Vuoden opettaja Harri Heikkiselle opettajuus on ajattelu- ja elämäntapa

”Akateemisesti korrekti. Aina iloinen. Hieno äijä. Loistava opettaja, joka saa tylsätkin asiat opetettua hauskasti.” Opiskelijat eivät säästelleet sanojaan, kun he perustelivat lehtori Harri Heikkisen valintaa vuoden opettajaksi 2016.

3.11.2016 | Teksti: Inna Saarinen | Kuva: Yläkuva: Inna Saarinen − Alakuva: Katri Väkiparta − Video: Inna Saarinen

heikkinen

SAMKin opiskelijat äänestivät logistiikan lehtori Harri Heikkisen vuoden opettajaksi.

Logistiikan lehtori Harri Heikkinen tuli SAMKiin töihin vuonna 2013. Vuotta aiemmin hän oli valmistunut tekniikan lisensiaatiksi ja opettajaksi hän pätevöityi SAMKissa olleessaan.
– Ennen opettajaksi ryhtymistä olen tehnyt suurimman osan työurastani kuljetusliikkeissä, logistiikkakeskuksissa ja keskusvarastoissa. Nuorempana ihan haalarihommissa kuorma-auton ja trukin puikoissa, myöhemmin esimiehenä suunnittelutehtävissä.

Opettajuus on Harri Heikkiselle enemmän kuin pelkkä työ. Se on ajattelu- ja elämäntapa.

Tarkastelen maailmaa opettajuuden väristen linssien läpi. Hirveän mielelläni keskustelen muiden ihmisten kanssa siitä, mitä joku toinen opettaa tai millaisia kursseja hän on itse käynyt.

– Tarkastelen maailmaa opettajuuden väristen linssien läpi. Hirveän mielelläni keskustelen muiden ihmisten kanssa siitä, mitä joku toinen opettaa tai millaisia kursseja hän on itse käynyt.

Opettajana Harri Heikkinen ajattelee aina, miltä hänen opettamisensa tuntuu ja näyttää pulpetin toisella puolella ja mikä tekee asioista mielenkiintoisia.

– Useimmiten olen kyllä saanut tosi hyvää palautetta opiskelijoilta. Asteikolla 1–5 opintojaksopalautteeni keskiarvo on ollut selvästi yli neljän. Mutta jos siellä on joku kehitysidea, niin pyrin aina ottamaan opiksi. Teen sitten seuraavalla kerralla asian toisin, hän sanoo.

Tarinoita matematiikan takana

Parasta opiskelijoiden kanssa toimimisessa on Heikkisen mukaan se, kun saa heidät innostumaan asiasta ja pääsee muodostamaan hyvän ryhmähengen heidän kanssaan.

Nuoret eivät ole hänen mukaansa yhtä valmiita sitoutumaan aikaan ja paikkaan sidottuun opetukseen kuin aiemmat sukupolvet.

– Siinä on haasteita, mutta myös hyvät puolet, kuten uudenlaisten verkko- ja monimuotototeutusten mahdollisuudet. Haastavaa on se, jos opetettava aine ja opetusmenetelmä vaatisivat laboratorio- tai it-opiskelua yhteisessä tilassa.

vuoden_ope

Harri Heikkinen palkittiin SAMKin henkilöstöjuhlassa elokuussa.

Heikkisen huolena on, miten hän pystyy pitämään kaikki opiskelijat mukana opiskelun tahdissa.

– Tarkoitan myös sellaisia opiskelijoita, joille ei kahdeksasta neljään aherrus kampusalueella sovellu. Siinä riittää joskus miettimistä, että missä kulkee yksilön vastuu ja missä kulkee hyvä opettajan tuki, hän pohtii.

Harri Heikkisen opetustyyliin kuuluu soveltavia laskutehtäviä, joihin liittyy jokin hauska, käytännönläheinen ja mukaansatempaava tarina. Hän kertoo esimerkin, jossa optimoidaan matemaattisesti veneiden valmistusmääriä suhteessa työvoima- ja materiaaliresursseihin.

– Kerron vaikka tarinan venetukun pitäjästä, joka istuu purjeveneensä kannella elintasomaha pystyssä. Hän ei halua nähdä liikaa hyviä veneitä, jotta ei tulisi niin kateelliseksi. Siten suurimpien veneiden tuotantomääriä pitää rajoittaa, hän sanailee.

Lujuusopin tukiopetusta

Harri Heikkinen kertoo tekevänsä säännöllisesti yritysvierailuja. Hän on kontaktissa yrityselämään paitsi SAMKilta tilattujen opinnäytetyöprojektien, myös henkilökunnalta tilattujen asiantuntijaprojektien ja työelämäprojektien kautta.
– Nyt on esimerkiksi tekeillä yhteistyössä Ludwigshafenin yliopiston kanssa tuotannon ja varastoinnin kehittämisprojekti Luxemburgissa olevalle suurelle terästeollisuuskuljetuksia hoitavalle satamaoperaattorille.

Heikkisen ohjauksessa on tälläkin hetkellä kymmenkunta opinnäytetyötä. Töiden ohjaaminen on hänelle hyvin mieluisaa.
– On hienoa, että pystyn omalla panoksellani auttamaan valmistumisvaiheessa olevia opiskelijoita konkreettisesti. Samalla kuulen uusia ajankohtaisia tuulia myös työelämästä toimeksiantajilta ja pääsen solmimaan uusia työelämäkontakteja.

Harri Heikkiselle omat opiskelijat ovat mahtava kannuste ja motivaattori.

– Heille täytyy antaa iso käsi. Heidän ansiostaan jaksan tulla päivästä toiseen iloisena luokan eteen ja keksiä uusia koiruuksia seuraaville tunneille. Paljolti heidän ansiostaan olen uskaltanut laittaa itseni likoon luokan edessä.

Jotkin sattumukset vuosien varrella hymyilyttävät jälkikäteen. Keväällä 2014 hän opetti lujuusoppia.
– Se on yleisesti insinööriopiskelijoiden kauhu. Minunkin lujuusopin osaamistani kuvaa Tampereen teknillisessä yliopistossa vuonna 2002 saatu lujuusopin kurssiarvosana 1 ja nollan päivän työkokemus aiheesta. Sain rimpuiltua kurssin jotenkuten läpi ja opiskelijoille suoritukset. Jokunen siitä kiittelikin. Pari viikkoa kurssin päättymisen jälkeen minua tuli Turussa tarttumaan hihasta yksi Helsingissä opiskeleva kaveri, joka pyysi lujuusopin tukiopetusta. Sana opetuksestani oli kiirinyt sinne asti.

Lisää aiheesta

Henkilöstöpäivässä palkittiin (takana vas.) Antti Koivisto, Andrew Sirkka, Harri Heikkinen, (edessä vas.) Kaisa Harja, Katrin Kippasto ja Minna Keinänen-Toivola. Kuva: Katri Väkiparta
| SAMK

Henkilöstöpäivässä palkittiin samkilaisia

SAMKissa palkitaan vuosittain henkilöstöpäivän yhteydessä ansioituneita työntekijöitä useassa kategoriassa. Tänä vuonna mukana oli yksi kokonaan uusi palkitseminen
Jaakko Heinimäki oli puhumassa SAMKin henkilöstöpäivässä. Kuva: Katri Väkiparta
| SAMK

Sielukkaita eväitä muutoksiin

- Sielu on ihan käyttökelpoinen sana, kun pohditaan työyhteisön henkeä ja sitä kaikkea, mistä yrityskulttuuri syntyy, sanoo Jaakko Heinimäki.

SAMK SOSIAALISESSA MEDIASSA