syksyllä 2020 Satakunnan ammattikorkeakoulun uudessa kansainvälisessä AI-koulutuksessa aloitti 55 opiskelijan ryhmä, joka koostuu 15:sta eri kansallisuudesta. Lähes puolet opiskelijoista tulee EU:n ulkopuolelta. Opiskelijoiden taustat ovat hyvin monipuoliset, on sekä suoraan koulunpenkiltä tulevia että alanvaihtajia. Naisten osuus on ilahduttavasti lähes 30 %, joka on selvästi suurempi perinteisiin insinöörilinjoihin verrattuna.

Saudi-Arabiassa ja Ranskassa asuneelle Oskar Forssellille englanninkielisen Artificial Intelligence -koulutusohjelman kansainvälisyys tuntuu kotoisalta. – Ensisijainen tavoitteeni on saada korkeampi tutkinto ja suorittaa tämä koulutus loppuun! Mitä enemmän olen lukenut julkaisuja, sitä enemmän huomaan, että tekoälyn sovelluskohteita löytyy lähes mistä vain, myös ilmailualalta, hän kertoo.
– Olemme erittäin tyytyväisiä, että myös naiset ovat löytäneet tämän koulutuksen. Ryhmässä on monta taitavaa naisopiskelijaa ja he ovat erittäin motivoituneita. Opinnot ovat tekoälyä soveltavaa, joten tässä ei vaadita vahvaa matemaattista taustaa. Alanvaihtajat näkyvät vahvasti tällä hetkellä, noin kymmenellä prosentilla aloittaneista on jo takanaan toinen ura, kertoo koulutusta suunnitellut tutkimusjohtaja Petteri Pulkkinen.
Ohjaamosta koulun penkille
Alanvaihtajien ryhmään kuuluu myös klaukkalalainen Oskar Forssell, joka haki SAMKin AI-koulutukseen syksyn lisähaussa tullessaan lomautetuksi päätyöstään Finnairin Euroopan liikenteen lentäjänä.
Tekoälystä hänellä ei ollut juurikaan tietoa ennen aloitusta, enemmän kiinnosti ohjelmointi.
– Korona pysäytti lentokoneet ja tilanne on niin epävarma, että tämä oli minulle plan b. Kävin kesällä Helsingin avoimessa yliopistossa ohjelmointikursseja ja sitten löysin tämän tekoälykoulutuksen. Tekoäly on aiheena mielenkiintoinen, mutta sitä oli vaikea hahmottaa, en ymmärtänyt miten sitä voisi hyödyntää. Pelkäsin ensin, että opinnot olisivat teoreettisia, mutta tämä on ollut hyvin käytännönläheistä, Forssell kehuu.
Syyslukukauden perusteella Forssell on tyytyväinen uuteen suuntaansa.
– Fiilikset ovat aivan mahtavat! Tämä on ollut todella mielekästä ja kivaa. Koronarajoitukset ja kauempana asuminen on hiukan vaikeuttanut osallistumista, mutta kaikki toimii etänä todella hyvin! Olen käynyt Porissa vasta viisi kertaa ja joka kerta yritän tutustua paremmin johonkin luokkatoveriin. Ryhmä on todella aktiivinen ja muita autetaan mielellään, Oskar kertoo mielissään.
– Opiskelut ovat loogista päättelykykyä vaativia, mutta huomaan, että asiat laajenevat kovaa vauhtia. Aihe on vaikea, mutta vielä tuntuu helpolta. Toiveeni olisi, että pystyisin valmistuttuani yhdistämään nykyisen ammattini tekoälyn soveltamiseen. Haluaisin luoda jotain uutta, maalailee Forssell.
Miksi tekoäly on juuri nyt niin suosittua ja koulutustarve lisääntynyt?
– Tekoälyn tarve on räjähtänyt käsiin. Laitteistot ja menetelmät ovat nyt sillä tasolla, että niillä voidaan tehdä bisnestä ja jatkossa vielä enemmän. Ohjelmistotyökalut ovat ilmaisia, kaikkien saatavilla kaupalliseen käyttöön ja ne ovat laadukkaita, ihan state-of-the-art työkaluja. Tekoälyn soveltaminen on nykyään suhteellisen helppoa, jos siihen vaadittava ymmärrys löytyy ja sovelluskohteita on rajattomasti, kertoo koulutusta suunnitellut erityisasiantuntija Jussi Bergman.
– Tätä voi verrata kännykän sisällöntuotannon kehittymiseen: ensin myytiin pikselikuvia, soittoääniä ja sitten tuli appeja. Nyt tulossa on tekoälystä appeja ja ohjelmistoja, mitä useat organisaatiot voivat myydä, eivät pelkästään suuret yhtiöt, selittää Pulkkinen.
Lue myös juttu: Ensimmäinen askel kohti uutta osaamiskeskittymää
Lisätietoja kansainvälisestä AI-koulutusohjelmasta:
Tutkimusjohtaja
Petteri Pulkkinen
p. 044 710 3296
petteri.pulkkinen@samk.fi
Erityisasiantuntija
Jussi Bergman
p. 045 1211 477
jussi.bergman@samk.fi
Lisää aiheesta
Uusimmat uutiset
SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA
www.samk.fi
Etäopiskelu laittoi Julian rakennus- ja yhdyskuntatekniikan opintoihin vauhtia.