Etsi

Creality Race – liiketalouden case-kilpailusta haettiin kokemusta ja finaalipaikka

Finaalipaikka heltisi ja saatiin rutkasti kokemusta – eli juuri sitä, mitä haettiinkin. Kaksi SAMKin kansainvälisen kaupan opiskelijajoukkuetta osallistui 25. –26.4.2019 Tampereella pidettyyn ensimmäiseen Creality Race 2019 -liiketalouden case-kilpailuun.

30.4.2019 | Teksti: Anne Sankari | Kuva: Anne Sankari ja Marina Wikman

CrealityRace2019 SAMK Joukkueet ja Opet
SAMKin joukkueet valmentajineen: Eturivissä Milka Vahtoranta, Tanja Heino, Laura Bakker ja Marina Wikman, takana Markus Pallas, Elmer Telenius, Peppi Wallinkoski, Pyry Tuuppa, Robin Wiberg ja Jarmo Romu.

Haastattelimme opiskelijoita ja heidän valmentajiaan jo ennen kisaa, mutta juttua ei voinut julkaista heti. Tuomaristo ei saanut tietää, mistä ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta kukin esiintyvä joukkue on.

SAMKin opiskelijajoukkueet treenasivat tammikuusta lähtien opettajiensa Milka Vahtorannan ja Marina Wikmanin ohjauksessa: On sovellettu teoriatietoa käytännön ongelmien ratkomisessa ja opeteltu väitteiden perustelua ja ammattimaista esittämistä englannin kielellä. Kisa valmentautumisineen tuotti tietysti opintopisteitä.

Creality Race 2019 on ensimmäinen korkeakoulun järjestämä valtakunnallinen business case -kilpailu Suomessa. Se järjestettiin ensimmäisellä kerralla kutsukilpailuna, johon osallistui yhdeksän neljän hengen joukkuetta.

Haetaan”tosi hyvää kokemusta” – voitto olisi bonus

SAMKista oli mukana kaksi joukkuetta kansainvälisen kaupan koulutusohjelmasta. Millaisissa tunnelmissa opiskelijat olivat kilpailua edeltävällä viikolla? Koutsit Vahtoranta ja Wikman nauroivat, että sparraus alkaa jo tulla opiskelijoilta korvista ulos. Tunnelmat olivat kuitenkin iloisen odottavat: opiskelijoidenkin mielestä kisaan valmistautuminen on yleissivistävää ja kasvattaa esiintymisvarmuutta.
– Ehkä oppii puhumaan sujuvammin muiden edessä ja hyödyntämään jo oppimaansa, arvioi Laura Bakker.

Toisen vuoden opiskelijat ovat opiskelleet ensimmäisen vuotensa suomeksi, ja nyt kohta vuoden englanniksi. Mikä tuntuu kisassa haastavimmalta?

– Englanninkieliset sanat, joita ei tule arkisin käytettyä, joudut miettimään niitä, sanoo Pyry Tuuppa.
Teemat on sellaisia, että ne periaatteessa tajuaa mutta ei silti osaa yhdistää siihen mitä on aiemmin kuullut. Haetaan ehkä helposti liian monimutkaisia ratkaisuja, toteavat Tanja Heino.

On opeteltu puhumaan aiheesta kuin aiheesta ja paikkaamaan, jos tiimikaveri ei muista jotain. Harjoitellessa on oppinut uutta myös eri ihmisistä – on kuulemma saatu myös nauraa.

Caset Fortumilta ja K-kauppiasliitolta

Tämä tiedettiin valmennusvaiheessa: Yritykset, joiden tapausta kisassa ratkottiin, olivat Fortum ja K-kauppiasliitto, teemoina kiertotalous ja vähittäiskauppa, ja ratkottavat “caset” uusia ja todellisia. Lisäksi kisassa oli vapaa pääsy nettiin toisin kuin esimerkiksi NIBS Case -kisassa, josta SAMKissa on vuosien kokemus.

Joukkueilla oli selvästi erilainen lähestymistapa kisan alla. Fixers lähti hakemaan voittoa “tottakai”, Pepe and the Boys kokemusta:
– Jos tulee voitto, se on pieni bonus.

