SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisilta: Maakunta tarvitsee kansainvälistä osaamista

Satakunnan ammattikorkeakoulusta valmistuu vuosittain yli 1000 uutta osaajaa erilaisiin tehtäviin teollisuuteen, yrityksiin ja organisaatioihin. SAMK on strategiassa valinnut koulutusalat juuri maakunnan tarpeiden näkökulmasta.

SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisilta
SAMKin toimitusjohtaja, rehtori Jari Multisilta

Viime vuonna käynnistynyt elintarviketeollisuutta tukeva insinöörikoulutus on hyvä osoitus siitä, että reagoimme maakunnan koulutustarpeisiin.

Suomalaiset opiskelijat eivät riitä täyttämään sitä työvoimatarvetta, joka maakunnassa on. SAMK onkin kasvattanut aktiivisesti kansainvälisten opiskelijoiden määrää viime vuosina. SAMKissa opiskelee noin 7400 opiskelijaa, joista yli 1000 on kansainvälisiä opiskelijoita yli 100 eri maasta. Viime vuonna nuorkauppakamarit palkitsivatkin SAMKin Suomen parhaana kansainvälisenä julkisena työnantajana.

Ammattikorkeakouluopiskelijat tarvitsevat harjoittelupaikkoja ja kesätyöpaikkoja. Kansainväliset opiskelijat kokevat haasteeksi harjoittelupaikkojen ja kesätyöpaikkojen löytämisen. Syynä on usein opiskelijan suomen kielen taito. Opintoihin kyllä kuuluu suomen kielen opiskelua, mutta vieraan kielen oppiminen ottaa oman aikansa. Uskomme, että kieltä oppii myös tekemällä työtä sellaisessa ympäristössä, jossa kieltä kuulee ja tarvitaan. Haluammekin haastaa satakuntalaiset työpaikat tarjoamaan harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja myös ulkomaalaisille opiskelijoille. Maakunta tarvitsee myös ulkomailta tulevia nuoria, jotka haluavat opiskella ja tehdä työtä täällä.

SAMKista on nyt valmistunut yli 25 000 opiskelijaa ja tutkintoa. SAMKin merkitys alueen elinkeinoelämälle osaajien ja osaamisen tuottamisessa on keskeinen. Valmistuvien opiskelijoiden lisäksi tuotamme osaamista lukuisissa TKI-hankkeissa, joita tehdään yhteistyötä maakunnan yritysten kanssa. Silläkin tavalla tuomme maakuntaan elinvoimaa.

Työelämän muutokset, digitalisaatio, vastuullisuus ja vihreä siirtymä asettavat koko ajan uusia odotuksia sille, millaisia osaamisia ja valmiuksia työelämään valmistuvilla nuorilla pitäisi olla. Yritysten toiminnan uudistamisessa ja kehittämisessä on tärkeää myös se, että työelämässä jo olevien osaamista uudistetaan. Osaaminen ja odotusten kohtaaminen on entistä tärkeämpää, ja sitä tulisi tehdä yhteistyössä ja vuoropuhelussa oppilaitosten ja työelämän kesken. On odotettavissa, että tulevaisuudessa korkeakoulutuksesta valmistuvien osaaminen on entistä monipuolisempaa.

———

Teksti on SAMKin sidosryhmälehti Agoran pääkirjoitus. Lue koko lehti verkossa.

Jaa tämä sivu

Lavalla kolme juontajaa ja etualalla juhlaan osallistujat istuvat.

Fysioterapian koulutus juhli 70-vuotista taivaltaan – Katso kuvagalleria

SAMKin Fysioterapian koulutus juhlii tänä vuonna 70 vuoden virstanpylvästä. Koulutus järjesti tämän kunniaksi juhlaseminaarin. Katso kuvakooste juhlista.

Osaamisaluejohtajat Tiina Savola, Riitta Tempakka, Jari Iisakkala ja Heikki Haaparanta sekä opetuksen vararehtori Timo Mattila (keskellä) ovat tyytyväisiä uudistukseen.

SAMK Master School – YAMK-opinnot yhtenä joustavana kokonaisuutena

Uusi SAMK Master School kokoaa yhteen suomenkieliset YAMK-tutkinto-ohjelmat ja tarjoaa opiskelijoille joustavan tavan kehittää osaamistaan. Master School tukee opiskelijoiden ammatillista kasvua ja antaa valmiuksia muuttuvan työelämän tarpeisiin.

Uuden koulutuksen suunnittelussa mukana olleet Leena Nolvi ja Jussi Törmälä ovat tyytyväisiä suunnittelutyöhön.

Kaksi kieltä, yksi ryhmä: Näin konetekniikan opinnot uudistuvat

Konetekniikan opiskelijat opiskelevat jatkossa yhdessä englanninkielisen Mechanical Engineering -tutkinto-ohjelman kanssa. Opetuskieli on pääsääntöisesti englanti. Englanniksi toteutettava opetus rikastaa kulttuurien välistä vuorovaikutusta, vahvistaa kielitaitoa ja avaa ovia työelämään – Suomessa ja kansainvälisesti.