Joku oli kuullut SAMKista valmistuneelta tutultaan, että tämäntyyppisiin juttuihin kannattaa osallistua, toinen on ollut tutor-opiskelijana, ja osallistuu lähes kaikkeen uuteen, mihin SAMK tarjoaa mahdollisuuden. Myös CV muistettiin.

– Oppii tekemään ryhmätöitä, saa itsevarmuutta ja kokemusta, ja kyllä tämä näyttää hyvältä ansioluettelossa, sanottiin sekä Fixers- että Peppi and the Boys -joukkueesta.

Maailmalla business case -kisat ovat suosittuja

Kisa oli kaksipäiväinen: Torstaina aamubrunssin jälkeen kaikki saivat aiheet, joita sai työstää viisi tuntia. Sitten pitikin olla esitys valmiina Place Matissa, 5 minuuttia puhetta niin, että kaikki joukkueesta puhuvat, ja vielä vartti aikaa  jyryn kysymyksille ja keskustelulle. Perjantaina oli vuorossa toinen case, ja esitys tällä kertaa power point -muodossa.

CrealityRace 2019 SAMK Joukkueet ByMarinaWikman

Kuva kilpailupaikalta, kuvaaja Marina Wikman.

Esitykset pisteytettiin, ja finalistit olivat tiedossa perjantaina kello 16. Finaalin kolme joukkuetta sai viilata vielä noin tunnin ajan esityksensä suullista osaa. Voittaja julkistettiin kello 19. Voittajajoukkue tuli Seinäjoen ammattikorkeakoulusta, kakkosjoukkue Tampereen yliopistosta ja meidän Peppi and the Boys -joukkueemme oli hienosti kolmas.

Business case -kilpailuista ovat suosittuja ja yritysmaailman arvostamia tapahtumia ympäri maailman. Pitkät perinteet tällä konseptilla on mm. USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Lue lisää.

SAMKissa on monen vuoden kokemus osallistumisesta NIBS-business kilpailuun – myös Raumalla on kerran järjestetty NIBS Case Competition.

Kilpailuun osallistuneet joukkueet:
Peppi and the Boys: Markus Pallas, Pyry Tuuppa, Peppi Wallinkoski ja Robin Wiberg
Fixers: Laura Bakker, Tanja Heino Jarmo Romu ja Elmer Telenius

Katso Creality Race 2019-sivut

Lisää aiheesta

Anssi Pajala ja Marina Wikman
| Opinnot ja opetus

NIBS-promoottorit Marina ja Anssi: ”Tämä on työn suola”

Marina Wikman ja Anssi Pajala vastaavat liiketalouden opiskelijoiden osaamiskilpailun NIBS Case Competitionin järjestämisestä SAMKissa. Siksi, että se on heistä haastavaa ja hauskaa. Keitä he ovat ja mikä heitä vetää kansainväliseen yhteistyöhön opiskelijoiden kanssa?
Opiskelijoiden haastattelu. Students' interview. In the front, from left to right Ian Charles, Thanh Duc Nguyen & Katri Koskinen.
| Liiketoiminta

Timantti, jonka löysin – NIBS-akkreditointi SAMKille

Koulutamme kansainvälisiä bisnesosaajia. Kansainvälisyys on vahvasti arkea – siitä SAMK sai virallisen tunnustuksen kansainvälisyysakkreditoinnissa. Erityistä kehua saimme vertaistutoroinnista ja opetussuunnitelmiin sisäänkirjoitetuista kansainvälistymisen mahdollisuuksista.

Uusimmat

Jari Iisakkala pyöräilee usein töihin.
| Liiketoiminta

Jari Iisakkala luotsaa palveluliiketoiminnan osaamisaluetta

Jari Iisakkala aloitti palveluliiketoiminnan osaamisalueen johtajana huhtikuun alussa. Iisakkala on innoissaan uudesta pestistään ja iloinen siitä, että SAMKin arvostus alueella on kasvanut selvästi viime vuosina.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA